Vinden blåser vart den vill!


Nedanstående text skrev jag som ett svar till en artikel i Kyrkans Tidning (KT) där biskopsmötet och ffa jag apostroferades gällande kristen tro i ett multi religiöst samhälle (KT 15/2016). Texten publiceras i en förkortad variant på KT:s hemsida och i samma form i kosmmande nr av KT  (16/2016). Följande text är den ursprungliga artikeln såsom jag formulerade den utan krav på antal tecken.

”När jag biskopsvigdes den 26 augusti 2012 avlade jag den Nicaenska trosbekännelsen. Den är en av de två urkyrkliga bekännelserna som Svenska kyrkan använder i det gudstjänstliv som regleras av kyrkohandboken. De första orden i trosbekännelsen fick jag deklamera högt på egen hand: ”Jag tror på en enda Gud”. För mig var det en stark bekännelse. Just så tror jag. Just så bekänner Kyrkan. Det finns bara en enda Gud och det är Gud. Hurdan är då Gud? Gud är Fader, allsmäktig och skapare av allt – både det synliga och osynliga. Sådan är Gud, bekänner vi kristna.

Sen kan man fråga hur Gud möter? Vi kristna har alltid, sedan urkyrkans tid, hävdat att Gud möter på ett unikt sätt i den historiska personen Jesus från Nasaret – Jeshua ben Josef. Hans relation med Fadern är så unik att kyrkomötena i Nicea och Konstantinopel på 300-talet uttryckte det med väsensbegreppet (av samma väsen som Fadern). Inkarnationen handlar alltså om att Gud blivit människa och därmed gjort sig till ett med oss i allt utom i synden (Hebr 4:15). Aposteln Paulus talar om detta i sin fantastiska hymn i Filipperbrevet (Fil 2:6-11) där Kenosis-begreppet påminner oss om Sonens ursprung och det stora i det ”avstående” som Sonen gjorde för att bli människa som vi.

I sitt människovarande förkunnade Sonen Guds rikes storhet – det rike som handlar om relation med Gud, mina medmänniskor och mig själv, det rike som handlar om den kärlek som inte söker sitt och som vi har att visa gent emot varandra och mot skapelsen i sin helhet. Gud älskade världen. Det var därför som Gud möter oss i sonen – för att visa på kärleken storhet – den kärlek som är störst bland tro och hopp (1 Kor 13:13) – den kärlek som ger livet för den älskade och där korsets tecken är ett kärlekstecken. Gud går in i lidandet och döden genom Jesus själv – Jesus som i allt är sann Gud och sann människa. Och Jesus dör på korset för att visa att Guds kärlek är starkare än det som vill bryta ned, starkare än det diaboliska – det som vill splittra, starkare än döden och att vi får lämna allt vårt eget i den gudomliga kärlekens förnyande omsorg. Jesus uppstår så på den tredje dagen. Det är samma Gud som både skapar och älskar i gränslös generositet och som möter oss som tydligast i Jesus från Nasaret – han som är Kristus – Messias – den smorde. Allt detta bekänner vi kristna även om vi kan ha olika tolkningar av nästan varenda begrepp i våra trosbekännelser.

Vi tror också att Gud är närvarande och verksam här och idag genom den heliga Anden. Guds heliga Ande blåser vart den vill. Vi kan inte styra över detta. Det är fantastiskt! Inget kyrkomöte, ingen trostribunal, kan styra över Guds heliga Ande. Men vi kristna bekänner att vi möter Jesus, den korsfäste och uppståndne genom Andens verk och att detta också kommer till uttryck i det vi i våra olika kyrkor kallar sakrament. Vi förstår att Anden på ett unikt sätt är verksam genom ordet och vattnet i dopets sammanhang och genom nattvardens mysterium där Kristus själv är närvarande i bröd och vin liksom Anden leder oss i Bibelns ord där Gud själv talar till oss in i vårt eget liv och sammanhang.

