Frågan låter naturligtvis lite torr. Men det finns något som behöcver uppmärksammas och uppmuntras och som är ett av många viktiga svar på den ställda frågan, ett svar som inte alltid levs.
När jag ställer frågan ovan är svaret naturligtvis att kyrkoherden, och själva tjänsten i sig med befattningsbeskrivning och arbetsbeskrivning, reglerar innehållet i alla tjänster i en församling eller i ett pastorat. Men det finns en sak som vi borde uppmuntra än mer och det är att präster och diakoner (ja alla anställda) skulle, på arbetstid, ges utrymme till egen andakt, ges utrymme till bön. Vi ber för lite! Egentligen borde vi avsätta betydligt mer tid till just detta. Jag tänker på några ord som Martin Luther lär ha sagt: ”Ju mer jag har att göra desto mer måste jag bedja”. Jag tänker också på mina vänner i S:ta Clara kyrka i Stockholm som börjar varje arbetsdag med 1 timmes bön och lovsång. Jag är inte karismatisk i den bemärkelsen men jag ”lyfter på hatten” för deras bedjande och inser hur viktigt det är för både de enskilda medarbetarna, de enskilda kyrkoengagerade och för gudstjänstlivet som sådant. Vi behöver bedja mer! Med dessa ord vill jag uppmuntra mina bloggläsare och andra till just detta. Jag skulle önska att alla präster och diakoner med reglerad arbetstid (ja, som sagt, egentligen alla anställda) skulle få sätta upp en viss tid per dag för bön, egen eller gemensam. Att sitta i ett kapell eller bara vid ett bord med ett tänt ljus, läsa i Bibeln (bra med regelbunden läsning), bedja för sig själv, för andra och för världen i stort är viktigt. Vi gör det för lite! Så kära skarastiftare (och alla andra): Låt oss bedja! Det är ”guld värt”! Men, det är kyrkoherden som bestämmer vad som får skrivas upp och räknas som arbetstid utöver det redan reglerade.
ORA et labora!
17 kommentarer
Magnus Olsson säger
25 februari 2014 – 09:30Enormt viktig fråga! Instämmer till fullo. Att bön och rannsakan av Skrifterns under disciplinerad form, lyfts fram, är en självklarhet: "utan mig kan ni inget göra", som Jesus SÄGER, inte blott sade. Tack för denna viktiga blogg./ Magnus Olsson
Ciccie Pernveden Malm säger
25 februari 2014 – 10:14Amen!
Sven Andersson säger
25 februari 2014 – 10:20Mycket sant! Vi borde bedja alltid, före varje företag, före varje sammanträde, etc.
Nog var man i allmänhet frommare förr, hade morgonbön och aftonbön i många hem,
gick regelbundet till kyrkan och sa´ofta t.ex. i morgon gör vi detta och detta "om
Gud vill och vi får leva." Det var länge sedan jag hörde ngt sådant, men inför ett
samtal med sydafrikaner sa´pastorn ung. "Vi börjar med att be, så vi kommer rätt
ifrån början!" Detta måste vara den rätta attityden inför allt vi skall göra.
Biörn Fjärstedt säger
25 februari 2014 – 10:30I kyrkan stora traditioner, särskilt de äldsta, ja redan i den judiska, finns som hjälp mönster för läsning av Psaltarens psalmer som böner. Den traditionen följs i klostren och även i nutida kommuniteter. Erfarenheten visar att det ger insikt i den heliga Treeninghetens hemlighet, att det fyller människans inre med frid och glädje och förser teologerna med näring för sin uppgift att uttyda tron i nuet..
Magnus Olsson svarar
15 mars 2025 – 02:31Instämmer till fullo i dessa kloka ord av biskopen, en mycket bra påminnelse. De ”vi” kallar gamla testamentet är verkligen en text att bedja! Bön och text hör samman, så som text kommer av latinets ”textus”, varav ord som textil och text. Text är ju inte endast informativ. / Magnus Olsson
Ciccie Pernveden Malm säger
25 februari 2014 – 03:50Judarna är så härligt jordnära - de har t o m en tackbön som passar efter ett toabesök!
