Mens och menstabun grund för hälso- och jämlikhetsproblem

I januari i år deltog Act Svenska Kyrkan tillsammans med partnerorganisationer från Kenya, Sydsudan och Tanzania i den andra upplagan av konferensen The Cup Summit. Konferensen är ett östafrikanskt initiativ där aktörer som arbetar med mens och menskoppar förs samman. Under konferensen lyfts särskilt menskoppen som ett effektivt mensskydd.

Att prata om mens öppnar upp samtal om andra tabubelagda frågor

Första dagen av konferensen målade deltagarna upp en tankekarta över vilka frågor mens kan sammanlänkas med. I takt med att kartan växte blev det uppenbart: mens är inte en isolerad fråga utan hör tätt samman med många andra. Därför måste frågan bemötas holistiskt, inte isolerat. Mens kan även öppna upp samtalet om andra frågor om kropp, sexualitet och sexualupplysning som ofta är tabubelagda, men oerhört centrala frågor att prata om.

Menstabun, stigma och tystnadskultur genomsyrar flera av utmaningarna våra partner identifierade kring menstruation. Axsa Charles Gabagambi, från Act Svenska kyrkans partnerorganisation Evangelical Lutheran Church of Tanzania (ELCT), har bland annat lyft hälsorisken med att använda en halvfuktig trasa som mensskydd. Hon säger att när kvinnor och flickor använder återanvändbara bindor som ska tvättas är det många som skäms och inte vill hänga den i solen. Då hängs den istället på en mörk plats där det tar lång tid att torka, vilket skapar en stor infektionsrisk.

Menskopp leder till att flickors närvaro i skolan ökar

Menstubun har även effekt på flickors skolgång. Vår partnerorganisation Lutheran World Federation (LWF) Sydsudan hade sett att flickor skämdes över att komma till skolan under sin menstruation, då de var oroliga för att de skulle få mensfläckar under dagen – och missade därför flera skoldagar i månaden. De flesta flickorna hade trasor som mensskydd, där risken var stor att det läckte under skoldagen. LWF Sydsudan hade därför börjat utbilda elever i hur man kunde använda menskoppen och delade även ut menskoppar. Menskoppar kan nämligen ge skydd under en hel dag. Resultaten var tydliga: flickors närvaro i skolan ökade.

Caroline (LWF Kenya) och Rikaju (LWF Sydsudan). The Cup Summit i Nairobi 2019.

Religiösa aktörer – en nyckel till att bryta tabun kring mens

För att utmana normer kring mens som begränsar kvinnors och flickors möjligheter är det avgörande att samarbeta med personer som förstår den specifika kontext det rör sig om, och dess utmaningar. Religiösa aktörer har ofta stort inflytande över normer kopplade till genus, kroppen och sexualitet – och därför behövs personer som har legitimitet att föra samtal med religiösa aktörer om detta. Under The Cup Summit ledde Hendrica Okondo en workshop. Hon berättade att det i vissa samhällen hon besökt varit förbjudet för kvinnor att be eller laga mat samtidigt som de hade mens – de sågs nämligen som smutsiga. Hennes strategi för att utmana sådana uppfattningar var att identifiera religiösa ledare med mycket inflytande och sedan inleda en dialog med dem. I dialogen betonade hon bland annat att kvinnan var skapad av Gud:

”Women are co-creators. Everything, including our vagina, has been created by God.”

Kvinnans menstruation är en del av skapelsen

Hendrica, Axsa och många fler arbetar dagligen för att utmana tabun och stigma kring mens som begränsar kvinnor och flickors rättigheter. Genom att bryta tystnad, skapa långsiktigt förtroende och bidra med kunskap genom exempelvis sexualupplysning i skolorna, kan förändring ske. För Act Svenska kyrkan är en viktig strategi att bemöta frågan teologiskt och lyfta upp kvinnan och menstruation som en del av skapelse, för att utmana mensstigma och tabu. Som Hendrica slagkraftigt formulerar det:

”You cannot call us women unclean, because we are responsible for replicating the human kind.”

Text: Clara Helgesson, tematisk rådgivare Act Svenska kyrkan