Men när allt detta är bekänt är det viktigt att leva i den tillit som vi alla får ha till Gud – att sanningen om Gud alltid är större än sanningen om Gud. I sin senaste encyklika ”Laudato Si” (Lovad vare du) uppmanar påve Franciskus alla som tror på en Gud som är allsmäktig skapare att be tillsammans för vår jord (s 173). Det är just detta jag menar. Det finns bara en Gud och det är Gud och som kristen förstår jag Gud i enlighet med vår bekännelse. Men det finns en rädslans teologi som tycks vilja värja sig mot att inte ha grepp om hela sanningen, en rädslans teologi som främst tycks vilja hävda svart och vitt, rätt och fel. Den teologin bekymrar mig. Den teologin tycks inte vilja någon annan dialog än den som i långa loppet syftar till alla ska tro på samma sätt. Vi ska tala tydligt om Jesus i både ord och handling. Till detta är alla kristna kallade. Till detta är kyrkan kallad – att vara med i Guds pågående mission. Men kanske hade trapistmunken Tomas Merton en poäng när han lär ha sagt att en sann dialog mellan en kristen och en buddhist går ut på att den kristne går hem och är bättre kristen och buddisten går hem och är bättre buddhist.

Må därför de som är och vigs till präster och diakoner i Svenska kyrkan leva i tillit till Gud som möter i Jesus och må de i ord och handling låta tro, lära och liv vara ett i den glada gudstilliten som ser att vinden blåser vart den vill och att Andens frukter (Gal 5:22-23) också mognar på gränslöst många ställen utanför de kristna sammanhangen.
Åke Bonnier, biskop i Skara stift”

9 kommentarer

Kjell säger
18 april 2016 – 07:16

Tack! Instämmer i allt!

Birger Rikner säger
18 april 2016 – 08:20

Oh vad bra! Återigen TACK Åke! Rädslans teologi är förödande i vår strävan att mötas och samtala. Var själv i Moskén härom veckan i religionsdialog. När jag gick hem var jag varm i hjärtat och själen av den ödmjukhet och respekt som genomsyrade samtalet.

Henrik Johansson svarar
19 april 2024 – 08:16

Rädslans teologi praktiserar du uppenbarligen inte. Men vilken teologi praktiserar du?

Kajsa säger
18 april 2016 – 08:39

Tack Biskop Åke,
tack för en förtydligande text. Så som du skriver här håller jag helt med dig, tror jag...

Men sen blir det ändå konstigt och skavigt när du skriver "...när allt detta är bekänt är det viktigt att leva i den tillit som vi alla får ha till Gud” Då blir det åter igen ett glapp mellan Livet och Bekännelsen där den negativa teologin får tolkningsföreträde framför "kyrkans bekännelse, så som den är omvittnad..."

När du till det beskriver mig och många med mig som rädda, svartvita och sannings-ägare, då blir jag som präst och ämbetsbärare i Svenska kyrkan, i Kristi världsvida kyrka både arg, ledsen och besviken.

Hasse säger
18 april 2016 – 09:46

Med ödmjuk tillit för det skrivna ordet om vår tro på Gud och med den enkelhet Åke beskriver förhållandet mellan människa och Gud borde alla eventuella tvivel på vår Guds suveränitet vara utsuddade. Ske Guds vilja nu och för alltid.

Emil säger
19 april 2016 – 09:05

Hej Åke.
I söndags firade vi 4e söndagen i påsk, temat var "Vägen till livet". Min fråga är vad du predikar på den söndagen? Bibeln gör ju klart att Jesus öppnat porten till himmelriket och att han ensam ("Ingen kommer till Fadern utom genom mig." osv.) är Vägen till livet, och inte bara det, han är Vägen, Sanningen och Livet. Om det är så som Bibeln säger så är det också vår skyldighet att med kärlek och omtanke sprida detta glada budskap till alla jordens folk. I mina öron låter det som att du, Biskop Åke, är den som är rädd. Rädd för att skava, som jordens salt. Rädd för att säga att du har funnit Vägen. Rädd för evangeliet.
Men jag är också rädd. För jag tror att Svenska kyrkan har ett uppdrag av Gud, genom missionsbefalningen, som hon inte tar på allvar. Jag är rädd för att du som biskop inte leder fåren på särskilt god betesmark. Men jag vill gärna bli motbevisad, så att jag inte längre behöver vara rädd. Vill du det?

