Vem får komma till himlen?


I den diskussion (och frustration)som blev aktuell i samband med ärkebiskopsvalsprocessen var en av de frågor som indirekt ställdes: Kan vem som helst komma till himlen? Spelar det då ingen roll om man är kristen eller inte?

Det finns enväl grundad teologi som kallas för pilgrimsteologin. Pilgrimsvandrande är någoting väldigt fint och viktigt för många kristna. I Skara stift har vi många pilgrimsleder och under sommaren ett pilgrimscenter i Skara domkyrka. Många vandrar också den långa vandringen till Santiago de Compostella och S:t Jacobs grav. I pilgrimstraditionen kan man också se hela sitt liv som en pilgrimsfärd hän mot det himmelska riket. Boken ”Kristens resa” bygger på den tanken och som kristen tycker jag att det är underbart med tanken att efter en lång resa få komma hem, hem till min himmelske Förälder, hem till det jag inte har ord för, hem till det som är helt annorlunda än den resa jag gjort, hem till Kärleken i den fullkomliga formen, hem till Gud, hem till Jesus själv.

Men vem får komma dit? Är det alla rättroende, alla dem som är kristna, alla dem som gjort tillräckligt goda gärningar under sitt liv? Får min muslimske vän komma dit? Får mina judiska vänner komma dit? Får mina vänner som inte alls räknar sig som religiösa i någon form komma dit och vem bestämmer? I bland kan man få höra: Ska  nu till och med muslimerna få komma till himlen? Underförstått: ska det inte vara någon poäng med att vara kristen?

Martin Luther sa, som bekant, att han skulle bli förvånad över tre saker när han kom till himlen. För det första att så många var där som han inte trodde skulle vara där. För det andra att så många inte var där som han trodde skulle vara där och för det tredje att han själv var där. Det är ett underbart sätt att uttrycka att vi får låta Gud vara Gud. Och kanske är det så att själva poängen med att vara kristen inte är att ha en garanterad biljett till himlen. Vem som får komma till himlen – till den stora och obeskrivliga gudsgemenskapen är Guds sak. Kanske är själva poängen med att vara kristen detta med att leva som människa i denna värld under den tid vi har fått oss given. När Jesus säger att han är Vägen, Sanningen och Livet handlar den vägen, den sanningen och det livet om det liv vi ska leva här och nu. Att följa Jesus handlar om att leva som människa i ordets allra djupaste bemärkelse. Att vara kristen innebär att ta till sig detta underbara att Gud själv delar vår egen mänsklighet, att Gud, himlens och jordens skapare inte bara är den högste, den som varit, är och alltid ska vara, den outrannsaklige utan den som delat vår verklighet i inkarnationens historiska realitet. Kanske handlar detta om att vara kristen att Jesus själv dött för mig, inte för att sona de synder jag ständigt begår (Mea maxima culpa!) utan för att visa att Guds kärlek är större än mina synder, att Guds kärlek utplånar mina synder och att detta sker på korset. Om jag tar emot detta faktum som en del i mitt eget liv, om jag tar emot denna gudomliga gåva tar jag emot nåden att få börja om, nåden att få lägga av allt hos Jesus själv, nåden att inte behöva bära allt som gått snett i en allt tyngre och tyngre ryggsäck.

För mig handlar detta med att vara kristen om att jag får följa Jesus. Jag berättar dessutom gärna om Jesus för andra som vill lyssna och jag lyssnar gärna till andra som berättar om sin trosövertygelse. Gud är större än våra trosövertygelser, den övertygelsen (:-)) bär mig. I Skara stift önskar jag att vi ska  tala tydligt om Jesus i ord och handling. Vad detta innebär måste fördjupas och kan se olika ut i olika sammanhang. Men, det handlar om att ha Jesus som livets kärna och stjärna och att vara trogen sin egen livsväg. Ju trognare vi är det som är vår egen livsväg, Guds vilja med vårt eget liv, ju närmre kommer vi vanrandra och ju närmre kommer vi Gud. Se är det ändå Guds sak vem som får komma till himlen.

Att vara kristen är att förstå att hur livet än ter sig så är jag (och Du) inte övergivna. Jesus själv är medvandrare likt den gången han vandrade i Emmaus (Luk 24). Jesus är en levande realitet här och nu. Det är det som uppståndelsen och himmelsfärden vill uttrycka. Uppståndelsens historiska faktum vill påminna mig om att det Livet är större än livets gränser, att livet är mer mångdimensionellt än vi kan begripa och att Gud själv har med livets alla dimensioner att göra.

Kanske är då den viktigaste frågan inte vem som får komma till himlen. Det kan mycket väl vara så att ateister, muslimer, judar, buddister, hinduer, siker och människor av annan tro kommer till himlen. Guds nåd får vi öppna oss för och då blir den stora Dagen Guds dag där jag hoppas att jag får vara med, där jag hoppas att jag får möta alla dem som stått och står mig nära, och alla andra i ett Gudomligt och underbart sammanhang som ingen kan ge heltäckande ord åt i dag.

Vem får komma till himlen? Vet inte – allt handlar om Guds nåd!

48 kommentarer

Erik Horner säger
20 oktober 2013 – 08:39

En härlig text att få börja dagen och veckan med :)

Rudbeckius svarar
20 april 2024 – 08:10

Sancta incertitudines!

Olof Olsson säger
20 oktober 2013 – 09:54

Kommer alla till himlen, Åke?

Åke Bonnier svarar
20 april 2024 – 08:10

Det är Guds sak att avgöra – inte vår.

LFL säger
20 oktober 2013 – 10:19

En god läkare ljuger inte för en patient, som frågar om han kommer att dö av sin sjukdom.

Men en god präst lovar att hunden får komma till himlen, om husse så vill? Ursäkta, men jag tycker att präster, som lovar allt möjligt som om de själva vore gudar, har en teologi som liknar den indiska seden att bränna den levande hustrun på den döde mannens gravbål för att hon skulle följa honom till dödsriket. Det handlar mer om att prästen ska framställa sig själv som en god och generös person, än att förmedla Guds ord och löften.

Bibeln är väl så tydlig med vad som krävs för att komma till Himlen. Bibeln ger däremot inget tydligt besked om vem som inte får komma till Himlen. Tvärsäkra uttalanden om att någon får resp. inte får komma till Himlen strider därför mot varje bokstavlig tolkning av Bibeln. Har Bonnier blivit bokstavstroende, när han inte utesluter att någon får komma till Himlen, eller har han hamnat i det rakt motsatta lägret, allting flyter?

Det kan ifrågasättas om präster, som frikostigt lovar allt möjligt, som Gud själv inte uttryckligen har lovat, verkligen tror på Guds existens. Eller också har Svenska kyrkan redan glidit in i en ny trollkarlsreligion, där prästerna fixar allt.

Luther menade nog inte att Gud är en bedragare, som inte håller löften, när personer som Luther trodde skulle komma till Himlen, inte hade gjort det. Jag förmodar att Luther menade att Gud ser till varje människas tro, som inte alls behöver vara samma tro som någon låtsas ha inför människor.

Att Luther blev förvånad själv över att han kommit till Himlen har väl med det lutherska "svårmodet" att göra. I den lutherska kyrkan har det tyvärr ofta varit så att man ser tron som en prestation, vilket kan ge de troende prestationsångest. De är rädda för att deras tro inte räcker, inte är tillräckligt "bra".

Men nog handlar det väl ändå om att tro på den "kristne" guden för att man ska vara säker på att omfattas av Guds löfte? Här borde prästerna inte vara dåliga herdar, som låter sina får gå vilse för att sedan utmana Gud: "Hööru, du är ingen god gud, om du inte själv letar upp de vilsegångna fåren och räddar dem också". Detta är ju samma "teologi" som de bakom ordalierna, t.ex. bevisning medelst järnbörd i rättegångar.

Ett glödande järn lades i de misstänktes händer, Han /hon skulle sedan gå tre steg framåt och kasta det glödande järnet framför sig. Tanken var att en god gud skulle ingripa och rädda den misstänktes händer om han /hon var oskyldig. Ordaliebevisning förbjöds är 1215 av påven Innocentius III, med motivering att det var en hednisk trolldomssed, som smugit in i kyrkan. Präster medverkade nämligen vid ordadierättegångarna.

