Bibelns stjärna och kärna.


Idag på Trettondedagen har vi i våra söndagsgudstjänster runt om i Sverige och så ock i Storkyrkan fått höra om de tre stjärntydarna som följde en makalös stjärna som ledde dem rätt ( så länge de inte avvek och inte litade till stjärnan).

Martin Luther talar om Jesus Kristus som Bibelns kärna och stjärna. Jesus själv är naturligtvis vår stjärna som får leda oss i livet genom Bibelns ord, genom ”dopets bad och nådens bord” (Den Svenska psalmboken 42:1). Men hur kan vi förstå bibeltexterna? I tidningen Dagen stod det i årets första nummer att vi borde göra 2012 till ett Bibelläsningens år. Det håller jag med om. Men att läsa är en sak, att förstå är en annan, att leva Ordet är en tredje sak. Kanske kan vi börja med att läsa och begrunda. Vi som kristna får läsa med Kristus som ljus över texterna, som vår stjärna som leder oss rätt. Jesus Kristus själv tolkade texter. T ex använde han, även om det inte sägs explicit, det dubbla kärleksbudet som tolkning då han hade att döma äktenskapsbryterskan som skildras i Johannesevangeliets 8:e kapitel. När man samlas för att stena henne säger Jesus:  ”Den av er som är fri från synd skall kasta första stenen på henne.” (Joh 8:7) Kärleken till Gud och medmänniskan gick före textens bokstav. Så får vi läsa och förstå bibeltexterna- i kärlek till Jesus Kristus och till våra medmänniskor. Det gör inte texterna mindre allvarliga, mindre utmanande, men det ger oss kristna en vägledning.

Sedan kan det vara spännande att läsa texterna som de var tänkta då de skrevs. Man kan fråga sig: Till vem skrevs de? Vad ville författaren? Hur såg författarens samtid ut? I vilket sammanhang skrevs texten? Alla dessa frågor är viktiga, både då det gäller Gamla och Nya testamentet. Samtidigt kan det ge djupare förståelse åt den egna tron, öppna nya vidder av Ordet. De underbara orden från profeten Jesajas nionde kapitel om det folk som vandrar i mörkret blir med den läsningen inte alls en profetia om Jesus utan snarare något som skildrar en mörk tid där det ska komma en perfekt kung av Davids rot och stam som tillträder tronen och får ett antal tronnamn: Allvis härskare, Gudomlig hjälte, Evig fader, Fredsfurste. (Jes 9:6) Alla texter i Gamla testamentet kan läsas på ett sådant sätt att vi förstår mer av hur Gud talar i den hebreiska delen av Bibeln och vilken utgångspunkt våra judiska systrar och bröder har. Det är otroligt spännande och hjälper oss att ana än större djup av vår gemensamma Guds storhet.

När vi läser Nya testamentet är inte det viktigaste att allt verkligen har skett som beskrivs. Kanske kan vi ha en paulinsk utgångspunkt? Aposteln Paulus drev, med ”en dåres envishet” tanken på Jesu död och uppståndelse. Det var det viktiga för Paulus, han som var den första skribenten i Nya testamentet. Jesus Kristus har dött och uppstått! Inte ett ord om några underverk (förutom uppståndelsen förståss), jungfrufödslar etc. Nej, ”bara” detta enda budskap om befrielsen genom Jesu död och uppståndelse. Korset var i centrum för hans förkunnelse sida upp och sida ned i de brev han skrev och naturligtvis anknöt han detta till det kristna dopet där vi ”dör” och ”uppstår”. (Rom 6). När evangelisterna skrev sina skrifter, skrev de naturligtvis också med övertygelsen om att Jesus dött och uppstått som en bakgrund för allt annat. Evangelisten Markus är tydligast då han börjar sitt evangelium just med budskapet om något fantastiskt: Här börjar glädjebudet om Jesus Kristus, Guds son. (Mark 1:1) Vaddå för glädjebudskap? Jo, att Jesus dött och uppstått. Hurdå? Hur gick det till? Jo, så här… och så börjar evangelisten Markus att berätta. Inget sägs om Josef och Maria, om herdar stjärna och stjärntydare. nej, direkt på Jesu dop går Markus, brinnande av iver att få berätta om Honom som dött och uppstått.