Skulle väldigt gärna se bönen som en självklarhet i präster och diakoners arbetsbeskrivning och schema. Av precis samma anledning som Luthers tankar ovan.
Kerstin Pilblad säger
25 februari 2014 – 07:24Mycket viktigt! Man måste kunna få be på arbetstid för att vara trovärdig i sin tjänst. Vi får räkna en halvtimme i veckan och det är alltid något. Bl a för att just be för de människor man i tjänsten lovat att be för och kanske tända ett ljus för.
Beatrice Yngvesson säger
25 februari 2014 – 10:47Tack, biskop Åke! Detta är så viktigt och tål att sägas om och om igen, då det är långt ifrån självklart, tyvärr!
Håkan Henningsson säger
26 februari 2014 – 06:32Bön på arbetstid, bönearbete helt enkelt! Mycket bra.
Rossina säger
27 februari 2014 – 11:47Biskop Åkes maning är viktig och vi är nog många som gärna finns med i denna bönens gemenskap.
Påven Fransiscus talar om att världen drabbats av en "globaliserad likgiltighet". För mig är det viktigt att agera på alla tänkbara sätt mot denna likgiltighet. Måtte bönen avlägsna stenhjärtan och befria Kärleken!
( Hörde just i radions P1 en dam berätta hur hon tänkt gå ur Svenska Kyrkan, "men då hände Estonia och så många präster gjorde en bra och viktig insats, så jag blev kvar...")
LFL säger
27 februari 2014 – 10:40Får man svära i kyrkan? I så fall ska jag göra det nu. Åkes uppmaning är nämligen inte oproblematisk. I vilka andra jobb får man ägna sig åt enskild andakt på arbetstid? Men å andra sidan: Om vi tror på bönens kraft, vore det märkligt om man inte ber inför en svår arbetsuppgift. Innan vi fick åtta timmars arbetsdag i Sverige var det brukligt med ett två - tre timmar långt uppehåll mitt på dagen. På betald arbetstid, om man nu över huvud taget var så noga med att skilja mellan arbetstid och fritid. På den tiden kunde en lantarbetare, som inte bodde för långt från kyrkan hinna med en högmässa på "arbetstid" På den tiden fanns väl ingen reglerad arbetstid för präster?
Ska kyrkoanställda sköta sitt privata bedjande på fritid, och bara be för och tillsammans med församlingen under arbetstid? Jag har ett förslag: Ska bedjandet schemaläggas, så schemalägg då en bönestund mellan kl 11.00 och 11.15 i alla kyrkor, som inte används för gudstjänst under samma tid. Ingen kyrka ska vara låst när högmässan börjar, även om det inte är någon gudstjänst alls i den kyrkan vid den tiden.
Patrik Öbrink säger
28 februari 2014 – 02:33Vi kristna ber överlag för lite. Jag försöker medvetet be mer.
Glada hälsningar
Patrik
LFL säger
28 februari 2014 – 06:02Detta är väl ändå typiskt svenskt. Kyrkoanställda ber för lite om det inte får göra det på arbetstid. Svensk maffia strejkar för bättre förmåner, vägrar begå brott. Polis och väktare betecknar strejken sam samhällsfarlig: "Vi blir arbetslösa". Kris för försäkringsbolagen. Folk säger upp sina stöldförsäkringar för att de inte behövs längre.
Ida säger
2 mars 2014 – 08:33Jag håller absolut med om att vi behöver ägna mer tid åt bön. Men frågan om att schemalägga tid bön hos präster är jag inte lika säker på.
För mig känns det självklart att be, utan att det är något jag får göra på arbetstid. Och att som präst säga "vi måste be mer, så låt oss lägga in deti våra scheman" känns lite som "vi vill be mer, men bara om vi får betalt för det! " Har man tackat ja till ett kall som präst så känns det för mig som en självklarhet att man också ser till att ta sig tid i sitt dagliga liv för bön och enskild andakt.
