• Diakonibloggen
  • Vi böjer knä – nationell bönedag i coronatider 22 november

Vi böjer knä – nationell bönedag i coronatider 22 november

Idag delar diakonibloggen en uppmaning till bön. Herre förbarma dig!

”Situationen i vår värld och också i vårt land är mycket allvarlig. Pandemin ökar nu igen, nöden och behoven är stora. Låt oss vända oss till Gud i gemensam bön.”

I ett angeläget upprop inbjuder 32 representanter för olika kristna sammanhang (från ortodoxa kyrkofamiljen, katolska kyrkan, Svenska kyrkan, traditionella frikyrkor, trosrörelsen och olika böne- och missionsrörelser samt Sveriges kristna råd) till bön imorgon söndag 22 november med anledning av coronavirusets framfart.

I uppropet inbjuds och uppmanas kristna i Sverige att vara med och be, böja knä och fasta i rop till Gud för:
– ett stopp för pandemins framfart
– botemedel för smittan
– styrka och ork till alla som drabbas
– tröst till de som sörjer
– att fler får en personlig relation till Jesus Kristus

”Söndagen den 22/11 vill vi uppmana alla kristna i Sverige att be en dag. Vi uppmanar dig som kan att också fasta. När du ber, böj då gärna dina knän. Bönen, fastan och knäfallet är goda kristna vanor som inte automatiserar bönesvar men blir en del i din ärliga bön till den Gud som hör när vi ber. Gud välsigne dig!”

Se inbjudan på nationellbonedag.com.