Fairtrade – en lön att leva på

I Sverige ökar konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter för varje år. Var nionde kopp kaffe, varannan ros och var sjätte banan som säljs är Fairtrade-märkt. Det är bra, men vi kan mycket bättre.

Låga löner och otrygga arbetsförhållanden för vuxna gör att barn tvingas arbeta för att bidra till familjeförsörjningen istället för att gå i skolan. Jag såg detta med egna ögon under de tre år som jag arbetade med rätten till utbildning för burmesiska barn vars föräldrar var migrantarbetare längs gränsen Thailand-Burma/Myanmar.

Barn tvingas till arbete

Särskilt minns jag samtalet med en kvinna vi kan kalla Mary, mamma till tre barn. Hennes låga lön i jordbruksarbetet gjorde att hon nu stod inför valet mellan att låta sin äldsta dotter fortsätta till årskurs fem eller att betala för sin mammas ögonoperation. Eventuella egna behov var det aldrig tal om att prioritera.

Fairtrade Sverige  släppte tidigare i höst rapporten ”Rätten till levnadsinkomst – En förutsättning för Agenda 2030”. I rapporten sammanställs 18 undersökningar om levnadslöner som utförts inom ramen för nätverket Global Living Wage Coalition. Resultatet visar på en världshandel med systematiskt ohållbara inkomster för odlare, liksom löner för lantarbetare, i länder med utbredd fattigdom.

Fairtrade innebär att de som arbetar i produktionen får tryggare familjeekonomi. När jag haft möjlighet att prata med Fairtrade-certifierade producenter har jag fått det bekräftat gång på gång – den extra betalning som Fairtrade innebär har en avgörande betydelse i människors liv. Utan den hade till exempel inte Monica från Guatemala kunnat skicka båda sina döttrar till skolan. Och om Mary på gränsen Thailand-Burma/Myanmar hade arbetat i ett Fairtrade-certifierat jordbruk hade hennes dotter definitivt kunnat fortsätta sin skolgång och inte behöva arbeta.

Vi måste alla ta vårt ansvar

Fairtrade ger också producenterna kunskap om mer hållbara jordbruksmetoder, och ekologisk odling uppmuntras genom ett särskilt prispåslag.

Eftersom Fairtrade bidrar till bättre arbets- och levnadsvillkor för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom kan det aldrig bli för mycket av denna produktmärkning. Det finns över 2200 Fairtrade-märkta produkter i Sverige och 67 procent av dessa är även ekologiskt certifierade.

Jag tror att vi har möjlighet att nå målen i Agenda 2030, men det krävs att vi tar vårt ansvar på alla nivåer. Fairtrade bidrar till flera av de globala målen i Agenda 2030. Det spelar roll vilket kyrkkaffe som församlingen väljer, vilken choklad ni använder till baket av kladdkakan till fikat, vilka bananer som ges till fotbollslaget, vilka rosor som ingår i bröllopsdekorationen och vilket socker som används i lussebullarna. Leave no one behind.

Text: Eva-Maria Munck, Samordnare för globala påverkansfrågor på Svenska Kyrkans Unga

P.S Är din församling en Kyrka för Fairtrade?
Läs mer om diplomeringen!