• Diakonibloggen
  • Diakonins månad – om psykisk ohälsa bland barn och unga

Diakonins månad – om psykisk ohälsa bland barn och unga

Vi har tidigare skrivit om nätvandring på bloggen – om vikten av att våga prioritera ett relativt nytt arbetssätt inom kyrkan. Nätvandring innebär att du som vuxen finns på olika chattsidor och svarar på frågor och för dialoger med barn/ungdomar och ibland vuxna. Du kan läsa mer om arbetet här.

Ibland när vi har nätvandrat är det med ett något ömt hjärta och med många funderingar som vi fällt ihop datorn. Bakom tangenterna så kan det ibland bli lättare för ungdomar att vågar prata, att våga blotta sina tankar och funderingar, att våga prata om att en är ensam, en inte mår bra, att ångesten är påtaglig, att livet känns meningslöst…

Psykisk ohälsa bland barn och unga ökar. På Sveriges kristna råds hemsida kan vi läsa att: ”Tre av fyra har antingen själva- eller har någon anhörig som lever med psykisk ohälsa. Sju procent av alla samtal till Bris handlar om suicid och det sker i snitt 8000 suicidförsök per år i Sverige.” och ”Enligt SCB:s statistik låg andelen unga i åldrarna 16-24 år med sömnproblem, oro eller ångest under 80-talet på nivån 7-8 procent. Sedan dess, och framför allt under 90-talet, har andelen stigit till över 20 procent.

September är diakonins månad och varje år väljer Sveriges kristna råd (SKR) ut ett socialt angeläget tema. I år handlar temat om psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Psykisk ohälsa beskrivs som en växande utmaning i vårt samhälle och utgör därför en del av kyrkans uppdrag att tjäna.

Se gärna filmen från SKR som beskriver syftet med diakonins månad.

[vimeo 159512761 w=640 h=360]

Diakonins månad är ett ekumeniskt samarbete mellan kyrkor och organisationer.

Därför känns det självklart att det nya temat på diakonibloggen kommer att handla om just barns och ungas psykiska ohälsa. Läs gärna gästbloggarnas tankar, dela med dig av dina reflektioner via mail till diakoni.se@gmail.com eller kommentera vad du tycker nedan.

Karin och Lotta på diakonibloggen