Till innehåll på sidan
Johan Bonander

Är barmhärtighet med nödvändighet ett svaghetstecken?

det är nota bene mer som förenar oss än skiljer oss – var vi än bor och verkar, vi måste stå emot förenklingar och dikotomiseringar.  Vi måste förmå varandra, oss, att välja kärlek.


I Svenska psalmboken psalm 591:s tredje vers finns följande ord:
Det vi kan göra för rätt och fred: stå emot.

Men vad är det vi ska stå emot?

I första Mosebok stod denna 18:e söndag efter trefaldighet uppmaningen att välja livet före döden.
I såväl Mose tid som vår betyder ”död” inte bara svält, utan kan även vara krig och svärd.

I den efterföljande versen står:
”Om ditt hjärta avfalla och du… tillber andra gudar”. Mose pratar med andra ord om avgudadyrkan!
Det gjorde Martin Luther King Jr. också och hävdade att våld är avgudadyrkan, att ickevåld är Guds väg till liv.


I ett brev daterat den 16/4 1963 författat från en cell i Birminghamfängelset skrev Martin Luther: ”Våldet är omoraliskt – det skapar det onda det vi vill besegra!”.

Ett halvår senare i det berömda talet I have a dream sa han vidare: ”Vi måste för alltid föra vår kamp på hög nivå av värdighet och disciplin. Vi får inte låta vår kreativa protest förfalla till fysiskt våld.”

Kan detta möjligen vara en ledtråd på den fråga som väcks i Svenska psalmboks psalm 591, vers tre; om det vi kan göra för rätt och fred – att stå emot?

Även i dagens episteltext ur Jakobsbrevet förstärks detta perspektiv: Jakob, Jesu bror, konstaterar att Kärlek inte i första hand är ord – det är handling och han konstaterar att ”Barmhärtighet triumferar över domen”.

Är barmhärtighet med nödvändighet ett svaghetstecken?

Den 18/4 1946 besökte psykologen Gustave Gilbert nazistledaren Herman Göring i dennes fängelsecell. Nürnbergrättegången pågår.

Gustave Gilbert vill får reda på hur man splittrar folket för att få stöd för krig eller en diktatur – Gustave Gilbert frågar Göring i cellen ”Men hur fick ni tyskarna att vilja kriga?”

Göring skrattade till och svarade cyniskt:

Varför skulle någon stackars bonde på en gård vilja riskera sitt liv i ett krig, när det bästa han kan få ut av det är att komma tillbaka i ett stycke? Självklart vill folket inte ha krig – inte i Ryssland, inte i England, inte i Amerika, och inte heller i Tyskland. Det är väl klart. Men det är ju ledarna i landet som bestämmer politiken, och det är alltid en enkel sak att dra med folket, oavsett om det är en demokrati, en fascistdiktatur eller en kommunistdiktatur.”
”Hemligheten är den här: Med eller utan rösträtt kan folket alltid tvingas att lyda ledarna. Det är lätt. Allt du behöver göra är att säga att de blir attackerade och fördöma fredsaktivisterna för brist på patriotism och för att utsätta landet för fara. Det fungerar på samma sätt i vilket land som helst.”

 
                                                  
 
Så till denna 18:e söndagen efter trefaldighets andra årgångs evangelietext: Den rike mannen förefaller göra allt rätt, han följer lagens påbud prickfritt men uppmanas nu av Jesus att sälja allt och sen följa honom. Mannen tvekar. Huset han äger hade gått i arv, jorden med de många olivträdslundarna likaså, fårahjorden som han äger har hans farfar avlat fram av de bästa djuren i hela Israel, mannen har ett arbetsgivaransvar för mången dräng och piga, en stor skara barn, sin hustru och hennes släkt, sin egen släkt varav många bor på hans ägor. Skulle han bara sälja allt och följa Jesus och hans lärjungar? Nu spetsar jag till dilemmat, i texten framgår inte att den rike manen hade såpass stort ansvar men varför inte? Oavsett hade han svårt att skilja sig från allt det han hade kärt. Och är det så konstigt?

Många som nuddas av Jesu budskap och erfar att man i sitt inre blir berörd värjer sig – inte för att man med nödvändighet måste sälja sin husvagn, sin sommarstuga och båt för att sedan skänka pengarna till de fattiga – utan för att man måste ta adjö av vanor och tidsfördriv, attityder och tankemönster som inte harmoniserar med den här möjliga friden och hoppet som evangeliet plötsligt bär fram som en möjlighet. Det är nu en frid och ett hopp och en glädje som visserligen är gratis – men den gör mig annorlunda mot förut. Min håg – mina intressen, mitt fokus har kommit att bli annorlunda. Jag kommer sannolikt att skilja ut mig ur mitt forna gruppsammanhang och det kanske utan att ett enda ord har sagts i den gruppgemenskap jag funnits och trivts – i åratal. Men det noteras nu på ett intuitivt plan att har något hänt med mig. Man vet bara inte vad. Jag är mig just inte lik. Ingen kan ana att i mitt hjärtat finns en hunger att dväljas kring Jesu ord och löfte och den nyfunna frihet som där öppnat sig. Jag vill något mer. Och detta något mer viskar till mig; en tro har väckts.

Det här kan vara en verklig prövning exempelvis i ett äktenskap där den partner som saknar en tro plötsligt kan erfara en slags främlingskap med sin partner som fått en tro. Uppmaningen att sälja allt man äger och att ansluta sig kan med andra ord mycket väl vara en inre ordlös process.

Tillbaka till psalm 591 Det vi kan göra för rätt och fred: stå emot – och så fortsatte psalmversen: att stå emot allt ont som trampar ner och sprider skräck och hot.

Mitt i Första världskriget kritiserade senator Hiram Warren Johnson i USA:s senat hårt massmedias krigspropaganda – han konstaterar att tidningar ljög om ”fienden” i syfte att splittra folket – Johnson suckade och sa: ”Det första offret i krig är sanningen!”

Fyra år tidigare – Under julafton 1914, fem månader in i Första världskriget, uppstod en spontan och högst inofficiell vapenvila längs västfronten i Belgien och Frankrike – den är känd som Julfreden 1914. Tyska, brittiska, franska och skotska soldater lägger ned vapnen, stiger upp ur skyttegravarna, utbyter gåvor som cigaretter, choklad och konserver och sjunger julsånger tillsammans. Kriget hade redan tagit hundratusentals liv. Officerarna försökte stoppa det, men vapenvilan denna julafton spred sig spred sig 43 km längs fronten.

Tänk om det är så att motsvarigheten till den rike mannens alla pengar – idag – för oss är att vi tackar nej till det svart-vita tänkande och den rädsla som vi invaggas i så fort vi idag sätter på våra radio- och teveapparater?

Kanske vi istället ska ställa krav på våra ledare att samtala, att mötas, att med alla till buds stående diplomatiska medel uppnå lösningar som utesluter dödande? Samtal och diplomati där man på allvar söker förstå och respektera varandra och på ömse håll gör nödvändiga eftergifter: Att älska varandra som man söker älska sig själv.  

I Matteusevangeliet kapitel 26 berättas följande:
En av dem som var med Jesus lyfte handen och drog sitt svärd, och han slog till mot översteprästens tjänare och högg av honom örat. Då sade Jesus till honom: ”Stick tillbaka ditt svärd. Alla som griper till svärd skall dödas med svärd.”

Och här är vi nu samlade – i en av alla kyrkor som byggts i och ur Jesu löften om närhet – till oss, hans efterföljare. Vår mästare som mitt i en tid av romersk ockupationsmakt, motsättningar mellan folk och klasser, där våld och död var vardag valde människan. Han valde att se var och en som en människa i dess fulla potential. Det var därför den romerske officeren kom och bad om Jesu hjälp, därför Nikodemus sökte upp honom i skydd av kvällsmörkret, därför som den samariska kvinnan rusar in i byn och berättar om (den judiske) mästare hon nyss mött.

Detta är det här exemplet vi har att följa. Där vi alla är människor – alla med en mamma och pappa, broder och syster, hund och katt och vidare sammanhang – det är nota bene mer som förenar oss än som skiljer oss – var vi än bor och verkar, vi måste stå emot förenklingar och dikotomiseringar.  Vi måste förmå varandra, oss, att välja kärlek.

