• Diakonibloggen
  • ”Den viktigaste hjälpen måste ske på hemmaplan” – initiativ i Gnosjöanda

”Den viktigaste hjälpen måste ske på hemmaplan” – initiativ i Gnosjöanda

”Jesu kärlek ger oss egentligen inget val, och blir vår tro verkligen trovärdig om vi nonchalerar medmänniskor i nöd?”

MackanSå skriver Mats ”Mackan” Johansson, egen företagare i Gnosjö, om drivkraften i det engagemang som startat i Gnosjö-trakten omkring EU-migranter i bygden.

”Självfallet kan ingen hjälpa alla men alla kan hjälpa någon och alla kan inte hjälpa romerna som sitter i våra gathörn. Orden i 1 Johannes brev 3 17Om någon som har vad han behöver här i världen ser sin broder lida nöd men stänger sitt hjärta för honom, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? 18Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning.” talar sitt tydliga språk och blev inspiration för bl a Elenor Johansson i Törestorp som tog initiativet till en första träff och en soppträff med den familj som kommit till Gnosjö-trakten. Relationen och stödgruppen växte och blev 25-talet personer från olika kyrkor i kommunen. Snart insåg vi att ska vi göra något som kan verka för att lösa problem räcker det inte långt att bara bjuda på mat och prata. Med Gnosjöandan, som bland annat innebär att samarbeta och hitta på lösningar, i våra gener tyckte vi att tiden de är här ska vi försöka göra så meningsfull som möjligt för de nyvunna vännerna och försöka smitta av oss så mycket entreprenörsanda som möjligt. De fick resa sig upp från sin förtryckta position och börja sälja bröd de själva bakat och sälja brasved som de själva packat i säckar. Det skänktes även svamp och lingon, tändved och annat.

Lilla-Maria som entreprenörDen snabba förändringen i deras självförtroende speglades i deras glada ansikten och attitydförändringen bland samhällsborna blev tydlig. Från att tidigare varit ett förhållande mellan en utskämd mottagare och en givare med gnagande dåligt samvete blev det istället en värdig säljare och en nöjd kund. Många ger fortfarande utan att köpa något men då med blickar mötta på samma nivå och pengarna i ett affärsmässigt kassaskrin istället för en begagnad pappmugg. En av killarna tog jag med till skatteverket och har sedan anställt honom en tid. Det borde fler kunna göra det var inte särskilt svårt. Han är jätteduktig!
Stora-Marias familjDen viktigaste hjälpen måste dock ske på hemmaplan anser vi i stödgruppen. Det mesta annat är att skjuta problemen på framtiden. Behoven har en akut fas här för de som kommit hit och en akut fas för de som är kvar hemma, men förbättringar i det långsiktiga perspektivet är det väsentliga att ta tag i. Det kommer bli en hjälpsändning till byn Cucova i östra Rumänien varifrån vännerna kommer. Sten-Egon Uremark som engagerat sig i stödgruppen har besökt Cucova i samband med en SAM-hjälptransport. I samarbete med proffs med lokal närvaro hoppas vi få igång ett projekt som går ut på att köpa några hektar odlingsmark i byn som delas upp i kolonilotter som utvalda familjer får bruka. Det kunde ge dem mat och förhoppningsvis ett överskott att sälja. Av det de kan producera får de som en arrendeavgift ge tillbaka en mindre del till projektet vilket blir till hjälp för till exempel handikappade, sjuka, barn och äldre. Ett i stora delar självgenererande projekt där deras egna ansträngningar blir hjälpen och insatsen är inte förbrukad utan finns kvar i värdet i marken. Förhoppnings även utbildning i odlingstekniker, djupborrad brunn med pump driven av solceller som kanske även kan driva ett kylrum för längre hållbarhet på det producerade. Kanske en duschinrättning med soluppvärmt vatten för förbättrad hygien och hälsa och en marknadsplats för att kunna sälja varor, kompostering och kretsloppstänkande etc etc.
Lilla-Maria som tiggareVi hoppas även att få igång utbildningar i företagande och entreprenörskap. Det finns ett ganska nytt och prövat utbildningsmaterial för precis detta ändamål som vi jobbar på att få översatt och sjösatt. Kanske kan en del få en introduktion av utbildningen när de är här i Sverige. Det som räddade vår bygd ur misär för ca 150 år sedan var ju företagande och entreprenörstänk och många fick uppleva väckelsen. Många av de nyvunna vännerna är redan varmt troende kristna. Sedan är det såklart viktigt att försöka påverka strukturella problem i samhället såsom att många romer inte är registrerade medborgare och inte äger sina hus.
Låt oss dock inte glömma bort att be för dessa våra medmänniskor”
/Mats Johansson, Gnosjö
EU-migranternas närvaro i vår omedelbara närhet väcker reaktioner. Dela gärna dina tankar och synpunkter i en kommentar eller skriv ett mail till diakoni.se@gmail.com. /Karin och Lotta