Det är väl Gud som definierar vad som är gott respektive ont och ställer krav på oss människor? Så lämna åt Gud om han ska uppfylla mer än vad han lovat. Det är inte bara Bonnier, som vill sina judiska släktingar väl. Vi, som saknar judiska släktingar, har dock närstående, som är ateister. Som vi inte vill skiljas från för evigt, när jordelivet är slut.

Jag har aldrig sagt eller skrivit att Muhammed var en falsk profet. Utan att uttryckligen säga det, jag vill inte i onödan såra någon muslim, har jag väl ändå gjort klart att jag är mycket skeptisk mot alla påståenden om att det finns flera vägar som till Himla bär? Det som en enkel lekman klarar av ( att säga ett "mjukt nej") borde väl även en välutbildad ärkebiskopskandidat klara av, utan att trassla in sig i nyhedniska teorier?

Magnus Olsson säger
20 oktober 2013 – 10:22

Frågan är väl inte bara gällande om komma dit utan vad vara där. Himlen är knappast primärt geografi. Snarare mer än plats, dvs himlen är att vandra, röra sig, vara till, i Gud. Helvetet är att vara i sig själv. Både här och där. / Magnus Olsson

Olof Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

En relation alltså. Okej. Så kan man se det.
Inför den nya veckan: om någon av läsarna tänkt lämna kyrkan så är det inte många dagar kvar nu att lämna utträdesansökan. Nästa tillfälle dröjer ett år.

Åke Bonnier svarar
20 april 2024 – 08:10

Det ligger mycket i det du skriver, Magnus.

En anonym en säger
20 oktober 2013 – 02:57

Biskop Åke: "Kanske handlar detta om att vara kristen att Jesus själv dött för mig, .......... Guds kärlek utplånar mina synder och att detta sker på korset."
Dött för dig?Typ dött istället för dig? Men du kommer ju garanterat att dö du med! Så vadå "dött för mig"?
Guds kärlek utplånar dina (och mina och allas) synder men Guds kärlek gör det inte genom att dö på korset. Guds kärlek DÖR INTE. Varken på korset eller någon annanstans. Jesu kropp överlever inte korset och den utplånar inte dina synder heller.
Så vad ska vi satsa på? 1. Jesu kropp som dog eller 2. Guds kärlek? Rekommenderar varmast 2:an! :)
Vad har Guds kärlek med korset att göra? Kopplingen? Det här är någonting som kristendomen inte riktigt förstår.
Guds kärlek gjorde att Jesus INTE upplevde något lidande på korset trots att det med denna världens ögon sett såg ut så. Jesus upplevde endast Guds kärlek och frid på korset. Vilket betyder att han helt uppriktigt, till 100%, kunde FÖRLÅTA de som gjorde detta mot honom. Utan några som helst förbehåll eller baktankar. Han kunde helt ÄRLIGT bortse från vad som gjordes mot honom.
Kristna sjunger ofta om Jesu blods renhet och renande effekt. För mig är renheten just detta att kärleken som Han gav och fortfarande ger är helt utan reservationer och tankar typ: fan va taskiga de var mot mig när jag hände på korset. I allt lidande finns automatiskt anklakelser och fördömanden inbakade. Varför välja lidande när ett alternativ erbjuds?
Jesu blod symboliserar Kärleken som Han gav ifrån sig på korset och GER FORTRARANDE. Den har endast till syfte att förlåta, rena, hela och upprätta.
Den Kärleken kan vi ta emot och ge vidare.
Hur farlig villolära är detta enligt kyrkan? Skulle biskop Åke vägra ge mig nattvard som tror så här och alltså inte är kristen? Skulle vara intressant att veta.

Staffanw säger
20 oktober 2013 – 08:33

Hur var det nu Jesus sa, i Joh 14:6 - "Jag är vägen till Fadern, för jag har visat vem han verkligen är, och jag är den ende som ger liv. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig". Så endast den som tar emot Jesus och fattar ett beslut om att följa honom, kommer väl till himlen. Sedan om denne person är jude eller grek, svart eller vit, muslim eller AIK'are. Det spelar ingen roll.
Återigen känns SvK's högsta ämbetsmän ofattbart vaga. OK att Åke Bonnier inte vet, men Jesus vet väl?

Anonymous svarar
20 april 2024 – 08:10

Staffanw, ska Du citera Jesusord från Johannesevangeliet bör Du citera rätt.

Rudbeckius säger
20 oktober 2013 – 08:40

Och stiftschefen fortsätter att spilla energi på att försvara det politiska valet av Ärkestiftschef...

Antony säger
20 oktober 2013 – 10:12

Stiftchefen är redan avslöjad i all sin falska nakenhet (inte minst av ateisten som skrev på den rikstäckande publikation som stiftschefen är en delägare i)!
Den post-kristna eliten i Svenska kyrkan reagerar som ett skadat lejon - anfall är bästa försvar - men precis som lejonet är striden redan förlorad, även om det inte begriper det!!

Johanna säger
21 oktober 2013 – 02:46

Gud varken kan eller vill döma. Såsom vårt inre är, vilken kärlek vi närt i våra liv, till ont eller gott, dit kommer vi efter kroppens död. Kristen, muslim eller ateist i jordelivet... älskar vi det goda och kan ta emot Gud, då har vi en plats i något av de samhällen som utgör himlen. Således är det i högsta grad nödvändigt för var och en att ge näring åt himmelska tendenser i oss själva, och försöka korsfästa de tendenser som vårt samvete egentligen säger nej till. Ungefär så skriver Emanuel Swedenborg och det låter för mig som det allra mest logiska. :)

Rudbeckius svarar
20 april 2024 – 08:10

Har swedenborgarna tagit över kyrkan? Är stiftschef Bonnier en swedenborgare? Har han har mer gemensamt med er än med klassisk kristen tro?
Man ska tydligen inte bli förvånad över något längre!

Anonymous svarar
20 april 2024 – 08:10

Hebr 9:27 liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas.
1 Petr 4:5 de skall stå till svars inför honom som är redo att döma.
Upp 11:18 Folken vredgades, och din vredes dag har kommit, tiden när de döda skall dömas och när du skall löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, små och stora, och då du skall fördärva dem som fördärvar jorden.

Detta är bara en bråkdel av de ställen där det står att var och en utav oss ska dömas.

Vi döms för vår synd – har vi tagit emot Jesus som Herre och Frälsare blir vi frälsta men om vi inte tar emot den blir vi dömda till att förgås och spendera en evighet utan Gud.

Mvh

Patrick Ölund

Patrick Ölund svarar
20 april 2024 – 08:10

Hebr 9:27 liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas.
1 Petr 4:5 de skall stå till svars inför honom som är redo att döma.
Upp 11:18 Folken vredgades, och din vredes dag har kommit, tiden när de döda skall dömas och när du skall löna dina tjänare profeterna och de heliga och dem som fruktar ditt namn, små och stora, och då du skall fördärva dem som fördärvar jorden.

Detta är bara en bråkdel av de ställen där det står att var och en utav oss ska dömas.

Vi döms för vår synd – har vi tagit emot Jesus som Herre och Frälsare blir vi frälsta men om vi inte tar emot den blir vi dömda till att förgås och spendera en evighet utan Gud.

Mvh

Patrick Ölund

Patrick Ölund svarar
20 april 2024 – 08:10

I alla kristna kretsar räknar man Swedenborg som en heretiker.

Lilla jag säger
21 oktober 2013 – 10:36

Ska vi verkligen upp till himlen?

Är det inte så att Guds regering i himlen ska komma ned och styra jorden i ett nytt paradis-som det var tänkt från början?

På domens dag vid Harmagedon ska levande och döda få upplysning och får sedan välja sida. Satan ska få tillfälle att fresta oss en sista gång.

"De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de ska bo för evigt på den."
(Psalm 37:29)

Vilken underbar värld det ska bli... :)

sixten präst säger
21 oktober 2013 – 11:46

Får trospoliserna komma till himmelen?