Åh Jesus, hjälp oss att verka i Din efterföljd; att vi ska förmå varandra att se människan även hos dem vi för stunden uppfattar som vår motståndare. Amen
 

 
 

Kommentarer

2 svar till ”Är barmhärtighet med nödvändighet ett svaghetstecken?”

  1. Profilbild för suzana FILOMENA
    suzana FILOMENA

    EN SKRÄMMANDE UPPLEVELSE

    Den heliga Teresa av Avilas vision av helvetet: Det är den största nåden av allt som jag har fått under min livstid

    Jag blev så chockad, och till och med nu när jag skriver det här, trots att det har gått nästan sex år, verkar det som om jag håller på att få slut på naturlig värme av rädsla. När jag tänker på det tycker jag att alla bekymmer och smärtor och allt som man kan uthärda här är en bagatell, så det verkar som om vi delvis klagar utan anledning.

    Bitno.net

    I boken ”Mitt liv” beskriver Teresa hur hon år 1550 fick en vision som förflyttade hennes själ till en plats i helvetet. Av alla nådegåvor hon fick under sin livstid säger hon att den största är den här visionen av helvetet som helt förändrade hennes liv.

    En dag när jag var i bön tyckte jag plötsligt, utan att veta hur, att jag hade kastats i helvetet. Jag insåg att Herren ville att jag skulle se den plats som de ogudaktiga hade förberett för mig där, och att jag förtjänade det med mina synder. Det hände på mycket kort tid, men även om jag levde i många år verkar det omöjligt för mig att glömma det. Ingången till mig var som en mycket lång och smal gata, som en mycket låg, mörk och smal spis. Golvet för mig liknade någon form av vatten, mer som en mycket lerig sörja, och med en stinkande lukt och en massa äcklig ohyra på det. Längst bort fanns det en grop i väggen, som en nisch, där jag hade blivit knuffad i en stor knipa. Allt detta är trevligt att se jämfört med vad jag kände. Det jag sade är dåligt understruket.

    Det tycks mig som om det inte kan förstås eller betonas nog, inte ens i början av detta, men jag kände en eld i min själ, att jag inte ens kan förstå hur det kan uttryckas som det är. De fysiska smärtorna var så outhärdliga, trots allt som jag hade upplevt i mitt liv som mycket svåra och, som läkarna säger, det största som kan upplevas här (eftersom alla mina nerver krampade när jag stelnade, och jag hade många andra, många av dem; några av dem var som sagt till och med orsakade av en ohederlig smärta), men allt detta är ingenting jämfört med vad jag kände där, Att inse att den kommer att vara evig och att den aldrig kommer att ta slut. Detta är emellertid ingenting i jämförelse med själens döende kamp, denna ångest, denna kvävning, denna sorg så smärtsam, med en sådan hopplös och sorglig otillfredsställelse, att jag inte vet hur jag skall kunna betona den tillräckligt. För det är en underdrift att säga att det är ett konstant slitande ur själen, för det verkar som om den andre avslutar ditt liv, och här är det själen själv som slits isär. Poängen är att jag inte vet hur jag ska kunna betona den inre elden och förtvivlan på rätt sätt, med så svår plåga och smärta. Jag såg inte vem som gav dem till mig, men jag kände hur jag brann och föll sönder, som det tycktes mig, och den inre elden och förtvivlan är det värsta av allt.

    När jag befinner mig på en så stinkande plats, i en sådan omöjlighet att förvänta mig tröst, finns det varken sittande eller liggande, inte heller finns det någon plats, trots att jag knuffades in på en plats som liknade ett hål borrat i berget. Dessa stenar, som är skrämmande att se på, drar ihop och kväver allt på egen hand. Det finns inget ljus, men mycket mörkt mörker. Jag förstår inte hur det kan komma sig att man, trots att det inte finns något ljus, kan se allt som ska störa ögat.

    Herren ville inte att jag skulle se mer än helvetet då. Senare fick jag en andra syn av fruktansvärda saker, som straff för vissa laster. När jag tittade på dem verkade de mycket läskigare för mig, men eftersom jag inte kände någon smärta orsakade de mig inte så mycket rädsla. Och i den synen ville Herren att jag verkligen skulle känna lidande och ångest i min ande, som om köttet led det. Jag vet inte hur det gick till, men jag förstod mycket väl att det var en stor nåd och hur Herren ville att jag med egna ögon skulle se var hans barmhärtighet hade befriat mig. Ty att höra dem tala om det är ingenting, inte heller att jag har tänkt på olika lidanden annorstädes (fast sällan när, eftersom min själ inte mådde bra på grund av fruktan), eller att de ogudaktiga plågas, eller de olika lidanden som jag har läst om, allt detta är ingenting jämfört med denna plåga, eftersom det är något annat. Kort sagt: skillnaden här är som mellan bild och verklighet, och bränningen här är helt obetydlig jämfört med elden där.

    Jag blev så chockad, och till och med nu när jag skriver det här, trots att det har gått nästan sex år, verkar det som om jag håller på att få slut på naturlig värme av rädsla. När jag tänker på det tycker jag att alla bekymmer och smärtor och allt som man kan uthärda här är en bagatell, så det verkar som om vi delvis klagar utan anledning. Därför säger jag än en gång att detta var en av de största nådegåvor som Herren har skänkt mig, för det har varit till stor nytta för mig att förlora min rädsla för livets svårigheter och motgångar och att försöka uthärda dem och tacka Herren för att han har befriat mig, som det nu verkar mig, från sådan fruktansvärd och evig ondska.

    Sedan dess synes mig, som sagt, allt som bör uthärdas här vara lätt jämfört med en timmes plåga som jag genomled där. Jag undrar – eftersom jag har läst många böcker där det sägs något om plågan i helvetet – hur det kommer sig att jag inte var rädd för dem tidigare eller betraktade dem för vad de är. Var har jag varit? Hur skulle jag kunna bli underhållen av något av det som fick mig att bege mig till denna ondskefulla plats? Var välsignad, min Gud, för evigt! Och hur det visade sig att du älskar mig mycket mer än vad jag gör! Hur många gånger, Herre, har du inte befriat mig från en sådan mörk fängelsehåla, och hur har jag inte åter dragit in mig själv i den mot din vilja!

    Det är därifrån den stora smärta som många själar som är fördömda (särskilt på grund av dessa lutheraner, eftersom de redan var medlemmar i kyrkan genom dopet) och en stor önskan att gagna själarna kommer ifrån. Det tycks mig faktiskt som om jag skulle behöva uthärda många dödsfall av mycket glad vilja för att befria en enda själ från sådana stora lidanden. Om vi ser en person i nöd eller smärta här som vi särskilt älskar väldigt mycket, verkar det som om vår natur driver oss till medkänsla. Och om det finns mycket smärta tynger det också oss. Och bara för att se en själ för evigt i det största lidandet bland lidanden! Vem kommer att ta den? Det finns inget hjärta som skulle kunna uthärda detta utan stor sorg. När detta här, trots att vi äntligen vet att livet kommer att ta slut och att det har ett slut, sporrar det oss till så mycket medkänsla, jag vet inte hur vi kan vila på den andra, som inte har något slut, och se på så många själar som de ogudaktiga tar med sig varje dag.

    Ovanstående text är ett utdrag ur boken ”Mitt liv” av Teresa från Avila. Förlagets tillstånd att överföra texten från boken är exklusivt och gäller endast för bitno.net portal. Du kan läsa mer om boken på länken här.

    Delad:
    Publicerad: 15 oktober 2025

    Taggar:
    #pakao
    #TerezijaAvilska
    #viđenje

    https://x.com/suzanahvalabogu/status/1980645626854686929

    Nyheter

    Tro

    Familj

    Kultur och vetenskap

    Video
    Spalt

    Stora ämnen

    Justera storleken på texten
    A-AA+
    Följ oss

    Ditt namn | Om oss
    Avtryck
    Stöd oss
    Donatorer
    Kontakt
    Marknadsföring
    Användarens integritet

    LÅT OSS BE!

    Den otåliges bön

    Hjälp mig att se skönheten i de dagar som verkar tomma, och meningen i det som ännu inte har kommit…

    Bitno.net

    Foto: Shutterstock

    Herre,
    Du vet hur mitt hjärta rusar inför Dina planer.
    Du vet hur jag vill att allt ska hända nu, just nu,
    hur jag kämpar med väntan, med tystnaden, med ovissheten.

