June biskopsvigd för Llandaff

Lördagen den 15 juli vigdes June Osborne till biskop i Llandaff stift inom Church in Wales. Det skedde i Brecon Cathedral som ligger cirka 60 km från Cardiff. I väntan på att en ny ärkebiskop väljs i september efter Barry Morgan – som också var biskop i Llandaff (Cardiff) – leddes den av den i tjänst äldste biskopen John Davies i Brecon. På kort tid har Church in Wales valt två kvinnor som stiftsbiskopar. I januari vigdes Joanna Penberthy till biskop i St Davids stift. Det finns sex biskopar i kyrkan, tidvis har det funnits en assisterande biskop i ärkebiskopens stift.

June Osborne vigs i Brecon Cathedral (Foto: Ritchie Craven)

Det var stor uppslutning och bred representation vid biskopsvigningen. Det gällde inte minst för anglikanska kvinnliga biskopar från Australien, England och USA. Här fanns också biskopar från Bangladesh, Church of Ireland och jag från Svenska kyrkan. Noterbart var också den ekumeniska representationen med den romersk-katolske ärkebiskopen i Cardiff i spetsen, som deltog i processionen och vigningsmässan iklädd liturgiska kläder. Jag har sällan deltagit i en så aktiv gudstjänstförsamling som sjöng så att katedraltaket höll på att lyfta. Jag är van vid att anglikanerna sjunger med glädje, föredömen för oss är de. Men detta var något extra. Den irländske biskopen bredvid mig kommenterade att walesarna sjunger mest och bäst.

Uppsala stift har Llandaff som vänstift. Vigningen gav mig möjlighet att bekräfta vår relation och inleda gemenskapen med June som stiftsbiskop. Hon har en gedigen bakgrund, är kompetent och ger ett gott kommunikativt intryck. Närmast kommer hon från den kända katedralen i Salisbury, England som domprost i 13 år, sammanlagt präst där i 22 år. Många därifrån ville delta i högtiden. Biskopen i Salisbury Nicholas Holtam, som är känd för sitt engagemang i klimatfrågan, predikade över Joh 21:15-19, där Petrus tre gånger svarar att han har Jesus kär och sänds till att ge Guds folk den andliga näring vi alla behöver. En god text och predikan när en syster i Kristus vigs till tjänst.

Uppsala stift har två andra vänstift/kyrkor som står i olika traditioner och möter skilda sociala utmaningar: evangelisk-augsburgska kyrkan i Polen och Evangelisk-lutherska kyrkan i Zimbabwe. Den äldsta relationen är till kyrkan i Zimbabwe, som grundades 1903 som en dotterkyrka men numera är en systerkyrka. Relationerna utvecklas steg för steg mellan vänstiften och deras församlingar. Det är oerhört värdefullt att dela kunskaper och erfarenheter. Vi förenas och möts i en andlig gemenskap som bär uppdraget att dela evangelium i ord och handling. Den världsvida kyrkan, som samtidigt är lokal och global, blir synlig för oss. Jesus förenar och enar.

En kommentar

Eva Åsjö säger
18 juli 2017 – 11:38

Härligt! Vilken glädje! Fint att du var med och att relationen till Llandaff fortsätter.