Biskop electus!

Kära alla i Skara stift! Stort och varmt tack för den tydliga yttre kallelse som jag erfarit! Det är med glädje och stolthet jag nu är Er biskop electus fram tills vigningen i Uppsala domkyrka den 26/8.

Det är med stor ödmjukhet ( i den mån man alls själv kan bedömma sin egen ödmjukhet) jag ser fram emot innehållet i uppdraget. Jag vill verkligen lyssna! Jag vill verkligen lära! Jag vill verkligen leda! Det ska bli så roligt att få möta Er alla i olika sammanhang!!! Men jag ber samtidigt om Guds ledning, att den Heliga Anden ska föra mig framåt på Guds vägar.

Imorgon är det Palmsöndag och jag befinner mig i Jerusalem. En procession ska vandra från Betfage till Gamla Jerusalem via Olivberget – en procession med de flesta kristna trossamfunden – en ekumenisk manifestation. Eventuellt kommer jag att gå i den processionen. Den är ju en symol för att vi kristna med olika tolkningstraditioner ändå hör samman med och kring vår Herre Jesus Kristus.

Palmsöndagens mässa firar jag i den lutherska kyrkan i Gamla Jerusalem nära Jesu uppståndelsekyrka. Det ser jag fram emot!

Psaltaren 118 har med just Palmsöndagen att göra. Där står bland annat orden ’Herre hjälp oss! Herre, ge framgång!´ De orden ber jag inför mitt biskopsuppdrag.

Åter igen: tack kära alla som röstat i biskopsvalet!

Bed för mig liksom jag ber för Er!

P-A Rudberg säger
31 mars 2012 – 09:49

Åke, jag är glad både för din och Skara stifts skull.
Du kommer att möta ett starkt stöd och stora förväntningar i stiftet (det ser man på röstsiffrorna). Du kommer också att möta en mångfald som inte alltid är lätt att hitta en klok väg i. Men jag är övertygad om att du har just de egenskaperna som gör att du och Skara stift kan få en lång och berikande tid tillsammans.
Enhet i mångfald!

Jag skickar med några ord ur Bibeln till dig och Skara stift:
1 Thess 5:12-22
"Vi vädjar till er, bröder, att sätta värde på dem som har det tyngsta arbetet bland er, som står i spetsen för församlingen och vägleder er. Visa dem den största kärlek och uppskattning för allt vad de uträttar. Håll fred med varandra. Vi uppmanar er, bröder: tala de oordentliga till rätta, uppmuntra de modfällda, stöd de svaga, ha tålamod med alla. Se till att ingen lönar ont med ont. Sträva alltid efter att göra gott, mot varandra och mot alla andra.
Var alltid glada, be ständigt och tacka hela tiden Gud. Gör så, det är Guds vilja i Kristus Jesus. Släck inte anden, förakta inga profetior men pröva allt. Ta vara på det som är bra, och avhåll er från allt slags ont."

Jan Kristensson säger
1 april 2012 – 09:54

Grattis !
Du behövs. Har bara träffat och skakat hand
med dig en gång i St Jacobs ka .
Är själv katolik men är för det ekumeniska och
för en enad kyrka.
Önskar en välsignad Påsk
Jan Kristensson

Tomas Carlsson säger
2 april 2012 – 05:49

Grattis Åke!
Det var på tiden att du blev vald till biskop tycker jag. Själv arbetar jag kvar
som komminister, men trivs med det då ledarskap kan bli tungt, särskilt efter
den stroke jag hade 2010. Hoppas Kristina kommer att trivas i Skara stift
och jag tror att du med din personlighet kan tillföra mycket som biskop och
det känns kul, att man känner den som valts. Du kommer väl att få en hel
personalfrågor att arbeta med, men jag tycker och hoppas att du får jobba
en hel del med tros frågor och teologiska frågor. Det är en spännande tid vi
lever i och mycket händer i världen och fort går utvecklingen men det kristna
budskapet står kvar efter Jesus Kristus är densamma som igår och idag och
i evighet. Guds välsignelse önskar vi dig Ann-Christin och Tomas Carlsson

Karin Johansson säger
2 april 2012 – 05:49

Välkommen till oss i Skara stift och ett särskilt välkommen att besöka oss allra längst ner i söder. Önskar dig och din familj en härlig påsk och Guds välsignelse.
Karin Johansson
Norra Hestra församling

Krister Janzon säger
4 april 2012 – 10:54

Käre Åke,

Jag vill varmt instämma i alla gratulationer till Dig och Skara stift.
Du blir säkerligen en god och lyssnande herde för Skara stift och medledare i Svenska kyrkan.
Vi i Stockholm lider en förlust av en bra domprost!
Men du kommer säkert och besöker oss! I Gamla stan på Jesusmanifestationen,
där vi setts under din domprosttid. Och på Sankta Katarinastiftelsen och i andra samtalsfora.såsom t ex Elimskyrkan och Eugenia katolska församling.

Till lycke,
från en romersk katolsk trosfrände i Kristi kyka.
Krister Janzon