    Lär mig, Herre,
    att inte förlora tron i väntans tid,
    utan att tro att det är just då som roten till din plan växer.
    Hjälp mig att se skönheten i de dagar som verkar tomma,
    och meningen i det som ännu inte har kommit.

    Ge mig frid i mitt hjärta när allt i mig skriker att jag ska skynda mig.
    Ge mig den milda styrkan att stanna upp, ta ett andetag och överlämna mig till Dig.
    Må min otålighet bli en bön
    och min väntan – ett utrymme där Du verkar.

    Maria, tålamodets Moder,
    du som väntade i tystnaden i Nasaret,
    lär mig att vänta med tro, med frid och med kärlek.

    Amen.

    Delad:
    Publicerad: 21 oktober 2025

    Taggar:
    #molitva
    #nestrpljivost

    October 7 Our Lady of the Rosary (Commemorating the Victory of Lepanto)
    Maria Angela Grow
    Oct 21

    READ IN APP

    October 7 Our Lady of the Rosary (Commemorating the Victory of Lepanto)

    (1571)

    Patronage:

    United States

    West Virgina, USA

    Armidale, Australia, diocese of

    Azul, Argentina, diocese of

    Balanga, Philippines, diocese of

    Chittagong, Bangladesh, diocese of

    Ondjiva, Angola, diocese of

    Toledo, Ohio, diocese of

    Vancouver, British Columbia, archdiocese of

    Lanusei, Italy, diocese of

    Victoria, Texas, diocese of

    Military Ordinariate of Arzobispado Castrense de España

    Freyre, Argentina

    Vitoria, Brazil

    Desio, Italy

    Trebisacce, Italy

    Ix-Xaghra, Gozo, Malta

    Mellieha, Malta

    Monsampolo del Tronto, Malta

    Naxxar, Malta

    Tagbilaran, Bohol, Philippines

    Alpandeire, Spain

    Malaga, Spain

    .

    In thanksgiving for the victory of Lepanto, an ancient stronghold of Greece and a modern port of that nation, Saint Pius V in 1571 instituted an annual feast in honor of Our Lady of Victory. Two years later, Gregory XIII changed this title to Our Lady of the Rosary; in 1740, Clement XII extended the feast to the universal Church.

    .

    We have related in the life of Saint Pius V the victory of Lepanto; here we will speak of the Rosary itself, granted to Saint Dominic by Our Lady Herself in the thirteenth century, with promises of the greatest blessings for those who recite it well. The Rosary of fifteen decades affords a simple means of meditation on the principal mysteries of our holy Religion, and a means of drawing closer to the Saviour through the intercession of the One to whom He never refuses anything. One can also say the chaplet of five decades, since the fifteen are divided into three groups of five: The Joyful, the Sorrowful, and the Glorious Mysteries of the life of Christ.

    On the crucifix, one recites the Credo or Apostles’ Creed, which the Apostles themselves composed at the first Council of Jerusalem, before their definitive separation, thereby resolving the question of what exactly should be taught to the neophytes. By it we honor the Three Persons of the Holy Trinity and express our faith in the Church established by God; in the Communion of the faithful, whether living or deceased; in the pardon of sins, the general resurrection at the end of the world, and eternal life.

    .

    Before each decade, the Pater or Our Father, taught by our Saviour Himself when His Apostles asked how they should pray, includes three petitions for the glory of God in heaven: May His Name be sanctified, rendered holy in the sight of all nations; may His Kingdom come — the interior reign of God which renders Him the Sovereign governing every heart and mind by His love — this, while we await Christ’s own final return as visible King of His Church and all creation; thirdly, may His Will be accomplished on earth, to perfection, as it is in heaven. There follow four petitions for ourselves and our salvation. We ask, under the general term of our daily bread, that God provide for all our needs, both spiritual and material; we beg His forgiveness for our sins, in the same measure we have forgiven our neighbor’s offenses, real or imaginary. And we implore to be spared temptation or to be delivered from succumbing to it and all other evils that would separate us from God.

    .

    In the Ave Maria or Hail Mary, we repeat the words of the Angel Gabriel to Mary (Luke 1:18), repeated and augmented by Saint Elizabeth at the Visitation (Luke 1:42), adding the invocation of the Church for Her aid at the present moment and at the formidable hour of our death.

    .

    After each decade, we add the Gloria Patri or Doxology, to honor the Three Persons of the Holy Trinity.

    The Joyful Mysteries: The Annunciation, the Visitation, the Nativity of Jesus, the Presentation of Jesus in the Temple, the Finding of Jesus in the Temple.

    .

    The Sorrowful Mysteries: The Agony in the Garden of Gethsemane, the Scourging at the Pillar, the Crowning with Thorns, the Carrying of the Cross, the Crucifixion and Death of Jesus.

    .

    The Glorious Mysteries: The Resurrection, the Ascension, the Descent of the Holy Ghost upon the Apostles, the Assumption of Mary, the Crowning of the Blessed Virgin in Heaven.

    .

    Can one imagine a more perfect prayer than the Holy Rosary of the Queen of Heaven, the Blessed Virgin and Mother Mary? It would require large volumes or even an entire library to narrate the graces and miracles that have been obtained by its humble recitation.

    Site logo image Veil of Veronica
    How Is It That You Sought Me?

    By veilofveronica on October 20, 2025

    William Holman Hunt 1860
    and And his mother kept all these things in her heart. Luke 2:19

    This weekend I went to the Bethany Retreat House for a retreat on She said yes: Rediscovering God’s Loving Will led by Father Arturo Merriman. It was a beautiful weekend and I finally felt like I was entering a new dawn where the aridity and silence of God didn’t seem so desolating. I don’t feel empty anymore.

    The retreat weekend was based on Lectio Divina and Father Merriman had us focus on specific situations in the life of Mary from Mary’s perspective. So of course, for me, the reading that stuck out was the Finding of the Child Jesus in the Temple. The reason this stuck out is because Mary, after having lost Jesus, scripture tells us she had great anxiety.

    Son, why have you treated us so?Behold, your father and I have been looking for you anxiously. Luke 2:48

    Have you ever experienced great anxiety? Especially when it comes to your children? Or perhaps you read the headlines and you lose sleep at night. Maybe a Bishop has taken away your worship and sent you into despair and anxiety over the banning of something good, true and beautiful in a world that has already lost so much of that.

    What are we to do when these things happen? We should take a look at Mary and what Jesus taught her that day in the Temple. Can you relate to Mary’s anxiety?

    In the translation I have (The Great Adventure Bible RSV), Jesus asks her a question this way;

    How is it that you sought me? Luke 2:49

    And if you look earlier in the passage it tells us;

    they sought him among their kinsfolk and acquaintances. Luke 2:44

    It goes on further to state;

    and when they did not find him they returned to Jerusalem. Luke 2:45

    We know that Mary did not sin, so seeking him by going to the relatives and acquaintances is not a bad thing, but Jesus seems to be directing her elsewhere;

    Did you not know that I must be in my Father’s house? Luke 2:49

    Mary’s response is to keep all these things in her heart.

    As I was reading this I thought about my own life and the times I get anxious. I often run to friends or relatives to talk about my anxiety. Sometimes for me this can cross into gossip and sin. The anxiety ends up growing larger. And while Mary literally found Jesus in the Temple, there is an underlying message Jesus is giving here.

    Do you not know that you are God’s Temple? 1 Corinthians 3:16

    Have we taken our anxiety to prayer. Have we let the Lord into the deepest recesses of our hearts. I know I sometimes get off track. Prayer is the very first place we should go when we find ourselves anxious. We should let the Lord examine the deepest parts of the heart.

    The Priest who led the retreat, Fr Merriman, told us we have to be real with everything we tell the Lord. He said Mary let Jesus know of her desire for her friends not to run out of wine at the wedding at Cana, and then left it to Him to figure out. She didn’t go fretting to her friends in this situation about the lack of wine.

    I have often felt like I am not doing God’s will or felt conflicted as to what His will may be in certain situations. Father Merriman told me just to make a list of my desires. Not a list of what I think God desires, but a list of my desires. He said I was then to bring those desires before the Lord and work them out with Him one by one. He assured me that if a desire was bad, the Lord would let me know.

