MR-försvarare besöker Sverige

Situationen för människorättsförsvarare i Colombia är ytterst kritisk. Sedan fredsavtalet mellan Farc-gerillan och regeringen 2016 har en MR-försvarare dödats var fjärde dag. Hittills i år har 75 personer mist livet i kampen för mänskliga rättigheter.

– Det ökade hotet och våldet mot MR-försvarare gör MR-priset viktigare än någonsin. Att uppmärksamma MR-försvarares situation och belysa betydelsen av deras arbete är därför ytterst viktigt för att kunna skapa riktig, hållbar fred i Colombia, säger Eva Ekelund, policychef för Act Svenska kyrkan.

En del av priset består av att vartannat år besöka Europa, och vartannat år USA, för att möta politiker, civilsamhällsorganisationer mfl och upplysa om situationen för MR-försvarare i Colombia.

– Genom att träffa bland annat politiker, UD och Sida hoppas vi att allvaret i situationen, både vad gäller MR-försvarares utsatthet, men också själva freden i Colombia, ska uppmärksammas och följas upp. Fredsprocessen måste fortsätta och avtalen följas, säger Eva Ekelund.

Om priset

Sedan sju år delar Diakonia och Act Svenska kyrkan årligen ut ett pris för att uppmärksamma och stötta människor som försvarar och står upp för mänskliga rättigheter, med stöd av svenska ambassaden i Bogotá MR-priset delas ut i fyra olika kategorier; årets människorättsförsvarare, årets kollektiva insats, årets organisation, och ett helt livs insats. Vinnarna 2018 var:

Fredsprojekt

Utmärkelsen ”Årets människorättsförsvare” tilldelades German Graciano Posso från organisationen Comunidad de Paz de San Jose de Apartado. German har, trots ständiga hot lyckats organisera och mobilisera över 500 personer i ett fredsprojekt för att utnämna sin by som en fredad zon, utan väpnad närvaro.

Liv utan våld

Junta de Gobierno de la Comunidad Negra/Afrodescendiente de Alto Mira y Frontera tilldelades priset ”Årets kollektiva insats” för sitt försvar av människors rättigheter och rätten att leva ett liv utan våld i den våldsutsatta regionen Tumaco, Nariño. Organisationen har även arbetat hårt för att stoppa produktionen av droger i regionen och skapa nya, lagliga inkomstalternativ.

Ansvar för miljön

Organisationen Movimiento Rios Vivos Antioquia mottog priset ”Årets organisation” för sitt arbete för miljörelaterade rättigheter. En stor del av deras arbete fokuserar på att kräva ansvar av multinationella gruvföretag gäller mänskliga rättigheter och miljölagar.

Fredliga metoder

Maria Ligia Chaverra tilldelades det prestigefyllda priset “Ett helt liv” för sin outtröttliga kamp för mänskliga rättigheter. Flera invånare i hennes hemby har utsatts för hot, mord, sexuellt våld och