Reformation: freden bär friden


Vid avslutningen av jubileumsåret 500 år av reformation den 31 oktober 2017 hölls en musikgudstjänst i Uppsala domkyrka. Eftersom den skulle spelas in och sändas i TV på domssöndagen påverkade det i viss mån utformningen. Nu i inför första söndagen i Advent delar jag min andra reflektion från reformationsgudstjänsten, som har temat Freden bär friden. Den återspeglar att ordens betydelse förändras. Går man långt tillbaka inrymde det svenska ordet frid det vi idag förknippar med fred. Senare blev frid den enskildes relation till Gud. Så är det inte i det norska språket – liksom i de flesta andra språk. Där sägs: Guds fred. I denna inryms friden. Jag anser att vi behöver återvinna den fred som inrymmer friden.

Inget mänskligt negligeras i kristen tro. Verkligheten skildras som den är. Det allra svåraste i en människas liv ingår. Att ta ondskan på allvar är nödvändigt om kärleken ska få livsutrymme och det goda segra.

Att sätta ord på det som tynger är första steget till befrielse. Då blir det möjligt att ta till sig den stora berättelsen om hur Gud handlar med oss genom Jesus Kristus till försoning och förnyat liv. Försoning innebär att en relation blir hel igen. Livet får ny gestalt. Livsmöjligheter öppnas. I den försoning som Jesus ger inryms alla våra relationer: till Gud, oss själva, medmänniskan och den skapelse som behöver återupprättas. Vi dras in i ett fredsprojekt. Freden bär friden.

Korset bär tillvarons dubbelhet. Krucifixet med Jesus som Guds lidande tjänare förkunnar den gudomliga kärlekens solidaritet med allt mänskligt lidande, med utsattheten och kampen mot det onda i tillvaron. Korset som på den tiden var ett tecken för att någon var straffad, fördömd och övergiven blev till ett segertecken när Jesus, Guds son, gick hela lidandesvägen och visade att det finns en väg genom död till liv.

Det kors jag bär som biskop är ett uppståndelsekors. Den lidande finns inte på korset längre. Livet segrar. Ondskan och döden har mist sin makt. Guds rike har återupprättats, och där hör vi hemma. Jesus har gått före.

Vi får följa honom genom död till liv varje dag i väntan på att Guds rike ska ta över helt och fullt. Därför ber vi i den bön som Jesus lärde oss: Låt ditt rike komma, låt din vilja ske. Guds rike blir synligt när nåd och sanning, barmhärtighet och rättvisa får råda.

Korset är uppbyggt av två armar. Den lodräta är tecknet för relationen mellan mig och Gud. Där ska frid råda. Den vågräta är tecknet för relationen till medmänniskan och skapelsen. Där ska fred råda. Den försoning som korset ger inrymmer båda. Freden bär friden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.