    This exercise was very freeing. I wrote down a whopping 5 pages of desires. I realized that even though I have taught everyone to be so open with God, that many of my anxieties, even about my own children, come from a false idea of what I think God wants or how a good Christian should be. When I was able to speak my own desires and own them as my own, the Lord was able to do great work in me because the deepest parts of my soul and heart were laid bare. I could see more clearly how He wants to mold me in love and how best to love my children. I could even hand my children over to God so much more easily when I made myself more vulnerable.

    God made Himself vulnerable to us and still does every day in the Eucharist. To be vulnerable is to be childlike. This is how we should seek Him. This is where we will find Him.

    God Bless all of you.

    If you would like to purchase our new book Consecration to the Holy Family please click here or here

    Comment
    Like
    You can also reply to this email to leave a comment.
    Novena for the Holy Souls in Purgatory by St. Alphonsus Liguori Day 2 October 25
    Maria Angela Grow
    Oct 21

    READ IN APP

    Novena for the Holy Souls in Purgatory by St. Alphonsus Liguori Day 2 October 25

    .

    Woe to me, unhappy being, so many years have I already spent on earth and have earned naught but hell! I give Thee thanks, O Lord, for granting me time even now to atone for my sins. My good God, I am heartily sorry for having offended Thee. Send me Thy assistance, that I may apply the time yet remaining to me for Thy love and service; have compassion on me, and, at the same time, on the holy souls suffering in Purgatory. O Mary, Mother of God, come to their assistance with thy powerful intercession.

    .

    Say one Our Father, one Hail Mary, and the Prayer to Our Suffering Saviour for the Holy Souls in Purgatory.

    .

    Prayer to Our Suffering Saviour for the Holy Souls in Purgatory

    .

    O most sweet Jesus, through the bloody sweat which Thou didst suffer in the Garden of Gethsemani, have mercy on these Blessed Souls. Have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the pains which Thou didst suffer during Thy most cruel scourging, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the pains which Thou didst suffer in Thy most painful crowning with thorns, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the pains which Thou didst suffer in carrying Thy cross to Calvary, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the pains which Thou didst suffer during Thy most cruel Crucifixion, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the pains which Thou didst suffer in Thy most bitter agony on the Cross, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    O most sweet Jesus, through the immense pain which Thou didst suffer in breathing forth Thy Blessed Soul, have mercy on them.

    R. Have mercy on them, O Lord.

    .

    (Recommend yourself to the Souls in Purgatory and mention your intentions here)

    .

    Blessed Souls, I have prayed for thee; I entreat thee, who are so dear to God, and who are secure of never losing Him, to pray for me a miserable sinner, who is in danger of being damned, and of losing God forever. Amen.

    All Souls Novena.
    Oct 24 – Nov 1
    Maria Angela Grow
    Oct 21

    READ IN APP

    All Souls Novena.
    Oct 24 – Nov 1
    .
    O God, the Creator and Redeemer of all the faithful, grant to the souls of Thy servants and handmaids departed, the remission of all their sins; that through pious supplications they may obtain the pardon they have always desired. Who livest and reignest with God the Father in the unity of the Holy Ghost, God, world without end. Amen.

  2. Profilbild för suzana FILOMENA
    suzana FILOMENA

    Cardinal Sarah’s Revelation: Why Sleeping With a Rosary Invites a Cascade of Graces

    Cardinal Sarah’s Sermons
    1.35K subscribers

    650

    Share

    15,112 views Premiered Oct 24, 2025 UNITED STATES
    #cardinalsarah #rosarytoday #faith #christianlife #trending #godsword #godsblessings
    🌙 Cardinal Sarah’s Revelation: Why Sleeping With a Rosary Invites a Cascade of Graces | Cardinal Robert Sarah

    Welcome to Cardinal Sarah’s Sermon 🙏✨ — a channel dedicated to sharing the powerful wisdom, spiritual insights, and divine reflections of Cardinal Robert Sarah, inspiring Catholics worldwide to grow deeper in faith and holiness.

    In this powerful reflection, Cardinal Sarah unveils the hidden spiritual mystery behind sleeping with the Rosary, showing how this simple act of faith can invite a cascade of graces, protection, and inner peace throughout your nights. Discover how keeping your rosary close — even as you sleep — becomes a channel of divine mercy, Marian intercession, and spiritual renewal. 🌹

    ⏰ Timestamps:

    00:00 – Introduction: The Hidden Grace of the Rosary
    02:45 – What It Means to Sleep with the Rosary
    06:10 – The Rosary as a Shield Against Evil
    10:25 – Cardinal Sarah’s Revelation on Marian Protection
    15:40 – The Power of Nighttime Prayer
    21:15 – Spiritual Meaning of “Cascade of Graces”
    25:30 – Real-Life Testimonies and Miracles
    30:05 – The Rosary and Inner Peace During Sleep
    34:20 – Final Message from Cardinal Sarah
    37:30 – Closing Prayer & Blessing

    🙏 Why Should You Watch This Video?

    If you’ve ever wondered how to strengthen your nightly prayers and bring God’s grace into your rest, this message is for you. 🌟
    Cardinal Sarah beautifully explains why even while you sleep, Mary’s presence and the power of the Rosary continue to protect and bless you. By watching this video, you’ll learn how a small act of devotion can bring deep spiritual transformation, divine peace, and heavenly protection into your daily life.

    ⚠️ Disclaimer

    This video is a spiritual reflection and educational content inspired by the teachings of Cardinal Robert Sarah. It is intended to motivate, inspire, and encourage deeper faith in God through Catholic devotion. We do not claim ownership of any official homilies or church content.

    🔍 Related Searches:

    Cardinal Sarah rosary, sleeping with rosary meaning, Catholic bedtime prayer, rosary protection miracles, power of rosary, how to pray rosary at night, rosary blessings during sleep, Marian devotion, Cardinal Sarah message on rosary, night prayer Catholic, cascade of graces meaning, rosary sleep grace, sleeping with rosary benefits, Catholic faith growth, rosary protection at night

    🕊️ Keywords:

    cardinal sarah, rosary grace, sleeping with rosary, cascade of graces, catholic devotion, marian prayer, catholic spirituality, bedtime rosary, night prayer, rosary blessings, holy mary, rosary protection, faith growth, cardinal sarah sermon, divine mercy
    https://youtu.be/8IgRTgb9H6M?si=s6_7P7dZZGWCP-X6

    za sve moje osobno i za neprijatelje ASAP 28/10
    2810 – MORGONBÖN – ST. SIMON OCH JUDES THADDEUS

    Administratörensvittnesbörd och tro

    167 prenumeranterPrenumenerad

    4h sedan

    S:T SIMEON OCH JUDAS, apostlar
    Fest

    MORGONBÖN

    ✞ I Faderns och Sonens och den Helige Andes namn. Amen ✞

    Bön i svåra stunder

    Den helige Judas Thaddeus, kusin till Jesus Kristus, ärorik apostel och martyr, underbar för sina dygder och mirakulösa gärningar, trogen och snar förebedjare för alla som vördar dig och litar på dig.

    Du är en stor beskyddare och hjälpare i trängande behov, så jag kommer till dig och ropar till dig från djupet av mitt hjärta, kom till min hjälp med din kraftfulla förbön, för den gode Guden har gett dig kraften att hjälpa alla som nästan har förlorat allt hopp och fallit i förtvivlan. Vänd därför din blick mot mig också, för mitt liv är översållat med kors, mina dagar är fulla av sorg och ett hav av smärta har strömmat in i mitt hjärta. Alla mina stigar är översållade med törnen, och det går knappast ett ögonblick av mitt liv utan att bevittna mina suckar och tårar. Dessutom försjunker min själ så ofta i dystra tankar, och ängslan, missmod och misstro, ja till och med förtvivlan själv, hotar ofta att överväldiga min själ. Och då tycks det mig som om tilliten till Försynen håller på att försvinna i mig, och tron tycks ha vacklat i mitt hjärta. Med den här stämningen känns det som att jag är omgiven av mörker från alla håll.