Lilla jag svarar
20 april 2024 – 08:10
Åke Bonnier svarar
20 april 2024 – 08:10

Som sagt, det är Guds sak att avgöra – inte vår.

Antony säger
21 oktober 2013 – 02:33

Stiftchef Bonniers tystnad i kommentarsfältet, här och i det föregående inlägget, är talande. Han måste förstå hur hans aggresiva agerande för alltid har solkat ner hans chefsskap, och än värre avslöjat den dunbolsterteologi spå vilken han och hans gelikar byggt sin kyrkliga karriär!!

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Mycket ful kommentar. Det är biskopsmöte i Visby, dit biskoparna reste i dag och ( vet inte) det troliga är att biskop Bonnier är där. Precis innan var en större visitation i Skövde några dagar. Att skriva dumheter utan att konsultera biskopens schema är onödigt. Info om vilka större och därmed sannolikt mer tidskrävande uppdrag som åligger biskopen kan säkert inhämtas information om på skara stifts hemsida. Fö förstår jag inte varför det ständigt skall skrivas saker som styr mot person och med tillvitande av motiv. Det är just den metoden, oavsett vem som använder den och vilka mål, det än gäller, som gör att debattklimatet i svk far illa. / Magnus Olsson

Jan-Åke säger
21 oktober 2013 – 10:57

Det var kanske inte så konstigt att Jesus valde 12 olärda män till att föra fram det sanna och rena oförfalskade budskapet om himmelriket..............

Vad innebär det herr Åke Bonnier, om Jesus har rätt när han säger att "Jag är vägen sanningen och livet. INGEN kommer till fader utom GENOM mig" ?

Observera att texten i Joh 14:6 är i singularis...

Vad innebär det Herr Åke Bonnier, om du har förfalskat bibelns budskap så att människor går evigt förlorade, p.g.a. att de inte fick rätt undervisning av DIG?

Vad innebär det Herr Åke Bonnier om du, med ditt förfalskade evangelium missar den eviga glädjen som Gud vår Fader vill ge dig?

Herr Åke Bonnier.
Tänk om.....

Lärjungen säger
21 oktober 2013 – 11:25

Vem får komma till himlen?

Jag tror att bara de som bekänner att Jesus är Herren får evigt liv i himlen. Vår tidiga kyrkofader Irenaeus beskrev Abraham, Isak och Jakobs Gud på ett bra sätt, i han skrift "Bevis för den apostoliska förkunnelsen" enl. följande:

"Vidare säger Mose att Guds Son kom och talade med Abraham........Två av dem var änglar, men en av dem var Guds Son...... Det betyder att Sonen, just den som talade med Abraham, han som var Herren, fick makt att straffa sodomiterna....."

Jag tror att ALLA människor på jorden som TROR att Jesus Kristus är just denne HERREN får komma till himlen. Den som TROR detta och bliver DÖPT i Herren Jesu Kristi namn blir frälst. Jesus Kristus är Abraham, Isak och Jakobs GUD. (Ganska enkelt igentligen)

Guds frid
LÄRJUNGEN

Åke Bonnier säger
21 oktober 2013 – 11:32

Bästa alla,
I detta inlägg vänder jag mig enbart till Er som ständigt angriper mig som person (någon/några skriver ovan men de flesta personagreppen kom i samband med förra bloggkommentaren) och vill tolka allt jag skriver till det värsta. Efter nära 200 aggressiva kommentarer gällande mitt förra blogginlägg ( några få undantagna) samt med fortsatta personangrepp i samband med det jag skrev i går undrar jag hur ni tänker och hur ni får ihop detta med kristen människosyn? Jag vet att det finns andra i min närhet som också fått stå ut med era personangrepp och t o m mer. Jag undrar hur mycket man ska tåla av okvädesord, misstolkningar i allt och fortfarande låta det stå kvar? Vad är det ni vill? Att jag ska stänga av kommentarsfältet? Försöka att med muntligt våld ändra min teologiska övertygelse? Jag kommer att fortsätta att skriva. Jag kommer att fortsätta att driva en inklusiv teologi där Jesus, Gud inkarnerad, korsfäste och uppståndne och levande och verksam i dag är det bärande. Jag kommer att fortsätta att hävda att Guds kärlek är större än allt och att sanningen om Gud är större än sanningen om Gud. Jag kommer att hävda alla människors rätt att känna sig sedda, bekräftade och upprättade i sin församling oavsett sexuell identitet. Jag kommer att fortsätta att stå upp för tanken att vem dom kommer till himlen är Guds sak, inte vår. Om allt detta vill jag tala tydligt till människors hjälp och stöd i trohet mot Gud treenig.
Ni som vill ägna kommentarsfältet åt personangrepp, skriv på egen bloggsida. Annars kommer jag att plocka bort era kommentarer var gång ni går till personangrepp riktat mot individ. Jag hoppas kunna ha kommentarsfältet öppet. Det är tillåtet att tycka olika. Det är absolut tillåtet att tro och tycka annorlunda än det jag ger uttryck för i min blogg. Det är självklart tillåtet att få debattera men tonläget måste skärpas. Någon hyfs måste det finnas - även bland kristna.

Rudbeckius svarar
20 april 2024 – 08:10

Detta gäller således också det som dina teologiska meningsmotståndare fått utstå i decennier. När du tillrättavisar på båda håll blir du trovärdig. När du sällar dig till ena sidan och mästrar den andra blir du inte trovärdig.

Staffanw svarar
20 april 2024 – 08:10

Nåja, Åke Bonnier. Du bidrar själv till hätskheten, genom att avfärda dina och ärkebiskopens kritiker som trospoliser. Hur kan man då föra en vettig dialog? När jag läser alla kloka kommentarer av präster och anställda inom SvK – och känner den frustration som finns över den teologi som bl. a du verkar stå för – känns det faktiskt ledsamt. Svenska Kyrkan är viktig för kristenheten i Sverige. Alltför viktig för att överlåtas till människor som knappt kan svara på vem Jesus är. När t o m ateister som Lena Andersson reagerar mot otydligheten. Carolina Johansson skriver på sin blogg om detta: ”Jag förstår till fullo Anderssons frustration. Hon är religionskritiker. Hur tusan ska hon kunna kritisera denna teologi som varken säger det ena eller andra? Hur ska hon kunna föra en allvarlig filosofisk diskussion om Guds natur med någon som vägrar att uttala sig om vad denna natur består i, någon som möter varje argument med en fråga, eller som svänger sig med otydliga formuleringar som att ”Gud är relation”?
I samma blogg citeras teologen Eskil Franck – som skrivit: ‘Om en sekulariserad, icke-döpt, sökande svensk kommer till ärkebiskopen med den ärliga frågan om han eller hon gör klokast i att välja kristen tro som livsåskådning och inte, till exempel, islam – vad skulle ärkebiskopen då svara? Eller uttryckt på annat sätt: Ger Jesus en sannare bild av Gud än Muhammed – eller ger de parallella och i sak jämbördiga om än olika bilder? ( … )
Om de är parallella och jämbördiga – var finns då den kristna trons attraktionskraft – det som gör att någon vill satsa just på den – och kyrkans organisatoriska existensberättigande?’
Är det inte detta något problematisk, som du borde diskutera, Åke. Inte skjuta dina kritiker.

nya tant lila svarar
20 april 2024 – 08:10

Åke Bonnier! Detta inlägg var inte en sekund för tidigt! Det har blivit legitimt på den här bloggen att kränka människor, inte bara du själv utan vi är många som har råkat illa ut. Gräsliga saker har skrivits, som jag tidigare har påpekat. Du borde nog vara lite villigare att plocka bort en del kommentarer.

Jag bor i Lunds stift, och man blir ju ytterst förvånad när man läser gräsligheterna om vår välrenommerade biskop här och på andra håll.

När jag läser kommentarerna och dina inlägg tycker jag att det finns en klar skiljelinje mellan oss som främst förlitar oss på en levande och verksam Gud/Kristus i nutiden och de som främst hittar Gud i trycksvärta och bibelcitat. Det känns mycket spännande med den nya ärkebiskopen!

