Bort från den här återvändsgränden

De har detta löfte. Precis som vi. Och precis som de fick sitt löfte infriat kommer vi att få vårt. Ordet sviker aldrig.


Profeten Sakarja ger oss en så underbar bild av en Jord och en tillvaro i harmoni. Han längtade då. Vi längtar nu. Vi har alla den här bilden ilagd i oss, som ett slags Utopia. Var kommer den ifrån? Vi vet svaret inne i oss, vår skapare Gud.

Paulus skriver i dagens episteltext:

Anden själv vittnar tillsammans med vår ande om att vi är Guds barn.

Vidare: Våra lidanden i denna tid betyder ingenting mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår.

Sakarja var verksam för 2500 år sedan, Paulus för lite knappt 2000 år sedan. Och som en stafettpinne, kom tankegodset från Israel till oss här i denna trakt för cirka 800 år sedan – dopfunten i Fryksände kyrka – där jag igår döpte Loui och Alfred vittnar om denna kristenhetens ankomst i vår trakt. Samma längtan, samma bilder, samma hopp som Sakarja och sedermera Paulus formulerade så långt före – de orden nådde oss även här.

Jesus i dagens evangelietext bedyrar den helige andens, hjälparens essentiella funktion.

Jesus måste dock först ge sig iväg, lämna ”fri lejd” och så var nu fallet på Kristi Himmelsfärdsdag för att bereda väg för Hjälparen. Men då han sökte att förklara detta för lärjungarna förstod de inte vad han menar.

Förrän, vet vi nu, på pingsten, då andeutgjutelsen väl ägde rum.

Vi lever såhär söndagen före pingst således i ett löfte att detta under skall komma, och vi vet nu i efterhand, att det kom. Men lärjungarna då, kunde inte veta att så verkligen skulle ske, äga rum. Än mindre på vilket sätt Hjälparen, Den heliga ande skulle manifesteras.

Söndagen före pingst som söndagen heter idag är således en löftets och väntans söndag.

Då Jesus samtalar med lärjungarna i just denna söndags evangelium ser han framför sig en förföljelse som skulle drabba lärjungarna, han säger:

De skall utesluta er ur synagogorna, ja, den tid kommer då den som dödar er tror sig bära fram ett offer åt Gud.

Och ja, det som väntade var sen förföljelse av de kristna. Har den slutat? Ja, på ytan här men i många andra länder, inte minst i Mellanöstern och i diktaturer som till exempel tillämpar ett socialt digitalt poängsystem är det inte lätt att vara kristen – det står lägst i kurs.

Men här i Sverige är det ju lätt att vara kristen. Idag samlas vi till gudstjänst, solen lyser, äntligen lite värme. Allt är bra. Vi är tillsammans. Men skrapar vi lite på ytan så är tron på Jesus Kristus inte alls oproblematisk ens här.  

Så låt oss stanna upp lite.
Vi reagerar olika inför namnet Jesus.
Vissa blir obekväma, andra likgiltiga, andra får något längtansfullt i blicken. Jag har till och med varit med om människor som reagerat med något som närmast kan beskrivas som hat då de hört namnet Jesus. De har blivit spattiga, motsträviga och hyst ett svårdefinierbart motstånd.

”Jesus…”

– Vad känner du i ditt hjärta när du hört det namnet? Ja, om vi rensar lite bland ord och bilder och försöker se Jesus framför oss samtidigt som vi säger hans namn, vad händer i dig, i oss då? Vill vi sträcka oss mot Jesus? Vill vi ansluta oss till Maria, Petrus, Johannes, Jakob och de andra eller vill vi instinktivt ifrågasätta och ta avstånd?

Det är viktigt att ställa sig den frågan.
Att pröva hjärtat – hjärtats håg.
Och när vi ser in i Jesu ansikte – såsom vi ser honom framför oss – vad känner du då? Vad känner du?

Igår var det Euruvision song context.

Det var bra att det inte blev något terrordåd. Jag tänker vi var många som var oroliga för det. Malmö liksom kokade. Poliser i massor och poliser på taken utrustade med prickskyttegevär. Märkliga tider. Men inget terrordåd hände, skönt.

Men på ett vis skedde det ändå ett terrordåd, ett som få kanske tänkte på men på scen inträffade ett andligt terrordåd och jag tänker på det irländska bidraget som svämmade över av satanistiska symboler.