    Lämna mig inte och överge mig inte, min helige beskyddare, i detta svåra och desperata tillstånd. Kom igen, skynda dig att hjälpa mig! Men om det är för Guds större ära och för min själs frälsnings skull som jag fortsätter att bära detta tunga kors, så att kanske ännu större prövningar kan drabba mig, skaffa då mig själsstyrka från den gode himmelske Fadern, så att jag kan ta emot allt för hans kärleks skull och tålmodigt och lojalt bära det, så att jag på detta sätt kan helga mig genom lidande, förhärliga Gud och frälsa min själ. Amen

    2810 – JUTARNJA MOLITVA – SV. ŠIMUN I JUDA TADEJ

    AdministratorSvjedočanstva & Vjera

    167 prenumeranterPrenumenerad

    4h sedan

    SV. ŠIMUN I JUDA, apostoli
    Blagdan

    JUTARNJA MOLITVA

    ✞ U ime Oca i Sina i Duha Svetoga. Amen ✞

    Molitva u teškim trenucima

    Sveti Juda Tadeju, rođače Isusa Krista, slavni apostole i mučeniče, divan zbog svojih kreposti i čudesnih djela, vjerni i hitri zagovorniče sviju koji te štuju i u te se pouzdaju.

    Ti si veliki zaštitnik i pomoćnik u preteškim potrebama, zato dolazim k tebi i vapijem ti iz dubine srca svoga, priteci mi u pomoć svojim moćnim zagovorom, jer tebe je dobri Bog odlikova, udijelivši ti moć da pomogneš svima koji su već gotovo izgubili svaku nadu i pali u očaj. Svrni stoga svoj pogled i na mene, jer mi je život posut križevima, dani su mi puni tuge, a u srce mi se slilo more boli. Svi su mi putevi trnjem posuti i ne prođe gotovo ni časak mog života, koji ne bi bio svjedokom mojih uzdisaja i suza. Uz to mi duh tako često uranja u turobne misli, a tjeskoba, malodušje i nepouzdanje, pače često i sam očaj prijete da mi obuzmu dušu. Pa mi se onda čini kao da u meni iščezava pouzdanje u providnost, a vjera kao da se uskolebala u mom srcu. Sapet tim raspoloženjem, pričinja mi se kao da sam odasvud okružen tminom.

    Ne ostavi me i ne zapusti me, sveti moj zaštitniče, u ovom teškom i očajnom stanju. Daj, pohiti da mi pomogneš! No ako je na veću proslavu Božju i na spas moje duše da ovaj teški križ i dalje nosim, pa da me snađu možda još i veće kušnje, isprosi mi od dobrog nebeskog Oca jakosti, da sve njemu za ljubav primim te strpljivo i odano podnesem, da tako po patnji sebe posvetim, Boga proslavim i dušu svoju spasim. Amen.

    2810 – SVETI ŠIMUN I JUDA TADEJ

    Administratörensvittnesbörd och tro

    167 prenumeranterPrenumenerad

    2h sedan

    Saint-Simeon-och-Juda-Thaddeus
    Sankt Simon och Judas Thaddeus, apostlar

    Apostlarna kan betraktas som mycket privilegierade människor eftersom de var nära Jesus i tre år. Han var deras lärare och vän, de kunde tala med honom, de iakttog hans livs föredöme, de upplevde ständigt den mest värdefulla andliga erfarenheten. Det som gavs till dem, gavs bara till oss på ett annat sätt. Vi kan också vara nära Jesus på ett andligt, mystiskt och kontemplativt sätt, vara ständigt förbundna med honom, leva med vissa hemligheter och händelser i hans liv. Att fira apostlarnas högtid kan hjälpa oss med detta, det kan väcka en önskan hos oss att följa Jesus nära.
    Nya testamentets skrifter ger oss ganska sparsam information om de två apostlar som vi firar i dag. Simon nämns i fyra apostoliska brev. Matteus och Markus kallar honom kanaane, medan S:t Markus kallar honom kanaaneisk, medan S:t Markus kallar honom kanaaneisk. Han kallar Lukas för nitisk. Detta namn säger med stor sannolikhet att Simon en gång var en anhängare av det fanatiska antiromerska partiet av fanatiker, det säger att han innerligt älskade sitt judiska folk och att han led av det faktum att detta folk var under utländsk ockupation på deras land utan att ha en egen stat. Det är inte så svårt att leva i detta lidande, eftersom varje frisk och normal människa älskar sitt folk och vill leva i frihet, i sitt eget land.

    Enligt legenden led båda apostlarna en grym martyrdöd. De sågades av. Inom bildkonsten avbildas Simon därför vanligtvis med en såg, och han dyrkas som deras skyddshelgon för skogshuggaren,

    Origenes, en stor auktoritet på kunskapen om de Heliga Skrifterna, hävdar i sin kommentar till Romarbrevet att Judas Thaddeus är samma person som Judas av Jakob. Han kallar honom S:t Jakob. Lukas och Thaddeus St. Matteus och St. Marko. Den helige Johannes kallar honom Judas, ”inte den Iskariotiska”. Denne Judas frågade Jesus: ”Herre, hur kommer det sig att du uppenbarar dig för oss och inte för världen?” (14:22). Jesus svarade på denna fråga: ”Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom; Vi vill komma till honom och bo hos honom. Den som inte älskar mig, han håller inte mina ord. Ordet du hör är inte mitt, utan från Fadern som har sänt mig. ”Det här är vad jag sa till dig när jag var med dig. Och Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända för min skull, skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er” (Joh 14:23-26). Tack vare Judas Thaddeus fråga fick vi ett så vackert svar från Jesus, fullt av lärdomar, tröst och hopp för var och en av oss. Det här svaret uttrycker det väsentliga i att följa Jesus Kristus. Imitation manifesteras i kärlek, och kärlek förverkligas och bevisas i att bevara och iaktta allt som Jesus lärde oss och berättade för oss.

    Vi tackar också den helige Judas Thaddeus för ett mycket kort brev som finns med i böckerna i den Heliga Skrift i Nya testamentet. Han börjar sålunda: ”Judas, Jesu Kristi tjänare och bror till Jakob”, Av detta drar vi slutsatsen att han var bror till aposteln Petrus. Jakob den yngre, som också skrev ett brev.

    I inledningen och noterna till den kroatiska översättningen och utgåvan av Bibeln från år 2008. 1968 läser vi: ”Judas, efter sin bror Jakobs död, år 1968. 62, handlade i hans namn och med sin auktoritet för att varna de troende för faran av nya strömningar och avvikelser i den unga kristendomen. Hans korta inskription brinner av livlighet, bitterhet, energi; Han går omedelbart in i polemik och hotar dem som förespråkar kätterska doktriner och libertarianism i det moraliska livet genom direkt övertalning. Det är svårt att avgöra exakt vilken typ av strömningar vi talar om. Dessa skulle vara föregångarna till de gnostiska strömningarna som kristendomen skulle kämpa med från slutet av det första århundradet och framåt. Författaren presenterar med den anda och vokabulär med vilken profeterna i Gamla testamentet kämpade mot falska profeter. Han använder sig också av utombibliska judiska skrifter, såsom Moses himmelsfärd och Enoks bok, och härleder från dessa avsnitt en moralisk lektion som var seden i synagogans moralpredikan.

    Vördnaden för St. Juda Thaddeus bidrog till den heliga Birgittas uppenbarelser, där Herren uppmanar henne att åkalla denne apostel med tillförsikt. På 1700-talet blev dyrkan av denna apostel mycket populär i Österrike, och ännu mer i Polen, där så många människor fortfarande bär namnet Taddeusz. Den berömda polska poeten Mickiewicz gav också sin stora sång titeln Pan Taddeusz, som betyder herr Taddeusz.

    Från Österrike, vördnaden för St. Judas Thaddeus spred sig över hela Kroatien. Troende är särskilt glada att be honom om hjälp i hopplösa situationer. Med anledning av de heliga apostlarna Simsons och Judas högtid ger Pius Parsch oss denna lärdom: ”Gemenskap i Kristi kärlek kräver också gemenskap i lidandet. Apostlarna upplevde och insåg detta i sina liv. Deras gemenskap i Kristi kärlek kröntes av deras lidandets gemenskap i martyrskapet. Det måste vi lära oss av dem.