LFL svarar
20 april 2024 – 08:10

Käre Åke!
Det som du skrev om ”trospoliser” var det inte aggressivt? Du skriver om nära 200 ”aggresiva” inlägg (tackar) men inte ett ord om de båda islamofoba inläggen alldeles i slutet, som jag ensam har bemött. Så du ska stänga kommentarsfältet på grund av kristna trospoliser, men inte för rasistiskt propaganda under täckmanteln att försvara kristendomen? Och jag som hoppades att du skulle bli ärkebiskop efter några år till som biskop i Skara.

Marie svarar
20 april 2024 – 08:10

Tack för det! Det är intressant och kul att läsa din blogg, men trist med dessa eviga kommentarer med personangrepp som lixom tar bort fokus från ämnet.

En anonym en säger
22 oktober 2013 – 08:40

Till Åke Bonnier. Frör min egen del ber jag så hemskt mycket om ursäkt om jag har sårat dig eller personligen angripit dig.
Jag är endast intresserad av att diskutera trosfrågor, inte alls av din person. Mitt sätt att plocka upp saker ur texterna och rikta mig direkt till de som påstår dem kan se ut som personangrepp, men det är alltså inte meningen. Meningen är att få mera djup i diskussionen och att få oss själva att tänka istället för att bara ständigt upprepa urgamla floskler. Dessutom är jag själv beredd att bli bemött på samma sätt som jag bemöter andra, dvs direkt och okej, kanske lite tufft ibland.

Ciccie Pernveden Malm säger
22 oktober 2013 – 08:52

Jag tror inte biskop Åke och jag är överens i alla teologiska frågor. Men vi är definitivt överens om två saker - öppen dialog är lika smärtsam som viktig och jag uppskattar den vilja till öppenhet jag ser på denna blogg.
Det är bara Gud som ytterst vet!
Vi kan hamna i en mängd diken när vi säger ngt annat. Som att vi kan leva hur som helst eller det motsatta; att vi måste leva exakt si eller så.
Jesus själv överraskade alltid. Om Jesus är vårt djupaste fokus får vi överlämna evigheten till honom.
Tänker oxå på C S Lewis Narniaserie. I sista boken kommer en sanningssökande man från motståndarsidan fram till Aslan, som tar emot honom med orden "Det du gjorde för Xxx gjorde du eg för mej." Lewis pratar om att hjärtats uppsåt är fördolt t o m för honom själv.
Lev nära Jesus och gläd er över det. Vad som är äkta och bestående i andra - det kan ingen annan än Gud veta. Gläd er över att vi slipper döma!

Lärjungen säger
22 oktober 2013 – 09:07

Jag håller med dig Åke Bonnier att förtal och personangrepp hör inte till vår civilisation och ej heller till de som kallar sig kristna. Skulle Jesus hållit på med detta? Nej förutom de VEROP som gjordes till skriftlärda och fariseer där han angrep den förvridna tron som de förkunnade till folket. Han gjorde aldrig personangrepp.

När människor blir upprörda så ska vi tänka på det som inträffade vid Konstantins Niceakoncilet år 352. Det var väldiga spänningar runt kristenheten före och under denna tid. Massor av troende fick sätta livet till för sin tro.

Vi är på väg till tiden före Nicea 325 nu. Den tro som följde dessa kristna, kommer nu tillbaka. Därför kommer bespottelse ske för de som tror på Kristus.

I Abraham, Isak och Jakobs Guds välsignelse till dig Åke (Jesus Kristi välsignelse)

Lärjungen

Håkan säger
22 oktober 2013 – 11:53

Biskop Åke, varför kommenterar du det Jesus säger att han är "vägen, sanningen och livet"...men utelämnar förtsättningen..."ingen kommer till fadern utom genom mig". Man måste hålla ihop den versen annars tappar man hela poängen.

Åke Bonnier svarar
20 april 2024 – 08:10

Frågan är ju vad det innebär att komma till Fadern genom Jesus. Inte alla som säger Herre Herre, etc. Det viktiga tycks vara att GÖRA den himmelske Faderns vilja. Det tycks också framkomma i Matt 25.

sixten präst säger
22 oktober 2013 – 12:25

Åke! Som man bäddar får man ligga, heter det ju. Du skriver själv mycket aggressivt och sårande om oss som vill vara ortodoxa i läran och bibeltroende, kallar oss "trospoliser", ett synnerlige nedsättande uttryck!! Det är väl självklart att vi måste försvara våra åsikter. Vi har inget emot dig personligen, men ogillar i högsta grad ditt sätt att uttrycka dig. Vi skiljer på sak och person!

P-A Jonsson svarar
4 november 2024 – 08:13

sixten präst,

Jag är också bibeltroende. Jag tror på det som Bibeln förmedlar till oss.
Det är gravt förödmjukande att bli utpekad som ”icke bibeltroende” bara för att man hävdar att Bibelns ord måste tolkas in i varje tids och situations verklighet. Att man tror att Bibelns ord är ofullkomliga människors återgivande av det gudomliga – inte en exakt ”receptbok” för kristen tro och kristet liv.

En anonym en säger
22 oktober 2013 – 12:31

Till Håkan. Jesus är vägen, sanningen och livet? Ja.
Det finns en REALITET bakom namnet Jesus som vi bör relatera till och utan den Realiteten kommer INGEN till Farsan. I den meningen är Jesus den enda vägen.

Namnet/symbolen/individen Jesus har en SÄKER KOPPLING till denna Realitet. Därför är Jesus ett 100% säkert kort att satsa på och bör rekommenderas i första hand för alla.
För dem som på något sätt har blivit "intrasslade" i Jesus genom dopet, söndagskolan, konfirmationen, Bibeln, litteraturen i allmänhet vinner ingenting på att söka andra guruer. De kommer inte längre med någon annan. "you need no other" säger Jesus själv i A Course in Miracles.
Men eftersom den där Realiteten existerar och finns där oberoende vad vi kallar den så är det möjligt att säga att det finns andra vägar till Gud. Kalla den Realiteten t ex för Lasse och då kommer till Gud genom Lasse!
Sedan är det ju så att allteftersom människorna går hela Vägen till Gud så blir de själva identiska med Jesus och alltså blir de Vägen. Det sägs att inte ens Buddha (!) blev fullt upplyst under sitt Buddha-liv utan senare (reinkarnationstanken) Fast vi behöver inte spekulera i vilka dessa är eller ens hur många de kan vara i världen i nuläget. Kör på Jesus så kommer du säkert hem en dag.

Agnes säger
22 oktober 2013 – 12:55

Vi har en del meningsskiljaktligheter när det kommer till kristen tro du och jag. Men det är inget att ta upp nu, om någonsin.
Men det håller jag verkligen med dig om Åke; att ingen människa kan bestämma vem som kommer in i himmelen. Det gör Gud. Idag verkar det som att olika människor tror dom bestämmer det.
Det pågår ett religionskrig, bland kristna

mvh Agnes

En anonym en säger
22 oktober 2013 – 01:13

Agnes: "Det pågår ett religionskrig, bland kristna"

Det är symptom på att folk tror att deras egna trosuppfattnigar räddar dem och därför försvarar de dom med näbbar och klor. Men då söker man sin frälsning på helt fel håll! Det är bara Jesus som kan rädda och frälsa. Och han kan bara frälsa dem som upplever sig att vara i behov av frälsning. Sä länge man har ett sista halmstrå i form av någon religiös floskel kvar att klamra sig fast vid så är man ovillig att släppa taget och låta sig bli omhändertagen av Jesus. Ibland undrar jag om folk över huvudttaget har någon som helst susning om hur sådan "räddningsaktion" går till. Har de någonsin fått smaka på helvetet för att bli motiverade att välja Jesus och himlen?

