Helgade rum för att leva

ÄB Barry Morgan och jag med förlängt vänstiftsavtal

Det finns en risk att kyrkan blir alltmer marginaliserad i en sektor av samhället och kristen tro avdelas för en avskild andlig sfär i våra liv. Det ligger en avgörande utmaning i att kyrkan ska förkroppsligas också utanför kyrkorum, församlingslokaler och de privata rummen. Kyrkan är sänd att dela tro och liv som ett redskap för Guds mission i världen.

Det värsta som kan hända är att Gud hamnar i en undanskymd men måhända trygg vrå i våra egna liv, i en annan värld än den vi dagligen lever i. Alltför många tycks uppfatta det så att Gud inte har en relation till dem utan endast till vissa utvalda, ”religiösa” människor. För andra är Gud bara relevant för vissa områden i livet. Kristen tro verkar handla om något annat än livet som helhet, i dess olika livsformer. Kontakt med Gud får vi i en andlig sfär som blir individuell och privat. I den sociala sfären är inte Gud verksam, den blir vårt eget mänskliga ansvarsområde. Det här stämmer illa med det glada budskapet som berättar hur Gud blir människa, försonar och föder nytt liv.

Gud knackar på dörren till alla rum i våra liv. Självklart är det så. Gud skapade oss till sin avbild, till att bli lika Gud. Vi är födda med längtan efter

Seminariedeltagare i Senedd - National Assembly for Wales
Seminariedeltagare i Senedd – National Assembly for Wales

vårt ursprung som också är vårt mål. I Gud finns också meningen med livet. Vi hör samman och är kallade att vara Guds medarbetare i skapelsen.

En grupp medarbetare från Uppsala har varit på vänstiftsresa till Cardiff som är huvudstad i Llandaffs stift och Wales. I katedralen förnyade vi avtalet för fem år. Ledarskapet i kyrka och församling stod på agendan för tre dagars seminarium. Det var särskilt inspirerande att ta del Llandaffs stift teologiskt djupt förankrade och utåtriktade program för förnyelse: Seven sacred spaces, i översättning ungefär Sju helgade rum. Det handlar om rum med rymd där Gud handlar. Det som sker i de rummen helgas efter Guds vilja, så som brödet och vinet i nattvarden blir bärare av Kristus till oss.

De sju rummen är hämtade från klostrens värld. I dem kan något hända med livsavgörande betydelse. Människan kommer i kontakt med Gud så att Guds vilja kan ske. På hemsidan för the Church in Wales finns mer information om rummen och det som de är till för: http://llandaff.churchinwales.org.uk/mission/7ss. De heliga rummen kan vi använda som en lins att se igenom personligt, i församlingen och i det vidare samhället som en andlig hälsokontroll och inspiration.

Fairwater Garden - ett helgat rum
Fairwater Garden – ett helgat rum

Ett av rummen är Trädgården, som är till för att arbeta i. Där kan vi dela och tillämpa vår tro i det vi gör tillsammans med andra. Vi besökte en trädgård intill en kyrka. Den skapas av utsatta människor med olika funktionshinder som själva planterar, vattnar och sköter plantor som de valt. Växterna, träden och miljön vittnade om många. Vi fick höra berättelsen om en autistisk pojke som vid första besöket hade ställt i ett hörn med bortvänt ansikte. Ett år senare visade han stolt några besökare runt i trädgården så att de fick se allt som skapats på denna plats som en gång var en avstjälpningsplats för skräp. Vid studiebesöken fick vi gå in i flera helgade och helgande rum.

På söndag samlas vi kring livets bröd i ett av de helgade rummen. Jesus är det bröd som stillar vår andliga hunger och ger oss kraft att leva. Nattvardens bröd som räcker till alla är samtidigt ett tecken för det bröd som alla människor behöver och har rätt till. Det är viktigt att se sambandet mellan det gudomliga och det dagliga brödet.