    2810 – SVETI ŠIMUN I JUDA TADEJ

    AdministratorSvjedočanstva & Vjera

    167 prenumeranterPrenumenerad

    2h sedan

    sveti-simun-i-juda-tadej
    Sveti Šimun i Juda Tadej, apostoli

    Apostole možemo smatrati veoma povlaštenim ljudima jer su kroz tri godine bili u Isusovoj blizini. On im je bio učitelj i prijatelj, s njim su mogli razgovarati, promatrali su primjer njegova života, trajno su doživljavali najdragocjenije duhovno iskustvo. Ono što je njima dano, dano je i nama samo na jedan drugi način. I mi možemo na jedan duhovan, mističan, kontemplativan način boraviti u Isusovoj blizini, biti trajno povezani s njime, proživljavati pojedine tajne i događaje iz njegova života. Slavljenje blagdana apostola može nam pomoći u tome, može u nama buditi želju da i mi Isusa slijedimo izbliza.
    Novozavjetni spisi dosta nas škrto obavještavaju o dvojici apostola koje danas slavimo. Šimuna spominju u četiri apostolske liste. Matej i Marko nazivaju ga Kananejcem, dok ga sv. Luka naziva Revniteljem. To ime s velikom vjerojatnošću govori da je Šimun nekoć bio pristalica fanatične antirimske stranke zelota, govori da je vatreno ljubio svoj židovski narod i da je trpio što je taj narod na svome zemljištu bio pod tuđinskom okupacijom ne imajući svoje vlastite države. U to se trpljenje baš i nije tako teško uživjeti jer svaki zdrav i normalan čovjek ljubi svoj narod te želi da živi u slobodi, u svojoj vlastitoj državi.

    Prema legendi, obojica su apostola pretrpjela okrutnu mučeničku smrt. Bili su prepiljeni. U likovnoj umjetnosti Šimun se stoga obično prikazuje s pilom, a štuju ga kao svoga zaštitnika drvosječe,

    Origen, veliki autoritet za poznavanje Svetoga pisma, a svome Komentaru Poslanici Rim janima drži da je Juda Tadej ista ličnost s Judom Jakovljevim. Jakovljevim ga naziva sv. Luka, a Tadejom sv. Matej i sv. Marko. Sv. Ivan ga naziva Juda “ne onaj Iškariotski”. Taj je Juda postavio Isusu pitanje: “Gospodine, kako to da ćeš se objaviti nama, a ne svijetu?” (14,22). Isus mu je na to pitanje odgovorio: “Ako me tko ljubi, držat će moju riječ, i moj će ga Otac ljubiti; k njemu ćemo doći i kod njega se nastaniti. Tko mene ne ljubi, ne drži mojih riječi. Riječ koju slušate nije moja, već od Oca koji me posla. – Ovo sam vam govorio boraveći s vama. A Branitelj, Duh Sveti, kojega će Otac poslati zbog mene, naučit će vas sve i sjetiti vas svega što vam rekoh” (Iv 14,23-26). Zahvaljujući pitanju Jude Tadeja dobili smo od Isusa tako lijep odgovor, pun pouke, utjehe i nade za svakoga od nas. Taj odgovor izriče bit nasljedovanja Isusa Krista. Nasljedovanje se očituje u ljubavi, a ljubav ostvaruje i dokazuje u čuvanju i obdržavanju svega onoga što nas je Isus učio i što nam je rekao.

    Sv. Judi Tadeju zahvaljujemo i jednu posve kratku poslanicu koja je uvrštena a knjige Svetoga pisma Novoga zavjeta. On je počinje ovako: “Juda, sluga Isusa Krista i brat Jakovljev,” Iz toga zaključujemo da je bio brat apostola sv. Jakova Mlađega, koji je također napisao jednu poslanicu.

    U uvodu i napomenama hrvatskoga prijevoda i izdanja Biblije iz god. 1968 čitamo: “Zacijelo je Juda, poslije smrti brata Jakova, god. 62, nastupio u njegovo ime i s njegovim autoritetom da vjernike upozori na opasnost novih strujanja i zastranjenja a mladom kršćanstvu. Njegov kratki napis sav plamti živošću, jetkošću, energičnošću; odmah prelazi u polemiku i izravnim nagovorom prijeti onima koji promiču krivovjeran nauk i slobodarstvo u moralnom životu. Teško je točno odrediti o kakvim je strujanjima riječ. Bit će to preteče gnostičkih strujanja s kojima će se kršćanstvo boriti od kraja I. stoljeća pa dalje. Pisac nastupa s duhom i rječnikom kojim su se u Starom zavjetu proroci borili protiv lažnih proroka. Iskorištava i izvanbiblijske židovske spise, kao što su Uznesenje Mojsijevo i Knjiga Henokova, te iz navedenih odlomaka izvodi moralnu pouku kako je to bio običaj u sinagoškom moralnom propovjedništvu.

    Štovanju su sv. Jude Tadeja pridonijele Objave svete Brigite u kojima je Gospodin potiče da s pouzdanjem zaziva toga apostola. U XVIII. stoljeću štovanje je tog apostola postalo veoma popularno a Austriji, a još više u Poljskoj, gdje i danas tolike osobe nose ime Taddeusz. Slavni poljski pjesnik Mickiewicz dao je i svom velikom pjevu naslov Pan Taddeusz, što znači Gospodin Tadija.

    Iz Austrije se štovanje sv. Jude Tadeja proširilo i po Hrvatskoj. Vjernici ga naročito rado zazivaju u pomoć u bezizlaznim situacijama. Uz blagdan svetih apostola Šimuna i Jude Pius Parsch daje nam ovu pouku: “Zajedništvo u Kristovoj ljubavi traži i zajedništvo u patnji. Apostoli su to u svom životu iskusili i ostvarili. Njihovo je zajedništvo u Kristovoj ljubavi bilo okrunjeno njihovim zajedništvom trpljenja u mučeništvu. To od njih moramo i mi naučiti.

    Nytt
    Redigera inlägg
    Hej, suzanamonikaProfilbild för suzanamonika
    Hoppa till innehåll
    Webbplatsrubriksuzana monika

    Hem
    Blogg
    Om
    Kontakta oss
    reblog 28/10
    2810 – BIBLIJSKA MISAO DANA – SV. ŠIMUN I JUDA TADEJ

    AdministratorSvjedočanstva & Vjera

    167 prenumeranterPrenumenerad

    8m sedan

    SV. ŠIMUN I JUDA, apostoli
    Blagdan

    BIBLIJSKA MISAO DANA

    IZABRA ONE KOJE HTJEDE

    Lk 6,12-19
    Poziv Dvanaestorice događa se nakon što je Isus cijelu noć probdio i proveo u molitvi, sam na nekome brdu. Brdo je oduvijek mjesto blizine Boga, mjesto objave, u gotovo svim religijama. Sinaj ili Horeb, Tabor, a potom Golgota. Isus moli cijelu noć i ovo je odlučni trenutak odabira svojih najbližih suradnika. Luka podaruje prizoru i činu stanovitu sakralnost i misterioznost, nije to samo čisto historijski događaj iz Isusova života.
    Pitamo se, odakle je Isus crpao snagu da izdrži sve ono s čime se suočavao svakodnevno u svojim javnim nastupima? Svednevice je imao sukobe zdesna i slijeva. Isus je imao svoje usidrenje u Ocu, u njemu se utemeljio, učvrstio, u Ocu je sidrio i temeljio svoje biće, daleko od ljudi i njihovih pogleda. Povlačio se na mjesta koja bijahu nešto kao žarišta i središta svijeta, pupčane vrpce s Nebom. Povezivao se uvijek s našim zajedničkim iskonom, Ocem nebeskim. Brda bijahu uvijek axis mundi, osovine i stožine svijeta, ona okomica koja je povezivala Nebo sa Zemljom. Penjanje na brdo bijaše hod u središte svijeta i života, u posvemašnju sabranost, hod prema točki oko koje se sve okreće.
    U noćima svoje samoće, u blizini neba i zvijezda, sabran nad sobom i u sebi, utemeljen i povezan s Bogom do kraja došao je do nutarnje sigurnosti spram odabira Dvanaestorice. Dvanaest kao znak punine, potpunosti, već u kozmičkom smislu; godina ima dvanaest mjeseci, dan ima dvaput po dvanaest sati. Sunce daje ritam svemu. Odatle i simbolika dvanaest sinova Jakovljevih-Izraelovih, dvanaest izvornih plemena u kojima se slijevala svetost i prosvjetljenje naroda, dvanaest znakova u zodijaku. Svjetlost na prosvjetljenje naroda – i slavu puka tvoga Izraelova.