Erik säger
22 oktober 2013 – 01:19

Ingen människa borde få komma till himlen men jag tror alla kommer dit. På ett sätt är det ingen viktig fråga utan ödmjukhet är bra. Men samtidigt rör det min bild av den Gud jag älskar och tror mig älskas av. En så kärleksfull Gud, en så fundamental seger på korset, ett så oändligt dyrbart pris som Gud betalt. För mig blir det naturliga att i enorm tacksamhet tro på att himlens portar står öppet för alla som inför Jesus förhärligad kommer att möta och välja en evighet med honom. I total frihet bortom de begränsningar som synden innebär i våra liv kommer varje människa att i total frihet välja Jesus Kristus.
Det är mitt hopp och min tro.
Jag vet det inte, men jag litar på det. Allt i kraft av den Gud som är kärlek och allmakt. Vilket underbart hopp att få lita på Jesus!

Agnes säger
22 oktober 2013 – 01:41

Kanske anonym.
Många saker tycker jag är konstiga både utom och inom kyrkan idag. Men det är Gud, kan bara vara Gud som bestämmer vilka som kommer till himmelen.
titta in om du vill så får du se hur jag ser på saken

mvh Agnes
http://regentags.wordpress.com/

Christian Mölk säger
22 oktober 2013 – 01:47

Här är några tankar jag har kring uttycket "Jesus är vägen", ett begrepp som kan härledas ända tillbaka till Moseboken:

Guds väg i GT

I Gamla Testamentet så används begreppet ”väg” ofta synonymt med ”ett sätt att leva” och används för att kontrastera ”Guds väg” och ”de ogudaktigas väg”. I GT vill Gud att Israels folk ska gå på Guds väg genom att göra vad Gud har befallt Mose:

“Du skall upplysa dem om stadgar och bud och låta dem veta vilken väg de skall vandra och vad de skall göra.” (2 Mose 18:20).

“Var noga med att göra vad Herren, er Gud, har befallt er. Vik inte av, vare sig till höger eller till vänster. Den väg som Herren, er Gud, har befallt er att gå skall ni alltid följa, så att ni får leva och det går er väl och ni får ett långt liv i det land som ni skall ta i besittning.” (5 Mose 5:32–33).

En människa går alltså ”Guds väg” om hon lyder de befallningar som Gud ger och för Israels folk som helhet innebar detta att de skulle leva i förbundet med Gud och lyda den lag som Gud gav Israel via Mose.

Men om en människa tvärtom föraktar Gud så avviker hon ifrån Guds väg och går därmed följaktligen på ”krokiga vägar” (Ord 14:2). Den väg som den ogudaktige går ”avskyr Herren” (Ord 15:9) och den som vill gå på ”de rättsinnigas väg” gör bäst i att fly det onda (Ord 16:17). I framförallt Krönikeböckerna används begreppet ”väg” frekvent för att beskriva om en kungs regeringstid har varit bra eller dålig i Guds ögon: “Han vandrade på sin fader Asas väg och vek inte av från den, ty han gjorde det som var rätt i Herrens ögon.” (2 Krön 20:32). När begreppet ”väg” används i böner så är det ofta i samband med att den bedjande vill att man på jorden lär känna Guds vägar (Ps 67:2-3) eller att man själv ska få se Herrens väg (Ps 86:11).

Man kan alltså sammanfatta ”Guds väg” i Gamla Testamentet med att det är synonymt med ”Guds vilja” eller ”Guds befallningar” och att Gud vill att människan inte ska gå ”sin egen väg” utan ”Guds väg” genom att lyda Guds befallningar som Gud gav Israel via Mose.

Vägen i NT

Jesus fortsätter på Gamla Testamentets spår om att det finns två vägar att gå när han upplyser oss om att ”fördärvets väg” är bred och att ”livets väg” är smal (Matt 7:13-14). Men även om Jesus fortsätter på GT:s utstakade väg så finns det en skillnad i hur man går på Guds väg. Istället för att lyfta fram att man som i Gamla Testamentet ska gå på Guds väg genom att lyda Mose lag, så betonar Jesus istället att ”vägen till Fadern” går via honom själv. Enda sättet att komma till Fadern är genom att tro på Jesus och därmed är Jesus vägen (Joh 14:6).

Begreppet ”vägen” har alltså samma innebörd i GT som i NT, nämligen att man ska lyda Guds befallningar, men sättet som man lyder dessa befallningar på har ändrats. Istället för att Israel ska lyda Guds befallningar genom att lyda Mose lag så ska de nu lyda Guds befallningar genom att tro på Jesus.

Vägarna möts

Det finns en väldigt intressant vers i Lukas där GT:s och NT:s vägar möts. Det judiska folkets skriftlärda och överstepräster är ute efter att på något sätt snärja Jesus och kommer fram till honom och säger: ”Mästare, vi vet att du talar och undervisar rätt och inte anpassar dig efter människor utan verkligen förkunnar Guds väg.” (Luk 20:21).

Det som översteprästerna säger är att Jesus förkunnar Guds väg rätt och därmed bekänner de alltså ironiskt nog att man lyder Mose lag genom att tro på Jesus. Dessvärre levde dessa skriftlärda inte som de lärde utan försökte istället aktivt göra slut på Jesus. Man skulle förenklat kunna säga att det judiska folket delades i två läger som så småningom gick skilda vägar; de som ville lyda Guds befallningar genom att tro på Jesus gick åt ena hållet medan de som nöjde sig med Mose lag gick åt andra hållet. Än idag är dessa två synsätt åtskilda men idag kallar vi dem för ”kristendomen” och ”judendomen”.

Jesus är Vägen

Att Jesus kallar sig själv för ”Vägen” och att man går på Vägen genom att tro på Jesus visar oss hur intimt sammankopplade tron på Jesus är med det liv man lever. Man kommer in på Vägen genom att tro på Jesus och man går på Vägen genom att efterlikna Jesus. Den kristna tron är mer än bara en privat tankestruktur som man håller för sig själv, den är ett sätt att leva. Om man går på ”den vägen” så gör man inte bara några enstaka avstickare till kyrkan på söndagarna, utan man låter hela livet vara en vandring, ett sätt att leva.

Vill du gå på den vägen? Låt då Jesus vara din vägvisare och följ i hans fotspår!

“Om någon vill tjäna mig, skall han följa mig, och där jag är kommer också min tjänare att vara.” (Joh 12:26).

“Thomas sade: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Jesus sade till honom: ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.” (Joh 14:5–6)

Lärjungen svarar
20 april 2024 – 08:10

Till Christian Mölk!

AMEN

Guds frid
Lärjungen

David säger
22 oktober 2013 – 01:59

Rom 10:9-11 "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren* och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. 10 Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. 11 Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam." (folkbibeln)

Jag tror att vi kan vara trygga i vår tro på att vi kommer till himlen. Vi kan lita på Bibelns löften.
Troende i andra religioner och ateister kan också komma till himlen, men det vet vi inte någonting om, det är upp till Gud. Jesus varnade många gånger för risken att gå förlorad.

Ciccie Pernveden Malm säger
22 oktober 2013 – 02:19

Torah översätts helt felaktigt som "lagen." Den innefattar instruktioner och riktlinjer för hur vi ska leva. Jag talade för ett tag sen med en judisk rabbin om hur han helst översätter Torah. Hans svar; "Vägen!"
Därmed blir Jesus personifieringen av Torah och visar på att han inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.
Det står även om Jesus att "ordet blev kött..." Det hebreiska ordet för "kött" basar, används även i Jes 52:7 om den som kommer med "goda nyheter." Dvs Evangelium. Detta är bara ett par exempel på storheten i orden som uttalades om Jesus långt innan han kom.
Kan bara instämma i att det handlar om att vandra med Jesus, vilket t om syns i vårt ord Hallelujah. Det betyder "vandra med Gud." Om det finns så mkt fördolt bara i ett språk - hur mkt mer kan det inte då finnas i hela Guds Skapelse och frälsarplan?!? Oavsett hur vi ser på Gud är Gud SÅ MKT STÖRRE.

En anonym en säger
22 oktober 2013 – 02:22

Till Magnus Olsson. Tack för att du säger emot mig när du känner för det. Då blir det djupt och ärligt och inte mjäkigt, undvikande och därmed respektslöst.

"Jesus fixade det FÖR oss men inte I oss, därför är helgelsens väg korsets väg, kol 1:24, någon annan väg bjuds inte."

