• Act Svenska kyrkan
  • Hur går det till när katastrofen är ett faktum och hjälpen måste fram?

Hur går det till när katastrofen är ett faktum och hjälpen måste fram?

I dag den 19 augusti uppmärksammar vi internationella dagen för humanitärt arbete. Vi har pratat med Johanna Svanelind, vår regionala representant i Libanon, om hur Act Svenska kyrkan tillsammans med partner i ACT-alliansen agerar när katastrofen inträffar.

När en stor katastrof som explosionen i Beirut inträffar – vad är det första Act Svenska kyrkan gör?

Jag fick reda på att explosionen skett via nyheterna och började med att genom nyheter och sociala medier ta reda på var den ägt rum. Nästa steg var att ta reda på om alla partners var okej, här är det viktigt att inte överösa med e-post och samtal att svara på när de befinner sig mitt i en kris, så vi behövde ha lite tålamod fastän vi var väldigt oroliga.

ACT-alliansens regionala representant kontaktade alla lokala partners för att bekräfta att de var oskadda, och rapporterade sedan tillbaka till forumet. När vi sedan visste hur alla mådde morgonen efter explosionen började vi medlemmar i forumet digitalt samordna på vilket sätt vi kunde svara på katastrofen.

Vi ordnande ett digitalt möte där både lokala och globala ACT-medlemmar deltog för att gå igenom situationen, behoven och vilken kapacitet respektive organisation hade att agera. Under mötet bestämde vi att göra en gemensam appell, och alla medlemmar började förbereda sina delar, dvs. budget, mål, aktiviteter, tidsplan och liknande. Just nu samlar vi ihop detta och hoppas ha en appell klar i slutet på veckan. När appellen är klar kan alla medlemmar av ACT-alliansen från hela världen bidra med finansiering.

Vår medarbetare Johanna Svanelind, som är placerad i Libanon sen flera år, var hemma i Sverige på grund av Covid19. Hennes lägenhet i Beirut är nu bortsprängd.

Vad är det viktigaste för våra partner i Beirut just nu?

Första prioritet är att samla in siffror och information om hur många som är drabbade och vilket stöd de behöver. Våra partners behöver pengar för att restaurera sina byggnader, och för de insatser de gör för alla som förlorat hem och inkomst.

…hela Beiruts befolkning behöver också få tid att läka, de behöver ta hand om både de fysiska och de mentala sår som orsakades av explosionen. Många berättar om att de nu har svårt att sova om nätterna, om barn som blivit rädda för fler explosioner.

Det är också viktigt att snabbt hitta volontärer som kan hjälpa till att dela ut mat och vatten, läkare och psykologer som kan hjälpa till i temporära eller mobila mottagningar som ersatt de sjukhus som förstördes av explosionen. Inte bara våra partner, utan hela Beiruts befolkning behöver också få tid att läka, de behöver ta hand om både de fysiska och de mentala sår som orsakades av explosionen. Många berättar om att de nu har svårt att sova om nätterna, om barn som blivit rädda för fler explosioner. Det handlar dels om ett eget läkande, dels om att som samhälle läka och ta sig igenom detta.

Hur sker kommunikationen mellan Act Svenska kyrkan, partner i Beirut och partner i världen?

Jag som regional representant har jobbat sida vid sida med partners i Beirut i flera år, då jag varit placerad där (och nu är i Sverige pga covid19), så vi har regelbunden kontakt via chatt, e-post och sociala medier. Det nationella ACT-forumet har telefonmöten en gång i veckan, och håller kontakt via chatt och e-post däremellan.

Hur hjälps vi åt inom ACT-alliansen i det här fallet?

ACT-alliansen har globalt en humanitär fond, som vi i Act Svenska kyrkan bidrar till årligen, en så kallad Rapid Response Fund (RRF). Vid den här typen av katastrofer kan lokala medlemmar söka direkt från den och få stöd på väldigt kort tid.

Nästa steg är en appell, som innebär att ett antal medlemmar med verksamhet på plats, både lokala och internationella, tillsammans förklarar vilka insatser de ska utföra, under vilken tid, och för hur mycket pengar. Appellen skickas till alla ACT-medlemmar som kan bidra med finansiering. Vi har sett att många i Sverige vill bidra med gåvor via insamlingar med Swishoch Facebook.

Vi har också hjälpts åt i forumet med att höras i princip dagligen, uppdatera varandra om siffror vi fått in – hur många som är drabbade till exempel, och på vilket sätt vi agerar. Det gör man också för att inte olika organisationer ska göra samma saker i samma områden, utan se till att insatserna delas upp.

Samordning av ACT-alliansens insatser sker via digitala möten, större globala möten där många internationella organisationer deltar eller något mindre, som när de nordiska ACT-medlemmarna träffats digitalt för att samordna stödet till partners och kring finansiering av insatserna.

I don’t want to be resilient, I want accountability

Adriana Bou-Diwan, arbetar för vår partner Adyan i Beirut

Vad kommer vara viktigast framöver när det gäller att återbygga Beirut och hela landet?

Våra partners behöver stöd för att kunna erbjuda de som drabbats de mest basala nödvändigheterna, såsom boende, mat, vatten. Många partners lyfter dock att det allra viktigaste just nu är någon hålls ansvarig, och att det korrupta system som gjorde olyckan möjlig görs om. I Libanon har människor det senaste året organiserat sig och demonstrerat för att få ett mer rättvist och demokratiskt system. Olyckan ses som det mest extrema resultatet av det korrupta systemet. Adriana Bou-Diwan som jobbar på vår partner Adyan foundation uttryckte häromdagen ”I don’t want to be resilient, I want accountability”.

Tack för allt engagemang för de drabbade i Beirut! <3 Behoven är mycket stora och tillsammans kan vi bidra med stöd till…

Publicerat av Act Svenska kyrkan Onsdag 12 augusti 2020