    Isusu nije ni na kraj pameti uspostavljati neko novo političko vodstvo u Izraelu preko apostola. Ali je imao pred očima cjelovitost Izraela kao naroda, njegovu kompaktnost, njegov integritet. Nitko nije isključen iz spasenja i Radosne vijesti koju nudi. Isus od dvanaest posve različitih tipova stvara jedinstvo, pokušava ih sintetizirati i integrirati u jedno. Trećina njih su ribari, ostali raznih zanimanja, samo je Juda Iškariotski iz Judeje. Teška bijaše Isusova zadaća pomiriti ih i integrirati međusobno u zajednicu, stvoriti od njih nešto kao grupu, novi Božji narod, novi Izrael. U Isusovo su doba gotovo sva plemena staroga Izraela iščeznula. Tek su živjela u sjećanju; donekle je opstao Juda, zatim pleme Benjaminovo i nešto Levijeva plemena. U apostolskom zboru imamo sveti Ostatak. Kako pomiriti jednoga Mateja, carinika i Šimuna zelota, revnitelja, koji je bio ustanik protiv Rimljana? Dakle, krajnje šarolika slika među apostolima. Ima tu revnosnika, ima tu i pobožnih koje poziva na obraćenje. Ima i tražitelja i dvojitelja, poput Tome i Natanela-Bartolomeja.
    Sva proturječnost karaktera i cijeli spektar mentaliteta. To bijahu apostoli. Isus im pristupa kao nepoznanica i bezimeni, i jednostavno im zbori: Vi ste moji! Slijedite mene! On zapovijeda, on poziva, i oni slijede. I njima se objavljuje, mudrima i manje mudrima, kao donositelj konačne objave, kao prozor u Boga, kao Božje lice među nama. Otkriva im se kao neizreciva tajna.
    Jedno je ubuduće važno: Isus treba njih dvanaestoricu oko sebe. I više on nije nikada sam, ne nastupa ubuduće bez Dvanaestorice. U zajedništvu s njima njegovo djelovanje ima znakovit karakter i strukturu koja odgovara njegovoj nakani i poslanju. Ponovno okupiti plemena Izraelova, poslan je k izgubljenim ovcama doma Izraelova. Isus apostole opunomoćuje, napose je to vidljivo u Markovu Evanđelju. Oni su vele-poslanici u Isusovo ime, nikada više ne nastupaju u svoje, nego u Isusovo ime. Oni uprisutnjuju Isusa i njegovo djelovanje, njegovu punomoć. Već i prije Uskrsa, poglavito pak nakon Duhova.
    Cjelokupno Isusovo djelovanje ima znakovitu, simboličku protežnicu. Ne u nekome maglovitu, nejasnu smislu, nego u smislu djelatne, nove stvarnosti koja je nastupila Isusovim dolaskom na svijet. On u svim svojim djelima i znakovitim radnjama – stvaranju nove obitelji te apostola – stvara u zametku početak novoga, konačnoga, eshatološkoga Izraela. Još nema govora o Crkvi, ali kad nakon Uskrsa i Duhova nastupi Crkva – jer nema više sinagoge – kao konačni Izrael, onda možemo reći kako je ovim sam Gospodin postavio temelje samoj Crkvi. Utemeljena je ona u Dvanaestorici!
    Veliki humanist i nobelovac, liječnik Albert Schweitzer opisuje u svome djelu o Isusu Kristu naš odnos prema Isusu ovim riječima: “Isus stupa i k nama kao bezimeni i nepoznati, kao nekoć na obali onoga jezera k onim muškarcima koji nisu znali tko je taj što im pristupa. I danas kao i onda izriče iste riječi: Ti pak hodi i slijedi mene! – te i nas stavlja pred iste zadaće koje on mora obaviti i u naše vrijeme. On zapovijeda. A onima koji ga slušaju, mudrima i priprostima, on će se objaviti u onome koliko su u njegovu društvu smjeli iskusiti mira, djelovanja, borbi i patnji. A oni će s druge strane iskusiti kao neizrecivu tajnu tko je zapravo on…”, taj Isus koji ih pozva i učini svojima.
    I onda se s izabranom dvanaestoricom – s Brda – spušta Isus u dolinu. Ondje je sva sila naroda i učenika. Dade se to usporediti sa starozavjetnim boravkom Mojsija na Sinaju te silaska s Brda objave. U Isusu je snaga kojom se napojio, gore, u visinama. Ondje je primio naputke od samoga Oca, i sad izgovara riječi koje ovaj svijet nije čuo. A on je nabijen snagom, energijom, Duhom Svetim, i liječi sve, stvara pod svojim rukama novi svijet

    fra Tomislav Pervan

    varför ber inte föräldrar med sina barn preventivt rosenkransen så slipper barn bli med autism och biopolär sjukdom som jag senare börja redan i nollan skolålderns början redan idag ? har du själv barn ?

    Thanks for your prayer! 16 people have prayed with you for this intention Amen, I say to you, if two of you agree on earth about anything for which they are to pray, it shall be granted to them by my heavenly Father

    You

    Today at 08:57

    https://www.tiktok.com/@www.24.se/video/7558763261013822742?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=7526208830209115670 Av pedherskoog den 28 oktober, 2025 När jag läser bibeln så finner jag några tillfällen då marken som någon befinner sig på är helig. Kanske mer beroende på att Gud är särskilt där och då blir marken helig. I andra mMoseboken kapitel 3 läser vi om det. Mose kommer nära en buske som brinner men den brinner inte upp. Det fångar hans intresse. Skulle tro att både du och jag skulle kolla närmare på ens åran buske. Det är då Guds röst kommer till Mose ””Kom inte närmare”, sa Gud. ”Ta av dig skorna, för du står på helig mark! (2Mosb 3:5) I söndags sjöng vi sången Helig Mark i vår Gudstjänst. Jag bor inte långt ifrån kyrkan så jag vandrade inte särskilt långt. (se vers 1 så anar du vad jag syftar på). fastnade för ett utryck i sången: När jag går igenom porten in på helig mark Jag tänker att vi ibland behöver bildligt talat öppna dörren för att bestämma sig för att söka sig nära Gud. Att likt Mose söka sig närmare Guds ”brinnande buske”. När vi söker oss till denna mark kommer det att välsigna våra liv. Varför inte öppna dörren till denna mark… 1. Jag kommer till ditt tempel I tidigt gryningsljus Jag har vandrat långa vägar för att komma till ditt hus Den rökelse jag tänder är längtan i mig stark När jag går igenom porten in på helig mark Helig mark, in på helig mark Helig mark, in på helig mark 2. Jag böjer knä inför Dig och säger som det är Att det finns ingen annan Du ensam Herre är Och dagen kommer sakta den växer inom mig Med ljus och salig visshet Att jag är barn hos Dig Barn hos Dig, jag är barn hos Dig Barn hos Dig, jag är barn hos Dig Helig mark, in på helig mark Helig mark, in på helig mark Helig mark, in på helig mark Helig mark, in på helig mark Vill du lyssna till ‘Helig Mark’ kan du göra det HÄR Kommentar Gilla Bengt Johansson – Helig mark Text : Jag kommer till ditt tempel I tidigt gryningsljus Jag har vandrat långa vägar För att komma till ditt hus Den rökelse jag tänder En längtan i mig stark När jag går igenom porten In på helig mark Helig mark In på helig mark 3 Jag böjer knä inför dig Och säger som det är Att det finns ingen annan Du ensam herre är Och dagen kommer sakta (sakta) Växer inom mig Med ljus och salig vishet Att jag är barn hos dig Barn hos dig Jag är barn hos dig 3 Helig mark In på helig mark A Divine Mercy message from St. Faustina every other day The Seraphim Diary 195 Jesus, when I myself cannot sing You the hymn of love, I admire the singing of the Seraphim, they who are so dearly loved by You. I desire to

    In a world where creativity and faith intersect, John Kraemer has built something truly extraordinary — The Lego Church Project. For over two decades, John has been designing and constructing detailed Catholic churches entirely out of LEGO bricks. His passion for the Church, love of the creative process, and advocacy for disability awareness have made his project a beacon of hope and inspiration. In this interview, we discuss: The spiritual meaning behind his creations How faith and art come together in his work The challenges and joys of living out a creative Catholic vocation 🕊️ Follow John Kraemer: 🔗 Facebook – The Lego Church Project 🔗 Substack – Praying Bricks 🙏 Subscribe to Missio Dei for more Catholic stories of faith and creativity: https://www.missiodeicatholic.org