Om nu Jesus fixade det FÖR dig varför är du inte i himlen då redan? Du är här på jorden, du ser lidande, du lider själv, du t o m syndar emellanåt skulle jag gissa. Is it really "done" ?

Jag har provat att bara tro så där. Blev skrämd under min konfirmationsundervisning (de körde hårt på den tiden!) när jag var ung för att jag trodde att jag hade syndat mot den Helige Anden. Vågade inte prata med prästen heller om det för att jag inte litade på att han var seriös nog. Mitt problem var mycket seriöst för mig.
Försökte inbilla mig att jag var förlåten för det står ju i Bibeln. Men det funkade inte! Konfirmationsritualen funkade inte heller.
Det som fungerade var att jag slutade att försöka tro på någonting. Jag gav upp helt enkelt. Raderade rubbet. Min tro visade sig inte vara värd någonting. Jag blev totalt nollställd och upplevde mig vara i helvetet utanför tid och rum och utan rätt att ens existera. Då tänkte jag på Gud!!
Jag kommer inte ihåg hur många sekunder/minuter denna process tog men hjälpen var mycket nära. Detta var första gången som jag upplevde Jesus som verklig, jag menar verkligen VERKLIG! Inte bara någon mytisk figur som man tror på eller läser om i Bibeln. Och allt detta hände mig inte på korset i Mellanöstern utan faktiskt i min egen lägenhet och i mitt eget medvetande. Jag kände på mig att nu hade jag blivit ordentligt inblandad i "någonting". Jag blev också "frälst" som man brukar säga, mycket befriad och helt vansinnigt glad, men har förstått senare att jag är långtifrån färdig.
Du säger: "Bara att be Guds Ande om hjälp så fästs föraktets hand vid korset, sedan sänder Gud en kristen vän att fästa den andra, busenkelt."

Så du vill korsfästa MIG OCKSÅ? ;)

En anonym en

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Btrf dina erfarenheter varken kan eller får jag yttra mig varför jag endast kommenterar din fråga om var jag befinner mig. Som jag ser det lever jag i mig själv och är därmed ointressant. Vart Gud i Kristus för mig är en sak för Gud och den lämnas utanför detta nu. Önskar dig all välsignelse på din väg. Mitt avisande att gå in i samtal om detta du berör är för att jag, detta bedrövliga ord, av erfarenhet vet att det är samtal ämnade för andra rum än en blogg. / Magnus Olsson

Ciccie Pernveden Malm svarar
20 april 2024 – 08:10

Vill bara säga att jag uppskattar att du delar med dej av din erfarenhet – dessutom på ett enkelt, opretentiöst sätt. Let go and let God… Tack!

Agnes säger
22 oktober 2013 – 03:31

Tänkte att det är bäst att förtydliga mig.
Jag tror att Gud Fadern och sonen Jesus Kristus är ett och att ingen kommer till himmelen utom genom Jesus Kristus.

mvh A

En anonym en säger
22 oktober 2013 – 04:09

Till Magnus Olsson igen. Jag kanske läste dig slarvigt första gången och missuppfattade vad du menade.
"”Jesus fixade det FÖR oss men inte I oss.." säger du. Jag förstår detta på ett annat sätt nu.. Inte "i oss" betyder att vi inte är där riktigt än? Vi är nog mer överens än jag först trodde...hmm

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Verbal likhet är inte med automatik innehållslig likhet varför en skillnad eller likhet i språklig utsaga inte är något avgörande utan blott försök att formulera en erfarenhet. Därför är Gud större än vårt hjärta men liten nog att bebo det och det räcker så långt orden bär. Det viktiga är att du och jag bärs av Gud, inte står i vägen för någon människas möte med Gud. För min del innebär detta en daglig bön om att varken stå Guds Ande i vägen eller gå Guds Ande i förväg. Som sagt, det är min hållning i mitt liv, inget jag uppmanar till eller råder till, i fattiga ord på en blogg, utan mitt skäl för att i svar till dig noga överväga varje ord. Enkelt uttryckt: välsignelse över, med, i och genom dig, önskar jag dig. / Magnus Olsson

Lilla jag säger
23 oktober 2013 – 11:21

Till alla som har tron att vi ska till himlen:

Var står det i Bibeln?

anonym - som visst räknas! svarar
20 april 2024 – 08:10

Jag vill ge dej två ställen i nt (kanske finns det fler) som jag tycker man kan tolka som att något annat väntar oss efter döden.

Larseric Nyberg säger
23 oktober 2013 – 11:45

En av mina andliga vägledare är Wilfrid Stinnisen. Han återkomer ofta i sina böcker till frågan om vem som kommer till Himlen. Han är övertygad om att
vi i dödsögonblicket får se Jesus sådan som han är och att det är genom Honom
vi kommer till Fadern: muslimer, judar osv. Det kommer att bli en salig blandning
på andra sidan. Hur går det då med vår fria vilja? Ja, också i dödsögonblicket
har vi möjlighet att välja bort Jesus, men vem vill då göra det? Gud är alltid större än våra begränsade, och ibland småskurna, tankar om Honom.
Larseric Nyberg
Kyrkoherde emeritus

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Glädjande att läsa. Som efterlevande efter en älskad vän, teolog, livskamrat, en hund, har jag, detta bedrövliga ord, ofta ställt mig frågan ” varför frågar de om de får ta med sig hunden in i himlen när frågan snarare lyder: får hunden ta mig med in i himlen?”. De falskeligen kallade ” osjäliska djuren”
Är ej fallna i synd utan i sund, och de blinkar fort mot ljuset som drar dem in. Att sörja en hund är att sörja på tre dagar vad som för sorg av en människa tar längre tid, då hunden skänker sin tid, den som är presens. Tyvärr brukar Svk Arostoteles för att längta till sitt paradis utlovat av Platon. Gamla testamentet ger mer än det. / Magnus Olsson

Jan-Åke svarar
20 april 2024 – 08:10

Så du menar att, om jag kommer till himmelen så kanske jag får träffa Hitler, Göbbels, Saddam Hussein, Idi amin, Stalin, Nicolae Ceaușescu, Kim Jong-il mf. ?

Om Gud är rättvis så dömmer han onskan. Om en människa våltar min 7 åriga dotter, vill inte jag att domaren säger ”Jag är en snäll domare, du får gå fri”
Jag vill ha den som har våltagit min 7 åriga dotter, dömd, och satt i fängelse.

Problemet är att vi alla som inte har tagit emot Jesu nåd redan ÄR dömda

Joh 3:16-18
Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. 17 Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. 18 Den som tror på honom blir inte dömd, men den som INTE TROR ÄR REDAN DÖMD, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.

Eller gäller inte Jesu ord, kanske kom Jesus med osanning?
Kanske är Jesus en lögnare?
Eller har du, Åke Bonnier och Wilfrid Stinnisen gjort Jesus till en lögnare?

Som jag ser det så finns det utifrån ert synsätt bara dessa två alternativ.

nya tant lila säger
23 oktober 2013 – 11:49

Åke Bonnier! Du borde nog ta krafftag mot kommentatorer på den här bloggen! Den totala respektlöshet och osakligheter som skrivs ner här gör ju att människor som är seriösa i sitt debatterande skyggar från att skriva här. Man kan ju få på sig hur konstiga saker som helst.
Stäng kommentarsfältet! Det är synd att ha den här dyngan på en seriös blogg med tänkvärda inlägg!

Staffanw svarar
20 april 2024 – 08:10

Jaha, så det var du som var trospolisen.

Blickar vi tillbaka genom årens ÅB-bloggar, känns det som du verkligen ”kastar sten i glashus”.