Mitt framför barn och ungdomar och skrattande aningslösa vuxna.

Personligen hade jag svårt att ta in vad det var som jag såg. Jag blev ordlöst häpen.

Jesus säger i dagens evangelietext att förföljelsen skulle bli möjlig av de kristna för att de som förföljde dem inte skulle känna Fadern.  

Det irländska bidraget skulle det ha gjorts om hen kände Fadern?

Jag vet inte. Jag sitter inte inne med kunskap om det men ett vet jag och det var att jag blev psykiskt och fysiskt illa berörd av att se inslaget ifråga. Och inte minst sen av alla tjoande applåder.

Men kanske lekte artisten Bambie Thug just med symboler ungefär som när ett barn klär ut sig till häxa eller troll – ja låt oss säga det – om inte annat för vår sinnesfrids skull. Det vore enklast om det var så – en troskyldig lek.

Men ondskan rent generellt – vi pratar alldeles för lite om ondskan som en andlig realitet i våra kristna sammanhang.

Paulus ord om ondskans makter i himlarymderna och den här världens furste glider vi lätt undan. Vi sviker därmed vårt uppdrag. Vi väljer ofta en förkunnelse som är mjuk och svepande men där de svåra frågorna inte ställs – ty vad kan hända då? Vi kan ju bli kritiserade.

Men är det vårt uppdrag som kristna att producera en slags predikans musak, alltså en ordets hissmusik? Att vara så oanstötliga som möjligt?

Nej, förstås inte.

Vad är det mest anstötliga vi då kan göra idag? Vad är det Jesus vill med sin undervisning – ytterst ute så att säga – vad vill han att vi ska uppnå?

Ja, det är att peka på det faktum att himmelriket finns inom oss och bland oss som en realitet, ett löfte, en möjlighet.

Vad innebär det i praktiken? I en polariserad tid där vi uppmanas att fördöma den ena företeelsen efter den andra, vad innebär det?  Det innebär att våga stå upp för en hållning där vi vågar tro på dialogen, mötet, vill lyssna, förstå, ta in, lära nytt och lära om.

Vad är det som ger oss förutsättningarna för den hågen, den inställningen, den andan? Jo, det är den Helige anden, Hjälparen – vars influens påverkar oss inifrån och ut. Bibeln beskriver Guds ande som ”vishetens och uppenbarelsens ande” som ger ”en rätt kunskap om honom [dvs. Gud]” (Ef 1:17), ”sanningens Ande” (Joh 16:13) som ”utforskar allt” (1 Kor 2:10), ”kraftens, kärlekens och självbehärskningens Ande” (2 Tim 1:7).

Samtidigt, anno 2024, är Jesus inte i topp på samtidens innelistor.  

Detta är en del i en strategi den onde, den här världens furste, haft i 2000 års tid.
Den onde som själv vill ha mänsklighetens håg och uppmärksamhet och hatar Jesus. Och den onde gör allt för att vi inte ska få kunskap om Fadern – för får vi väl det är det uppenbart var vi hör hemma.  

Samtidigt – gör vi nedslag då och då i närhistorien så kan vi se att öppenheten för Jesus kommer och går. Och det har funnits många perioder då människor likt lärjungarna i dagens evangelietext inget annat vill än att lita på Guds nåd och förlåtelse och upprättelse.

Sådana tider kommer att komma igen, längtan kommer att slå upp och ut, likt en blomma.
Men vad gör vi i en tid som vår då mänskligheten anser sig kunna leva gott utan Gud? Då inslag som det irländska igår på teven bara ses som kul och häftigt?

Ja, vi som tror får bida vår tid och vara trogna våra uppgifter.

Och vi får be och fira gudstjänst som och våga lita på löftet om Guds närhet – precis på samma vis som lärjungarna sitter där i våningen en vecka före pingst och väntar. De har detta löfte. Precis som vi. Och precis som de fick sitt löfte infriat kommer vi att få vårt. Ordet sviker aldrig. Ordet är Kristus och det bär oss, fyller oss, genom hela skapelsen.

Åh Herre, ge oss mod, att vi, som vet ditt löfte vågar förkunna och sprida det vidare – amen

(Ovanstående utgår från Söndagen före pingst, 1:a årgången)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.