Anna Martinengo

Skola i flyktingläger räddning för många flickor

För 13-åringarna Rache och Moe, som tillhör folkgruppen rohingya, innebär satsningen både en fristad och hopp om en annan framtid än den i lägret.

-Jag skulle vilja bli barnmorska, berättar Moe när vi träffar henne.

-Jag ser så många sjuka människor i lägret. Jag vill vara barnmorska här i lägret och varje gång någon behöver min hjälp vill jag finnas där för dem, säger hon

Raches dröm är att bli läkare en dag:

-Det är så många som är sjuka i lägret, men som inte vet varför. Om jag blir läkare kan jag undervisa här i lägret och se till att vi slipper många sjukdomar, säger hon.

Rohingyer diskrimineras

Rohingyer har länge varit en av Myamars mest diskriminerade grupper som bland annat saknat tillträde till utbildning. Tack vare satsningen i flyktinglägret i Rakhine, som Act Svenska kyrkan är en del av, går idag cirka 7 000 barn i skola i lägret. En viktig del är att lärarna får utbildning om barns behov och rättigheter.

-Innan lärarna fick den här undervisningen var det nog inte alla som tänkte på att barnen verkligen skulle må bra. Somliga slog barnen, berättar Mohamad.

Många rohingyer i Myanmar saknar utbildning på grund av år av diskriminering. Mohamad är en av få lärare i lägret som faktiskt arbetade som lärare innan han tvingade till ett liv på flykt. Foto: Magdalena Vogt

Han är själv en av de första lärarna som fick utbildning genom satsningen och en lön han kan leva på. Mitt i eländet i flyktinglägret kan han skapa ett meningsfullt sammanhang för såväl sig själv som sina elever.

-Redan när jag slutade grundskolan så visste jag att jag ville bli lärare, berättar Mohamad.

Flickor riskerar isolering

De flesta flyktingar i lägret har levt här ända sedan flyktingvågen 2012, när byar brändes ner och många rohingyer tvingades fly. I lägret erbjuds skydd, men förhållandena är svåra. Bostäderna är små, saknar toalett, och det är stor brist på mat och rent vatten. Många flickor hålls hemma för att hjälpa till med hushållet och blir isolerade. Genom utbildningssatsningen får flickor som Rache och Moe en chans att gå i skolan och även vara med på fritidsaktiviteter. Det ger dem en fristad.

-Först och främst är det viktigt att barnen får tid att leka. Leka fritt. Ju mer barnen får leka och prata om sina känslor och erfarenheter, desto bättre mår de, säger Mohamad.

Världens Barn

Årligen samlar Radiohjälpen, genom Världens Barn-kampanjen, in pengar till förmån för barn som lever i särskilt utsatta situationer. Act Svenska kyrkan är tillsammans med flera andra organisationer med och hjälper till med att samla in pengar under kampanjen. Sedan starten 1997 har sammanlagt  närmare 1,6 miljarder kronor samlats in till långsiktig hjälp åt världens mest utsatta barn.

Act Svenska kyrkans avtalade andel av de insamlade medlen är 11 procent.  ​Pengarna går till utvalda projekt som särskilt gynnar barns situation.

Läs mer om Världens Barn på vår webbplats