F ö tror jag nog att Åke Bonnier har förmåga att hantera sin gen blogg.

nya tant lila svarar
20 april 2024 – 08:10

Därmed avslutar jag denna ovärdiga diskussion och tackar min Fader för att jag är född idag och inte på 1500/1600- talen. Idag hängs man ju enbart på bloggar, då blev man bränd som häxa för så kallade heresier!
Intressant hur snabbt man dömer ut folk. Det gjorde man visst då också!

nya tant lila säger
23 oktober 2013 – 02:31

Är det ingen skillnad på tro och åsikter?
Nej, jag är inte ute och cyklar om vad jag har studerat och gjort och vilka kunskaper om ex.när NT kom till etcetera som jag har. Det vet jag bäst, Antony! Inte LFL. Hans snurrigheter får alltså står för honom själv!
Jag hör inte till dem som orkar bemöta dem!

Antony svarar
20 april 2024 – 08:10

Tant lila, du uttrycker åsikter om kristen tro, åsikter som både jag och LFL har åsikter om (för egen del kallar jag dom neo-gnostiska). Jag har överhuvudtaget inte nämnt något om ditt ”inre” trosliv, medan du nog har stått för lågvattenmärket på denna blog då du gjorde mycket nedlåtande kommentarer om min karaktär!

Dock är jag föga förvånad då detta sätt att argumentera är vanligt bland den ”nya religionens” företrädare!!

Agnes säger
23 oktober 2013 – 03:03

Nu känner jag mig bedragen, En biskop som inte tror på Jesus Kristus och Guds ord i sin helhet. Nu blev jag verkligen ledsen. Verkligen ledsen. Ni tar hopper från oss som är fattiga och längtande. Sådan sorg jag känner. Jag trodde att du tror på bibelns Gud och att Jesus dog för våra synder Åke. Trist! Så trist och ledsamt

Agnes
Här finns jag kämpande
http://regentags.wordpress.com/

LFL säger
23 oktober 2013 – 07:43

Om det nu är så att jag har "spridit falska uppgifter" om dig på denna blogg, så vore det värdefullt om du ville dementera dessa uppgifter. Du behöver inte alls gå i "svaromål". utan bara uppge vilka uppgifter från mig som är oriktiga.

LFL svarar
20 april 2024 – 08:10

Uppmaningen är till tant lila.

olov sandegård säger
23 oktober 2013 – 11:43

Några "hädiska" frågor som jag inte kan släppa efter att ha tagit del av alla dessa mer eller mindre aggressiva inlägg och även biskop Åkes artikel:
Vad menar respektive skribent med begreppet "himlen"/"himmelriket"? Är det en speciell geografisk plats? Och var ligger i så fall den? Är det alldeles självklart för en kristen idag att man ska tro på en tillvaro efter den rent fysiska/biologiska döden? Kanske kan man med "himlen"/"himmelriket" istället mena ett starkt benådat inomvärldsligt tillstånd, ett slags "förhöjd" närvaro av kärleksfull gemenskap mellan människan och hennes nästa och mellan människan och skapelsen/naturen; ett "evighetsögonblick", där personen i fråga fullt ut lever och upplever i enlighet med "Gudsviljan", befinner sig "i Kristus-ljuset", eller hur man nu vill uttrycka det. Jag har svårt att se att det finns några verkligt sakliga belägg för en individuell fortvaro efter den fysiska/biologiska döden. (Att de flesta människor genom historien trott på en sådan är inget verkligt belägg. Inte heller att flertalet människor i dagens värld troligen fortfarande gör det.) Jag har också svårt att se det speciellt eftersträvansvärda i en eventuell "evighetstillvaro" efter den fysiska döden. Däremot kan jag se och uppleva värdet i en sann "Kristus-Väg" på den här sidan döden. Men det räcker kanske inte för att få kalla sig "kristen"?

LFL svarar
20 april 2024 – 08:10

Det kan vara nog så svårt även för en välutbildad kristen lekman att tro på allt som Gud har låtit uppenbara för oss människor (= den kristna religionen). Det är ju väldigt mycket. Men det som man inte vet, kan man ju tro (på). Hur skulle tillvaron vara om man inte tror på mer än det lilla, som man själv till fullo förstår? Redan den materiella världen (om vi även räknar med alla galaxer och stjärnor, som ännu inte är upptäckta, jordens inre och livet på jorden (fortfarande upptäcks nya livsformer, som inte tidigare har varit kända), är ju mer än vad en enskild människa kan greppa. Och mer än mänsklighetens samlade kunskap. Om vi därtill lägger den andliga verklighet, som inte kan utforskas med vetenskapliga instrument och metoder. Utan som vi har kunskap om endast genom gudomlig uppenbarelse i det förgångna – och för vissa av oss genom Guds personliga tilltal i nuet. Det råder naturligtvis ingen motsättning mellan de skriftliga vittnesbörden från gången tid och Guds tilltal i nuet. Men det vore märkligt om Gud, som är i evigheten, skulle ge motstridiga budskap idag och igår.

Därför säger jag också att den mycket stora majoritet (historiskt) av kristna, som hävdat att ”Himmelriket” är en bestämd geografisk plats. Men de har nog haft fel, när de har placerat denna plats bortom den (före radioteleskopens tid) observerbara delen av universum.

Det kan vara en geografisk plats i framtiden. Vilket ju också antyds av uttrycket ”den yttersta dagen”. Samt uttryck som ”kroppens uppståndelse” samt ”en ny himmel och en ny jord”. Det är kanske dags att återupptacka eskatologin (läran om de yttersta tingen)? Det är ju ett ämne som har solkats ner av s.k. domedagssekter så till den grad, så att ingen vågar beröra detta ämne.

Snö svarar
20 april 2024 – 08:10

Detta behandlas väl i 1 Korinthierbrevet 15:12-22:

”Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda? Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro. Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår. Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått. Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder. Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade. Gäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.”

Kristendomens hopp är ju sannerligen att livet har besegrat döden. Med sin död nedtrampade Jesus döden och med sin uppståndelse ger Jesus liv. Alla apostlar utan Johannes om jag minns rätt mötte ju martyrdöden, likaså möter många kristna världen över även idag död och förföljelse för sin tro. Stefanus stenas till exempel i Apostlagärningarna. Martyrerna vågar smaka döden för att smaka det eviga livet. Det kristna hoppet gäller inte framför allt detta livet utan det tillkommande. Jag hoppas jag inte trampar dig på tårna utan jag vill klargöra att i mitt perspektiv vittnar bibel, kristen tradition, trosbekännelsen och det kristna kyrkolivet om den centrala kristna tron på de dödas uppståndelse och ett evigt liv. När kristna tar emot nattvarden hörs ju orden Jesu kropp/blod för dig utgiven (till dina synders förlåtelse och evigt liv)

En anonym en säger
24 oktober 2013 – 08:39

"Vem får komma till himlen?" Jag skulle hellre ställa frågan så här ---> NÄR får man komma til himlen? Och mitt svar är att Alla är vi redan i himlen. Vi upplever dock inte att vi är där på grund av den skuld och rädsla etc som står i vägen och som först måste raderas till 100%. Vi kan bara uppleva oss själva att vara i himlen när vi gett upp denna värld och vår själviska individuella personlighet med allt vad det innebär och fullständigt identifierat oss med Kristus. Det finns inget orent i himlen sådant som inte är lika heligt som Gud själv.
InDIVIDualitet och HELighet är per definition varandras motsatser.

Jan-Åke svarar
20 april 2024 – 08:10

Den där teologin hamnar under NewAge, inte under klassisk kristen tro

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Som sagt, jag detta bedrövliga ord, avstår gå in i ett samtal på dina premisser och om det gör mig till lögnare, är mig egalt. Mig får du betrakta hur du vill, det står dig fritt. Detsamma gällande fantasier om mina motiv. Jag har inget intresse av samtal om Jesu ord på basis av aristotelisk metod. Det är inte min väg. Lycka till på din. / Magnus Olsson

Agnes säger
24 oktober 2013 – 01:06

Det trista är att förnekar man Jesu gudom, att han är ett med Fadern, och att han dött för våra synder så är man inte en präst för bibelns Gud. Då är man en präst för Satan. Tyvärr verkar stora delar av kyrkans präster vara lärjungar till Satan. Det blir resultatet när inte Jesus Kristus får ha den roll som han har. Bonnier är ett judiskt namn. Jag står med det judiska folket men jag vet också att många av judisk härkomst förnekar Jesus som vår frälsare. Det kommer inte sluta väl. Bibeln lär att judafolket skall gå igenom ännu en vedermöda. Önskar att det inte vore så. Är du en del i den profetsian Åke Bonnier?

