Svenska kyrkans internationella arbete

Zimbabwes politiska liv går in i en ny era

Onsdag kväll 14 februari 2018 dör Morgan Tsvangirai i sin sjukbädd i Johannesburg, Sydafrika. Med honom försvinner en av Zimbabwes befrielsehjältar och största oppositionspolitiker, en symbol för moståndet mot Mugabe-regimen, tillika premiärminister 2009-2013.

Oppositionen är splittrad. Deras förgrundsgestalt har försvunnit och bakom honom råder fraktionsstrider och kaos inom oppositionspartierna. Gången är krattad för att regeringspartiet Zanu-PF kommer att vinna valet, som enligt Svenska kyrkan partner i Zimbabwe kommer att hållas den 5 juni, och Emerson (ED) Mnangagwa bli vald som president.

Civilsamhället motvikt till makten

Tidiga val den 5 juni kommer göra det svårt för oppositionspartiet MDC att enas kring en ny ordförande och risken är stor att oppositionen får än färre platser i parlamentet än de har nu. ACT-allianspartner i Zimbabwe ser nu än mer vikten av att civilsamhället med kyrkorna i spetsen står för en motvikt till makten då oppositionen är försvagad.

En viktig roll kommer att bli att inte fokusera på valen 2018 men istället att blicka framåt genom att bygga en demokratisk kultur och stärka civilsamhälles institutioner på lokal nivå, att avpolitisera de traditionella ledarna och göra så att människor öppet vågar tala om vilka de ämnar rösta på. Enligt en undersökning gjord av ACT-allianspartner så är runt 50 procent av zimbabwierna så rädda för våld att de inte öppet kan tala om vilket parti de röstar på.

Välkomnar internationella observatörer

Armén har stärkt sitt grepp om den zimbabwiska politiken och skulle mot förmodan Zanu-PF förlora valen finns en stor risk för att underofficerare inom militären tar saken i egna händer och genomför en regelrätt kupp. Emerson Mnangagwa har utlovat fria, rättvisa och fredliga val, och även välkomnat internationella observatörer.

Hans stora intresse är stabilitet för att få in investeringar till Zimbabwe och här finns en möjlighet att diskutera mänskliga rättigheter och ett jämlikt samhälle då han är väldigt känslig för internationell kritik och allt som kan störa ekonomisk utveckling.

Stark symbolik

Kyrkorådet i Zimbabwe har spelat en stor roll bland annat genom det nationella plattformsmöte som ordnades samma dag som Mnangagwa svors in som president i december 2017. Ett möte som ett år tidigare med all sannolikhet inneburit att alla inblandade hade gripits. Zimbabwe har förändrats och kommer att förändras, öppenhet för förändringar finns där.

Sydafrikas president Zuma avgår samma dag som Tsvangirai dör och symboliken i att befrielserörelsernas dagar är stadd i stor förändring kunde inte bli tydligare både i Sydafrika och Zimbabwe.

Peter Svensson, regional representant för Svenska kyrkans internationella arbete i södra Afrika