Klara Laurell säger
19 april 2016 – 09:10

Hej Åke!
Jag tycker verkligen om inledningen av din artikel. Att korsets tecken är ett kärlekens tecken, att vi får leva i tillit till Gud, att Gud möter oss som tydligast i Jesus Kristus och att Jesus dör på korset och visar att Guds kärlek är starkare än all ondska, än allt som vill splittra oss. Att vi kan ha olika tolkningar av trosbekännelsen men att tron på Jesus Kristus är vad som förenar oss. Men det gör mig väldigt ledsen när du börjar tala om "rädslans teologi". Alldeles för ofta ser jag sådana här saker i det offentliga kristna samtalet och det gör mig mycket sorgsen. Det verkar som om en strid utspelar sig i kyrkan. En strid där meningsmotståndarna kallar sig "liberaler" och "konservativa". Där den andres tro benämns med begrepp som "rädslans teologi" eller "dunbolsterteologi". Istället för att mötas i det som förenar oss, Jesus Kristus, och visa att hans kärlek är starkare än ondskan, starkare än allt som vill splittra oss, så strider vi. Jag kan inte se att de epitet vi sätter på våra meningsmotståndare har något syfte annat än att få dem att framstå som dumma, för att visa att just vår sida har rätt. Istället för att mötas i ett fruktsamt samtal och berikas av varandras olika tolkningar står vi i varsitt hörn och ropar elaka öknamn åt varandra. Jesus är det viktigaste i våra liv, självklart blir det starka känslor när vi diskuterar. Men kan vi inte försöka tänka på vem det är vi alla tillhör innan vi yttrar oss? När du talar om en "rädslans teologi" känns det som att du går emot din egen goda föresats om att Guds kärlek är starkare än splittringen och att det går att tolka och leva ut den kristna tron på olika sätt. Detta gör mig både bekymrad och sorgsen. Jag är en av de unga i Kristi Kyrka, en av de som vill ge sitt liv till vår Herre, Jesus. Jag vägrar att ställa mig på en av dessa meningslösa sidor, vägrar att kategorisera mig som "liberal" eller "konservativ". Kan vi inte bara vila i att vi alla är ett i Jesus, och behandla varandra med respekt?

Åke Bonnier svarar
19 april 2024 – 08:16

Hej Klara,
Tack för Din kommentar! Du har så rätt i att vi alltför ofta etiketterar varandra med olika mer eller mindre känslofyllda formuleringar. Det är bra att Du påpekar detta för mig och andra som läser min artikel och samtidigt vill jag med mina ord understryka vikten av den Gudstillit där ingen äger hela sanningen men där vi som kristna får hålla oss till Jesus och dela tro och liv i många olika sammanhang utan att för den skull bli blinda för att Gud kan verka på så många olika sätt i helt skilda sammanhang. Önskar Dig Guds välsignelse i Ditt fortsatta liv och uppdrag i Kristi kyrka!

Björn Edvardsson säger
19 april 2016 – 11:17

Tack Åke!
Som dels en del av det allmänna prästadömets och dels som anställd i vår kyrka kan jag bara hålla med dig. Rädsla skapar otrygghet och osäkerhet. Att mötas utanför våra trygga sammanhang oavsett om det är med andra trosutövare eller sekulära är spännande och berikande. Vi har så mycket att lära om oss själva, som kristna och som kyrka, och det kan vi göra ännu bättre genom att spegla oss i de som finns utanför våra sammanhang.