I ljuset av den korsfäste och uppståndne Jesus Kristus får vi sedan också läsa Nya testamentet, läsa evangelierna och se hur de kan tala in i vårt eget liv, vad de kan säga mig i 2000-talets Sverige, in i min egen situation, in i mitt eget arbetsliv eller privatliv, in i min egen gudsrelation.

I slutänden handlar det också om att leva Ordet, att låta Jesus Kristus själv få forma inte bara vår förståelse, inte bara hjärnans begripande och hjärtats gripande utan också vårt eget konkretiserande där vi ser våra medmänniskor oavsett allt med Jesu blick – den blick som inte ville kasta stenar, den blick som upprättade och bekräftade. Må 2012 så bli ett Bibelns år där Bibelns Herre kan forma oss att leva den inkluderande kärleken, den som inte ser till etnisk bakgrund, sexuell identitet, religiös tillhörighet utan som ser människan, ser en medmänniska innanför alla våra snabba förförståelser.

Min förhoppning är därför också att 2012 får bli just ett Bibelläsningens år där texterna får fördjupa Ditt och mitt liv!

Ett tips på vägen är att ha en Bibelläsningsplan. För min del följer jag Svenska Bibelsällskapets ”Bibelläsning & bön 2012”. Den planen är utmärkt! Sedan gäller det att avsätta lite tid, helst varje dag, och läsa och be. Så låt oss under 2012 likt stjärntydarna bryta upp och våga iväg på något osäkert, spännande och förändrande – ett fördjupat liv med Jesus Kristus där Han som är Bibelns stjärna och kärna får vägleda oss.

”Led oss alltmer, o Jesus” i ordet in / och öppna våra ögon för nåden din. / Den djupa, rika kärlek som bor i dig /låt över varje hjärta få gjuta sig.”                    (Sv. ps 65:3)

God fortsättning på 2012 och God Bibelläsning!

 

7 kommentarer

Sven Andersson säger
6 januari 2012 – 09:10

Utmärkt idé! Mera bibelläsning, utan förutfattade meningar om texter vi hört många
gånger. Försök att förstå texten from scratch, såsom en nyupptäckt! Läs aldrig med
tanken, detta instämmer jag i, detta stämmer med min gudsbild, detta stämmer med
min människosyn, min moral eller politiska värderingar, utan läs som om orden är
gudomliga - höjda över mänskligt förnuft och oemotsägliga. Du kan tvivla och undra
över mycket men måste inse att du är en liten människa med litet förstånd och att
det finns en så mycket större visdom, gömd i bibelordet. Då accepterar du också
lättare bibelns syn på "etnisk identitet, sexuell identitet, och religiös tillhörighet," etc..

P-A Rudberg säger
7 januari 2012 – 02:28

Jag tillhör de som anser att Bibeln inte bara kan läsas rakt av. Den måste läsas ur olika perspektiv - historiska, sociala, politiska och inte minst ur ett andligt perspektiv förstås.
Och det räcker inte med att läsa för att kunna säga att "det är och ska vara som det står". Vi måste tränga bakom orden - de är trots allt skrivna av människor. Människor som liksom vi var ofullkomliga.

Bibeln måste läsas med hjärna OCH hjärta.
Och i tillägg till bibelläsningen måste vi söka den personliga relationen med Gud - genom skapelsen, medmänniskorna, oss själva och i direkt samtal med Gud.