    Evangelium
    Johannesevangeliet kapitel 9, vers 1-7, 24-39

    Där Jesus kom gående fick han se en man som hade varit blind från födelsen.
    Lärjungarna frågade honom: ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?”
    Jesus svarade: ”Varken han eller hans föräldrar har syndat, men Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.
    Medan dagen varar måste vi göra hans gärningar som har sänt mig. Natten kommer, då ingen kan arbeta.
    Så länge jag är i världen är jag världens ljus.”
    Sedan spottade han på marken, gjorde en deg med spottet och strök degen på mannens ögon
    och sade: ”Gå och tvätta dig i Siloadammen.” (Siloa betyder utsänd.) Mannen gick dit och tvättade sig och kom tillbaka seende.
    För andra gången kallade de alltså till sig mannen som hade varit blind och sade till honom: ”Ge Gud äran. Vi vet att den här mannen är en syndare.”
    Han svarade: ”Om han är en syndare vet jag inte. Men det vet jag, att jag som var blind nu kan se.”
    De frågade honom: ”Vad gjorde han med dig? Hur öppnade han dina ögon?”
    Han svarade: ”Det har jag redan sagt er, men ni ville inte lyssna. Varför vill ni höra det igen? Kanske ni också tänker bli hans lärjungar?”
    Då snäste de av honom och sade: ”Du är hans lärjunge, men vi är Moses lärjungar.
    Vi vet att Gud har talat till Mose, men varifrån den här mannen kommer, det vet vi inte.”
    Han svarade: ”Ja, det är det märkliga, att ni inte vet varifrån han kommer, och ändå har han öppnat mina ögon.
    Vi vet att Gud inte lyssnar till syndare, men om någon fruktar Gud och gör hans vilja, då lyssnar han till honom.
    Aldrig förr har man hört att någon har öppnat ögonen på en som var född blind.
    Om den här mannen inte vore sänd av Gud hade han inte kunnat göra någonting.”
    Då sade de till honom: ”Du föddes syndig alltigenom, och du skall undervisa oss!” Och de körde ut honom.
    Jesus fick höra att de hade kört ut honom, och när han träffade honom frågade han: ”Tror du på Människosonen?”
    Han svarade: ”Vem är han, herre? Jag vill tro på honom.”
    Jesus sade: ”Du har sett honom. Det är han som talar med dig.”
    Då sade han: ”Jag tror, herre” och föll ner för honom.
    Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.”

    Trons kraft kan göra att blinda får sin syn tillbaks, men vill vi se? Vill vi gå och tvätta oss i Siloadammen? Och om vi väljer att gå dit, varför gör vi det valet? Kanske ska vi fundera lite över vad det är vi vill se om vi blir seende? Kanske är det svaret på den eviga frågan, den om vad som är meningen med livet, är just vad denna text vill säga till oss, att vi ska söka för att bli seende människor?

    Sankt Matteus beskriver det så här i kapitel 6 ”Dina ögon är kroppens fönster. Slår du upp dina ögon i förundran och tilltro, då kommer ljuset in i kroppen. Om du kisar med ögonen av girighet och misstro stänger du in dig i en mörk och unken källarhåla. Hur mörkt blir det inte för dig, om du sätter luckor för dina fönster!” ( Hämtat från The Message av Eugene Peterson)

    Slå upp ögonen i förundran är en bra uppmaning till oss tycker jag. Om vi väljer (för det är ett val) att förundras på vår vandring genom livet tycker jag att våra ögon öppnas mer och mer. Våra ögon öppnas och vår blindhet försvinner undan för undan. Nu ska jag dela en reflektion med dig som förhoppningsvis kommer att öppna både dina och mina ögon en smula. Så låt oss nu bege oss in i mina funderingar med vidöppna ögon och inte med eyes wide shut (”vidstängda ögon”).

    Vidstängda ögon? Ja vi vill så gärna vara kloka och förståndiga och gå in i livets alla skeenden med ögonen öppna. Men är det inte så att vi ser det vi vill se? Kanske går vi med vidstängda ögon och lurar oss själva hela tiden att vi har kontroll? När det visar sig att vi inte har kontroll då vi stöter på något problem så vill vi så gärna ha någon eller något att skylla på, eller hur? Likt texten där någon ställer en fråga till Jesus vems fel det är att mannen var blind. ”Rabbi, vem har syndat, han själv eller hans föräldrar, eftersom han föddes blind?” Vad kan vi lära oss av denna fråga? Här förklarar Jesus för oss att frågan är fel ställd. Jesus vill visa oss på att det är inte frågan om orsak och verkan här. Jag tror Jesus vill lära oss att vi ska omformulera frågan och istället fråga oss vad Gud kan göra? Jesus vill öppna våra ögon så vi går från att vara blind till att se att han är världens ljus. När vårt intellekt säger att det är omöjligt vill Jesus öppna våra ögon så att vi ser att för Gud är inget omöjligt. Gud är möjligheternas Gud. Gud är den Gud som ser, en seende Gud.

    Jag tror på riktigt att vi ska se Gud som just möjligheternas Gud. När vi vill bli botad från vår blindhet finns världens ljus där för oss. Det är liksom Jesu personlighet, men vi måste låta honom agera i våra liv så att vi blir seende. Vi måste komma till insikt och förstå att vi måste söka oss till Gud för att vi behöver bli botade.

    Och Jesus sade: ”Till en dom har jag kommit hit till världen, för att de som inte ser skall se och de som ser skall bli blinda.” Att ständigt leva i lögner med eyes wide shut och aldrig vare sig för sig själv eller andra erkänna sanningen, är ett jobbigt sätt att leva som tär på både ande, kropp och själ. Visst är det jobbigt att inte vilja öppna ögonen och inse att sanningen är något annat än de lögner jag inte vill erkänna att jag lever i. All energi går åt till att blunda för alla lögner och att dessa lögner inte blir avslöjade. Allt gör att vi blir irriterade över att vi inte kan se klart. Men är det inte så att det är vi själva som hela tiden ställer till det för oss?

    Jag tror vi alla måste be ”Skapa i mig Herre ett rent hjärta. Öppna mina ögon så att jag ser klart och tydligt.” Amen.Saints Simon and Jude: October 28

    vhoagland
    vhoaglandThe Victor’s Place
    1 tn prenumeranter

    Prenumenerad
    4h sedan
    Passionists
    apostles
    God’s will
    simon and Jude
    the Lord’ Prayer
    Simon Rubens
    St. Jude LaTour
    Saints Simon and Jude, whose feast we celebrate October 28, are mentioned only a few times in the New Testament list of apostles, tenth and eleventh respectively. (Mark 3,13-19, Luke 6,12-16)

    Simon is called `the Zealot,’ either because he was zealous for the Jewish law or because he was a member of the Zealot party, which in the time of Jesus sought to overthrow Roman domination by force.

    Some of Jesus’ followers, the Gospels indicate, were hardly pacifists. Peter was ready to use his sword in the garden of Gethsemani when the temple guards came to seize Jesus; James and John told Jesus to call down fire from heaven on the hostile Samaritans whom they met on their journey to Jerusalem. So did Simon have thoughts of revolution when he answered Jesus’ call ?

    Jude, called “Thaddeus” to distinguish him from Judas Iscariot, may be the brother of James, the son of Alphaeus, some interpreters of the Gospel say. If that’s so, he’s also a relative of Jesus. He may be the author of the Epistle of Jude in the New Testament.

    Early Christian traditions – all difficult to prove historically – locate the ministry of these apostles in places as far apart as Britain and Persia; one important legend from 3rd century Syria says they were apostles to Syria. If so, we ask their intercession for that troubled place today.

    Knowing little about Simon and Jude may be a good thing, because then we have to look to their mission to know them – they were apostles. Even if we don’t know exactly where each of them went, they were apostles. The mission of the apostles was to follow Jesus. “ As the Father has sent me, so I send you.” Jesus says in the Gospel of John. He also said, “I have come down from heaven, not to do my own will, but the will of him who sent me.”

    God made his will known to the apostles in due time. They didn’t decide what to do or where to go by themselves. They knew God’s will day by day, as we do. So often, it was unexpected and perhaps not what they planned. Simon had revolutionary thoughts. This was a revolution of another kind. Jude followed his cousin. He found himself in a family of another kind.

    “Your will be done,” we say in the Lord’s Prayer. That’s an apostle’s prayer. We try to make it our prayer too.

    Roland Persson
    26 okt 2025

Lämna ett svar

Uppge inga personuppgifter i kommentaren. Håll en god ton och skriv inget som kan upplevas kränkande.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.