Uppdrag Global 2018

Syftet med Uppdag global är att samla in pengar till fastekampanjen och uppmärksamma internationella frågor, men också att Stockholms konfirmander ska få se att de är med i ett mycket större sammanhang än sin egen grupp och få ha en rolig dag tillsammans.

Efter en upptakt i kyrkan och gemensam lunch skickas hälften av alla ut på stan för att skramla pengar, medan de andra är kvar på ”aktivitetstorget” utanför kyrkan. Där kan man t.ex. lära sig om de globala målen, klättra på en banan-klättervägg, spela fotbollstennis, småprata med fairtraide-bananer, göra fight-poverty armband och självklart prata med våra fantastiska ageravolontärer på plats, Joakim och Emma om globala frågor och Agera.

”Hur gick det för er?”
”Dåligt, jag fick bara in 2 kronor…”

Vissa konfirmander kom tillbaka från sitt insamlingsställe med hängande huvud, de som verkligen ville göra skillnad, men knappt fått in några pengar och då kände att deras insats varit värdelös. Men det är där poängen med Uppdrag Global kommer in; de är ju inte ensamma!

Grupperna bytte plats så att alla hann ut och samla pengar, ungdomsledarstipendiet delades ut och sedan firade vi alla en fantastisk mässa med biskop Eva Brunne. När mässan var slut kom äntligen ögonblicket alla väntat på, hur mycket hade vi egentligen samlat ihop?

Fotograf: Tobias Jonsson

Slutresultatet blev 95 707 kronor. Helt MAGISKT bra! Taket i kyrkan lyfte verkligen när resultatet kom och det blev så uppenbart på något sätt när jublet steg att det vi gör verkligen gör skillnad. Alla som var där inne hade på olika sätt tillsammans bidragit, och att få stå vänd mot altaret, tillsammans med över tusen andra som kämpat för samma sak och se resultatet… den känslan är obeskrivlig.

Så för att återgå till den konfirmand som kom tillbaka med 2 kronor, men sedan ändå fick stå tillsammans med alla andra och jubla över det fantastiska resultatet, ger mig en tankeställare. Det finns en sådan oerhörd kraft i att AGERA TILLSAMMANS. För alla bitar räknas. Klyschan ”alla kan inte göra allt, men alla kan göra något” har en oförneklig sanning i sig, och kanske är det precis den sanningen som Uppdrag Global pekar på: Vi kan göra så mycket mer när vi gör det tillsammans.

Linnea, Globalledare och Ageravolontär