Henrik Johansson svarar
19 april 2024 – 08:16

Tror ni verkligen att alla är så rädda, osäkra och otrygga? Resonemanget tenderar bara utmynna i att ni framstår som orädda, säkra och trygga. Bara för man inte håller med Åke i diskussionen beträffande ”vägen, sanningen och livet” så innebär det inte att man är rädd, osäker och otrygg.

Roland Gustafsson säger
22 april 2016 – 10:15

I min blogg har jag citerat och kommenterat en del av Åke Bonniers inlägg:

http://missionsprovinsen.se/blog/2016/04/20/vagen-till-livet/

Larseric Nyberg säger
22 april 2016 – 01:33

Den stora och svåra frågan är, huruvida tron på Jesus är den enda vägen till Gud eller om det finns andra frälsningsvägar vid sidan av Jesus. Frågan har ställts av kristna så länge kristendomen funnits. Redan på 300-talet framfördes apokatastasisteorin av kyrkofadern Origenes. Teorin syftar på tanken, att ondskan en gång skall förintas och att ”Gud skall bli allt överallt” (1 Kor. 15:28). Visst är det en lockande och sympatisk tanke, när man tänker på alla sekulariserade som tycks vara helt ointresserade av salighetsfrågan. Svårt blir det också, när man undrar över Guds lösning, när det gäller andra religioner. Dessa frågor måste vi lämna ifrån oss och konstatera, att Gud är större är våra begränsade tankar om Honom.
Jag har de senaste åren dagligen läst Wilfrid Stinissens böcker. I en av dessa svarar han, på en fråga ställd av Göran Skytte, att det är hans övertygelse att det i Himlen kommer att finnas folk från alla religioner.
Bibeln ger oss kunskap om hur vi skall finna Honom som kallar sig för Vägen, hur vi skall komma vidare på vägen för att en gång också komma hem på vägen. Men mycket i Bibeln är också fördolt. Vi vet exempelvis inte vad som sker i dödsögonblicket; vi vet heller inte vad det finns för möjlighet att säga vårt ja till Jesus, när vi på andra sidan döden får vårt inre öga öppnat, så att vi ser Honom sådan som Han är. Vi vet inte, men vi kan hoppas och be, att Guds makt och kärlek är så stor.
När Jesus säger, att han är vägen, sanningen och livet så får vi lita på det. Nåden är nyckeln till evighetens port och det skall vi vara tacksamma för. Tänk om vi skulle släppas in i evigheten sådana som vi är:
krigsförbrytare, hänsynslösa diktatorer, bödlar från koncentrationslägren och jag själv med de mörka stråk, som finns i alla människors inre.
Nåden är ett reningsbad som vi alla måste genomgå för att det skall kunna bli en himmel där all ondska är förintad och allt är genomsyrat av Guds gränslösa kärlek. Skulle vi komma sådana vi är, skulle Himlen visa sig bli ett nytt jordiskt helvete. Kristus är försonaren och Guds nåd är, så vitt vi vet, knutet till Honom och hans död och uppståndelse.
När Jesus säger att han är Vägen till Fadern, tänker jag på en vatten-väg. Min barndom tillbringade jag vid ån Tidans källa, endast en knapp meter bred. Nu bor jag vid Tidans inlopp i Vänern och där är ån flera hundra meter bred. Under vattnets färd har bäckar och mindre åar an-slutit sig till Tidan och det är genom den ån som allt vatten rinner ut i Vänern.
På samma sätt rinner kanske alla andliga bäckar ut i kristusfloden för att genom försoningens reningsbad komma in i Faderns glädje. Hur detta sker, är Guds egen hemlighet. Då talar Jesus sanning när han säger att ingen kommer till Fadern utan genom honom. Då behöver vi inte förlamas av förtvivlan, när vi märker hur svårt vi har att leva upp till Jesu missionsbefallning om att göra alla folk till hans lärjungar. Vi får evangelisera och glädjas över att någon eller några vänder sig till Kristus i tro och så tidigt som möjligt kommer in i Kristi nådesflod. Resten får vi i stor trygghet lämna i Guds händer.

Larseric Nyberg
Kh emeritus