Jag är absolut inte emot att präster eller någon annan som får tid över på jobbet ber på arbetstid. Men att präster till skillnad från andra skulle få betalt för schemalagd enskild bön känns konstigt för mig, då de om några borde avsätta tid för bön i sitt eget liv utan att få betalt för det.
Jag misstänker att det inte var så du tänkte dig, biskop Åke, så om du vill får du gärna förklara!
Åke Bonnier säger
2 mars 2014 – 04:29Hej Ida, jag förstår din tveksamhet om man gör det till en ekonomisk fråga. Ska präster och diakoner ha betalt för att be? Nej, kan man tycka. Det ska väl be ändå? Och visst, som kristna ska vi/bör vi/ får vi be närsomhelst, hursomhelst och varsomhelst. Så är det. Men min poäng är att bön är viktig också i tjänsten inom kyrkan. Vi behöver tid i vårt arbete där vi också ber. Vårt arbete för Guds rike måste också inrymma bön. Det är viktigt att präster, diakoner och andra anställda i sin tjänst och med rimlig arbetstidsåtgång får avsätta tid till bön. Det kan vara 15- 20 minuter per dag, det kan vara längre, det kan vara kortare. Det beror på. Präster och diakoner som vigt sitt liv till Guds tjänst borde definitivt få göra detta i sin tjänst ( i reglerad arbetstidssammanhang. Hur man redovisar detta kommer man överens med sin kyrkoherde om). Låt oss inte underskatta bönens betydelse i det kyrkliga arbetslivet. Kanske vore idealet att all personal samlades varje morgon till bön och förbön en halvtimme för det arbete som stundar, för människor de ska möta/har mött, etc. Åter igen ORA et labora. Bön och handling hör sannerligen samman.
LFL säger
3 mars 2014 – 12:02Verkar som att min lilla provokation har lyckats. Visst kan man reglera detta arbetstidsmässigt genom att förlänga den schemalagda arbetstiden med en ospecificerad rast för "personligt". Skulle vara intressant med tidsstudier av kyrkans personal av samma slag, som man när man bestämmer tidsåtgången för olika arbetsmoment på arbetsplatser med ackordslön. Tidsstudiemannen går bredvid den anställde och antecknar vad han / hon gör vid vissa förutbestämda tidpunkter, t.ex. varannan minut. Genom att följa ett antal anställda under en längre tid på det sättet, kan man få fram en ganska exakt bild hur många procent av arbetstiden som används för enskild bön.
Å andra sidan skulle ett förbud mot privat bedjande under arbetstid ligga helt i linje med förbudet för präster att välsigna barnen under skolavslutningar i kyrkan. Och det har ju många kyrkoherdar ställt upp på (?), så varför inte löpa linan ut, med ett förbud mot allt bedjande under prästernas arbestid. Så varför inte klämma i med ett förbud mot all religiös verksamhet under arbestid?
Leif Ekstedt säger
3 mars 2014 – 06:40Ämnet är av stort intresse. "De arbetande folket" har ju faktiskt tid efter jobbet.
Aftonbön och sortering av hur dagen varit passar fint på sängkanten.
Vid dagens slut tror jag att många gäå till kojs och funderar över dagens händelser och avslutar med bön. Prästens uppdrag är väl en kallelse?
Men det är tveksamt vad Svenska Kyrkan står i frågan.
Anna-Karin säger
10 mars 2014 – 07:55Att bönen ryms så väl inom den reglerade arbetstiden som i prästens hela kristenliv borde vara en självklarhet, men så är inte alltid fallet. Ibland får bönen stå åt sidan för allt "det viktiga" (möten, grupper, samtal, praktiska och konkreta förberedelser) och så har vi missat det viktigaste, och jag förstår det som att det är detta som Bonniers inlägg handlar om.
Prästen har en särskild kallelse och ett särskilt ansvar i församlingen och en del av det ansvaret är att leda församlingens bön, det är prästens "arbete" på samma sätt som husbygge är snickarens arbete och botande, lindrande och tröstande är läkarens arbete.
Så, prästen ber både "på arbetet" och "efter arbetet" om nu tiden ska delas upp på det sättet.