Mat, skydd och upprop på Filippinerna

Upprop mot massarresteringar och avrättningar av människor som tvingas bryta mot karantänen på Filippinerna. Nu behövs skydd och mat för de som saknar allt. Act Svenska kyrkan står tillsammans med våra lokala partner i kampen för rättvisa.

Brand i slumområdet Happyland den 18 april. Runt 450 familjer förlorar sina bostäder. Den första av två allvarliga bränder inträffade i Delpan den 15 april. Totalt 700 familjer utan hem. Foto: Gabriela Tondo, Filippinerna.

De konstaterade covid-19 fallen fortsätter att öka på Filippinerna. Statens program för att bistå de som lever i störst fattigdom räcker långt ifrån till och utegångsförbudet är förlängt i ett första skede till slutet av april. Som att inte utegångsförbud, våld och hot vore nog så har nu också två av Manillas största slumområden härjats av bränder. Över 700 familjer där Act Svenska kyrkan arbetar har förlorat allt.

– Levnadsförhållandena i de här områdena, Happyland och Delpan, var redan svåra. Pandemin  gör det många gånger värre och nu har bränderna utplånat allt för hundratals familjer som står utan skydd. Vi känner många av dem och gör allt vi kan för dem. Vi samarbetar också med myndigheterna för att se till att evakuera familjerna till säkra boenden istället för att lämna kvar dem i evakueringsläger, berättar en av våra partner på plats.

Bea och Benji, två av barnen som Act Svenska kyrkan ger skyddat boende. De levde tidigare i området som ironiskt nog fått namnet, Happyland (barnens namn är fingerade). Foto: Magdalena Vogt

Upprop mot arresteringar och utdelning av tusentals matransoner

I Manillas slumområden är det svårt att hålla på karantänsreglerna. På flera håll syns skyltar uppsatta som vädjar om mat och mediciner. Men när hungriga och desperata människor samlas för att diskutera situationen, en del ger sig också iväg för att leta mat eller mediciner, riskerar de att arresteras eller värre. Media rapporterar händelser där polisen arresterat personer som samlats utanför sina bostäder för att det spridits rykten om matutdelning. Istället för att få mat arresteras de och anklagas nu för ”illegal demonstration”. President Duterte låter meddela att han inte kommer tveka att låta skjuta de som bryter mot karantänsreglerna. Uttalanden som ”Shoot them dead” och ”No mercy” kommer från den Filippinska regeringen. Totalt rapporteras uppemot 45 000 människor ha arresterats för att de brutit mot utegångsförbudet. Flera människorättsorganisationer och kyrkor gör upprop mot det fruktansvärda i att stora delar av befolkningen tvingas välja mellan att svälta eller riskera att skjutas.

Act Svenska kyrkan delar uppropet från en av våra största samarbetspartner och bistår med matransoner. Hittills har vi nått ut till över 1500 familjer i Manillas närområden med matranson i flera omgångar. Familjerna har bland annat fått ris, salt, socker, konserver, nudlar och grönsaker.

Matransonerna som delats ut i flera omgångar under veckorna som Filippinerna varit satta i karantän har haft varierat innehåll. Den här veckan får några av familjerna bl.a. ris, nudlar, konserver, salt, socker och grönsaker. Foto: Bahay Tuluyan, Filippinerna.

– Vi räknar med att skala upp stödet så fort karantänen öppnas upp. I nuläget är alla våra partner kraftigt begränsade i sin möjlighet att analysera den totala situationen och arbeta fullt ut i hela landet men vi gör så gott vi kan, säger Ingrid Bergenholm-England, programsamordnare på Act Svenska kyrkan.

Läs uppropet här.

Text: Sanna Bülow