Sara

Första dagen på det teologiska institutet

I Kampala, Uganda

Efter ett varmt välkomnande och lite mat somnade vi och sov som stockar hela natten. När du flugit tre olika flighter och resan tagit över ett dygn är du ganska mör och den mjuka sängen känns väldigt inbjudande. När vi sovit ut och duschat av oss resdammet väntade en spännande frukost bestående av banan i olika former och formbröds-sockerkaka med lite smör. Vi är tre tjejer och en bebis som åker från Svenska kyrkan för att delta på det teologiska institutet som äger rum i Kampala, Uganda. Institutet är riktat mot unga teologer främst från den afrikanska kontinenten med ett fåtal inbjudna gäster från övriga världen. De flesta är nyvigda präster i olika riktningar av kyrkan eller så är man precis som jag i slutet av sina teologiska studier.

När vi ätit färdigt firade vi morgonbön i kapellet. Vi sjöng upp med en svängig sång och bad för dagen och de två veckor som ligger framför oss. Vi fick också höra en bra predikan om hur livet tillhör Gud och vad det innebär. Ingenting är omöjligt för Gud!

Dagen har bestått av olika seminarier som mestadels har fokuserat på ekumenik i Afrika och kyrkorna i Uganda och Afrika. En föreläsare berättade att det finns över 6000 registrerade kyrkor i Uganda, ganska många tycker jag! En god tanke som kom fram under seminariet var att för att nå enhet och gott ekumeniskt utbyte så måste vi respektera och förstå varandra. Vi måste kunna se längre än våra skillnader och en grund till detta är kärleken.

Vår främsta källa till hjälp här har varit Christmas, en mycket vänlig ung man som har hjälpt oss med allt vi har behövt. Han visade oss våra rum och fixar allt vi frågar efter. Vi fick precis ett helt fat med färska vindruvor som var väldigt goda. Imorgon kommer en bild på honom!

Allt för nu,

Sara Johannesson, Ageravolontär i Uganda