Olof Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Agnes, vill du veta hur det verkligen kommer bli så ska du titta på Rowan Atkinsons sketch när devil Toby welcomes you to hell. Jag tror Gud talar genom Rowan.

Vi ses i helvetet då, Agnes, eller vad du heter;]

Magnus Olsson svarar
20 april 2024 – 08:10

Försvara inte Jesu gudom med svamliga insinuanta påståenden om vad som är judiskt eller ej. Eftersom du utger dig för att vara kunnig i Skrifterna bör du känna till vad dessa säger om det judiska folket och det är ingalunda något negativt rörande de sk yttersta tiderna om vi skall hålla oss till de nytestamentliga texterna av apolalyptisk art. Det du sedan skriver om namn etc är en försåtlig form av argumentation där du definitivt frambär din kritik med grumligt vatten. Själv har jag judiska förfäder men blir inte judisk för det, eller söker du genom att använda biskopens familjenamn säga att det skulle finnas någon slags blods/mentalitetsärvd judiskhet? Det hoppas jag verkligen att du inte menar! Ett klargörande vore önskvärt. Om du menar det bör du allvarligt betänka vad det ger för konsekvens för Jesu gudom och vem du egentligen anfaller med din insinuation, grumlighet. Att Jesus var jude är uppenbart. Hur ställer du dig till det? / Magnus Olsson

En anonym en säger
24 oktober 2013 – 02:46

Agnes: "många av judisk härkomst förnekar Jesus som vår frälsare." I samma stund som vi börjat peka ut "Jesusförnekare" och sortera dem efter härkomst så har vi själva blivit Jesusförnekare. Den förbehållslösa Kärleken och förlåtelsen som Jesus gett oss ska vi ge vidare utan förbehåll. Vi ska bara ge och när mottagaren är redo att ta emot den är inte vårt bekymmer.

Agnes säger
24 oktober 2013 – 03:57

En anonym
Du snackar strunt , hur står det ställt med tron?

anonym - som visst räknart! säger
24 oktober 2013 – 04:46

Ber om ursäkt för att jag inte hade din tidigare kommentar i huvudet.

Min tro och tolkning av det jag läser (jag kan ha fel!) är att vi kommer till himlen, vad det nu är. I samband med Jesu dop hördes en röst från himlen... I Matteus säger Jesus flera gånger "min Fader i himlen". Om Jesus ska bereda plats åt oss hos Fadern så kan jag därför tänka mej att det då är i just himlen.

anonym - som visst räknas! svarar
20 april 2024 – 08:10

Den här hamnade fel. Svar till Lilla jag.

En anonym en säger
26 oktober 2013 – 10:36

Jan-Åke 25 oktober, 2013 at 19:47: "Jag tror, om man förklarar bort Jesu under (ex. jungfrufödseln och att Jesus går på vattnet), hur skall man då tro på att jesus kan stilla min inre storm?"

(Kunde inte svara direkt under kommentaren ifråga så det får bli här istället)
Jag kan säga utifrån min egen erfarenhet att när man är i själanöd, längst ner i botten så att man inte ens tror att man har rätt att existera, inte bara som en fysisk person utan.. hmm...typ en själ i den svarta tomma rymden och om man då ropar på Gud/Jesus så ÄR Han DÄR och FAKTISKT "STILLAR STORMEN". Det gjorde Han för mig och DÄRFÖR VET jag att han kan göra det.
Skulle det nu vara så att din frälsning hängde på att Han gick på vatten med dig så gör Han det utan några som helst problem.

Ni som först och främst vill försäkra er att Jesus kan göra fysiska under, fundera på det här en stund:

"Ett ont och trolöst släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än profeten Jonas tecken" (Matt 12:39)

Jan-Åke svarar
20 april 2024 – 08:10

Håller helt med dig att tecken och under inte FÅR vara ett krav för att tro.

Jag kanske skulle formulera mig annorlunda (alltid svårt att vara 100% tydlig i text).

Det jag ville säga var att, om vi börjar att plocka bort saker ur bibeln bara för att vi inte förstår det, så blir min fundering på vad vi då kan tro på.

Blir det då subjektivt vad vi kan tro på?

Jag tror vi måste göra som Luther ”lyfta på hatten och gå vidare” i de avsnitt vi inte förstår.

Jag tror man minimerar Gud den allsmäktige om vi inte tror han kan göra så enkla saker som under.
Där av min fundering, OM vi minimerar Gud till att inte kunna göra under, hur skall då vi ha tro att rädda mitt liv (än en gång, så får inte undret i sig själv vara det viktiga).

Ps.
Skönt att höra att Jesus drog dig upp ur mörkret 🙂

anonym - som visst räknas! säger
26 oktober 2013 – 10:43

Sekommenderar appen Bibeln idag. Dagens text handlar om den trånga porten. Läs och begrunda Stefan Holmströms betraktelse.

anonym - som visst räknas! säger
26 oktober 2013 – 10:44

Rekommenderar appen Bibeln idag. Dagens text handlar om den trånga porten. Läs och begrunda Stefan Holmströms betraktelse.

Margareta P å Österlen säger
1 november 2013 – 02:32

I Johannesevangeliets kapitel 14 står absolut att Jesu ord var: "Jag är vägen, sanningen och livet." - Joh 14:6. Det faktum att sjätte versen fortsätter med orden: "Ingen kommer till Fadern utom genom mig" bör alla vi som är kristet troende nogsamt beakta och inte vilseleda någon medmänniska i något enda samtal vad gäller Jesu Kristi förkunnelse från Gud Fader, som vi dessutom enligt Matt 28:19-20 blivit sända att förkunna: "gån fördenskull ut och gören alla folk till lärjungar..."!
Att det sedan inte är vår sak att bestämma vem Gud Fader låter komma in i himlen, torde väl vara rätt uppenbart för var och en som tror enligt det hoptvinnade kärleksbudet (uttryckligen i Matt 22:36ff, Mark 10:17ff; 12:28ff, Luk 10:23ff) och de mycket tydliga och klara orden i Matt 25:31-46 resp. Luk 10:23ff, Luk 16:19-31 att aldrig gå förbi en hjälpbehövande medmänniska utan att göra vad man kan, rent bokstavligen och gärna även i bön.
Den som lyssnar till lockelsen från avgudar riskerar sitt liv, bokstavligen som vi nog alla vet vid det här laget, och inte minst det eviga liv hemma hos Gud Fader Jesus Kristus lovar var och en som tror på honom som Gud Fader sänt oss med evangelium om frälsning - Joh 3:16-21, 5:21-30, 10:7-18.
Som kristen bör jag inte föra fram någonting annat än vad Jesus Kristus givit var och en av oss som tror att lära ut och själva följa, Matt 28:19-20 än en gång: "...lärande dem att hålla allt vad jag har befallt eder".
Däremot kan ingen säga något om hur den inre väg kommer att se ut som var och en framför sig den dag de bekänner att de tror på Jesus som Gud Faders son, som den Gud Fader sänt till vår frälsning: Kristus (grek.) = MassIah (aram.), såsom utlovat i GT. Den som tror har att som Jesus Kristus uppmanar oss i evangelium, fråga, bulta, söka och be - av allt hjärta i sin uppriktiga tro. Margareta Persson, MM å Österlen

Lilla jag säger
28 november 2013 – 02:09

Det var det här jag menade om tro... Alla TROR att vi ska upp till himlen men det står ingenstans...

21 oktober, 2013 at 10:36
skrev jag:

Ska vi verkligen upp till himlen?
Är det inte så att Guds regering i himlen ska komma ned och styra jorden i ett nytt paradis-som det var tänkt från början?

På domens dag vid Harmagedon ska levande och döda få upplysning och får sedan välja sida. Satan ska få tillfälle att fresta oss en sista gång.

”De rättfärdiga ska ta jorden i besittning, de ska bo för evigt på den.”
(Psalm 37:29)

Vilken underbar värld det ska bli… :)