Tjäna det mänskliga i människan

Profetisk diakoni är kyrksamma ord, inte alltid så lättförståeliga utanför de kyrkliga sammanhangen. Det handlar om diakonins tjänande uppdrag och det profetiska uttrycket i protesten, varningen, allvaret, och klarsynen. Men det gör kanske inte så mycket att begreppet kan vara svårt att förstå, eftersom uppgiften ändå är att kliva ur orden, och gå till handling. Att ta plats inuti den utsatta människan. Det är ett delande utan särskiljande, utan den vanliga nivåskillnaden mellan dig själv och den andre, befriad från givarens självuppfyllelse. Profetisk diakoni är att tjäna det mänskliga i människan, att vara rösten åt dem som berövats sitt tal, sin skrift och sitt människovärde. Det är att utmana orättvisor, möta ohälsa och ekonomisk ojämlikhet och arbeta för värdiga samhällsstrukturer.

Men det kan lätt bli stora ord. Stora ord är enkla att bolla runt med, men hur blir det på individnivå? Vad måste jag själv öva mig på, be om, kämpa med och ta spjärn emot för att vara trovärdig? Här har jag har funderat runt fyra saker.

bild 2* Visa inlevelse och medkänsla. Självklart kan man tycka, men lätt att säga, svårt att göra när man retar upp sig och det krånglar. Men man kan inte förstå en annan människa utan att ha krupit in under hennes skinn, lånat hennes kläder, gått i hennes skor, suttit vid hennes bord, ja välj den bild som passar dig. Se världen ur den andres perspektiv. På riktigt. Använd empatin, och empatins kusin, fantasin.

* Du som är stark, rik och frisk har ett ointagligt försprång, och en stor makt över den som är svag, fattig och sjuk. Missbruka inte det övertaget. Arbetet, eller kallelsen om man så vill, är inte ett privilegium, det är ett ansvar.

* Man ska kämpa för det som är rätt, även om man vet att man inte kommer att vinna.

* Världen är orättvis och svår, men det är ingen anledning till att ge upp eller gömma sig. Sök glädjen, modet och kärleken. Bevara värmen och glöden. Och framför allt, från säker källa; Var inte rädda.

Katarina, distriktsläkare

Temat denna gång handlar om att utmana strukturer, uppmärksamma orättvisor och ge röst åt utsattheten. Dela gärna dina tankar om profetisk diakoni och/eller att protestera mot sociala orättvisor, i en kommentar eller via mail, diakoni.se@gmail.com.