StaffanW säger
8 januari 2012 – 11:38

PA-låter lite flummigt, möjligtvis. Nog är Bibeln mer än ofullkomliga människors verk. Förvisso nedtecknad under en lång följd av år av människor, men för att Bibeln ska ha auktoritet måste vi ändå utgå ifrån att Bibeln är Guds ord, som betyder att (citerar Stefan Gustavsson):
a) Bibeln är en uppenbarelse från Gud
b) Bibeln är inspirerad av Gud – dvs Gud har format och väglett de mänskliga författarna
c) Bibeln är sann och utan fel i allt vad den påstår (Lausannedeklarationen) vilket följer av att Bibeln är inspirerad av Gud, som därmed backar upp innehållet.
d) Bibeln är ett dynamiskt ord som Gud använder. Gud har inte bara gett oss information, utan han väljer att också kontinuerligt tala till oss genom sitt Ord och använda det för att förnya och omforma oss.

Bibeln kan ju inte vara tolkningsfri för oss människor – däremot är naturligtvis inte allt rätt och sant, i en naiv mening, det är viktigt att vi läser Bibeln på rätt sätt – med alla fakta på bordet och med rätt förståelse. Texterna är fyllda av symbolik och poesi – och måste läsas som en helhet – lösryckta fraser kan ju leda helt fel. Kanske är det också viktigt att se ”avsikten” med Bibelns ord - Bibeln själv innehåller en ”avsiktsförklaring”: ”Kom ihåg vilka lärare du har haft och att du ända sedan dina barnaår är hemma i de heliga skrifterna; de förmår ge dig den kunskap du behöver för att bli räddad genom tron på Jesus Kristus. Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv, så att den som tillhör Gud blir fri från sina brister och rustad för alla slags goda gärningar. (2 Tim 3:14-17)

P-A Rudberg säger
9 januari 2012 – 10:28

StaffanW,

Jag är med på ditt resonemang. Och jag tror att vi inte ligger så långt ifrån varandra på skalan från absolut bokstavstro till totalt fri tolkning. :-)

Dock tror jag att Guds uppenbarelse genom oss ofullkomliga människor är och förblir just ofullkomlig. Vi ser i Bibelns ord endast Gud reflekterad i spegelns skärvor.

Och jag undrar om det verkligen är flummigt att betona det ogreppbara i Guds väsen. Gud blir naturligtvis "flummig" när vi försöker beskriva det gudomliga - det som är större än våra ord.

Rudbeckius säger
9 januari 2012 – 11:10

Bra skrivet. Har du möjligen en referens till var Luther talar om Kristus som Bibelns stjärna och kärna? Jag ser det ofta som ett citat, men har aldrig hittat ens ett försök till referens till någon av Luthers egna skrifter.

StaffanW säger
9 januari 2012 – 09:12

P-A, flummigt var kanske inget bra ord, det jag reagerade på var detta, som jag ofta hör människor säga, att Bibeln är ett utvalt hopkok av människors tolkningar och önskningar. Men din kommentar var bra så låt oss ha fokus på läsning av Bibeln som Åke beskriver på ett fint sätt.

P-A Rudberg svarar
30 april 2024 – 01:27

StaffanW,

Att vi ska läsa Bibeln mycket är lätt att hålla med om. 🙂
Visst finns Gud i Bibeln, dett gäller bara att upptäcka honom i och bakom människors ord.

Jag kan förresten rekommendera en bra bok som hjälper till att öppna Bibeln på djupet. Den är skriven av Martin Lönnebo och den heter ”Bibelns pärlor”. Åtta veckors daglig bibelläsning med metod (PP-KTK) och reflektioner.

Ingrid säger
10 januari 2012 – 08:54

Jag började läsa Bibeln rakt av för flera år sedan och ingen trodde att jag skulle fixa det. Men för mig fungerade det utmärkt. Nu är jag inne på Johannes evangelium för andra gången och jag läser ett kapitel om dagen och stryker under det jag tycker är viktigt. Ibland orkar jag bara läsa det, ibland reflekterar jag över det och hur jag hanterar det beror på dagsformen.