Värdet av IKEA

Vi åker ofta till IKEA. Det är nära, lite mysigt, och så har de så mycket av det vi behöver till kyrkan. Ekologiskt starkt kaffe, sylt och de där räkorna vår husmor tycker om att använda. Kort och gott – IKEA är en lifesaver. Inte bara för maten, utan lika mycket för atmosfären.

Såhär i utlandet kan man lätt bli svältfödd på traditioner man är man vid, kulturer man växt upp med, och mat som smaklökarna har fäst sig vid. Här har vi som Svenska kyrkan i utlandet ett uppdrag – att var som hemma fast utomlands. En plats där man kan komma och känna trygghet mitt i allt det nya och okända, för här är det mesta som vanligt. Det finns, nästan, svenskt kaffe i termosen, doft av nybakta kanelbullar, svenska tidningar och personal som gärna sitter och pratar på just svenska. Vill man att ens barn ska få lära sig svenska sånger och få en kristen grund att stå på, så finns vi här. Vill man fira gudstjänst på sitt eget språk, finns vi också här. Och vill man bara prata av sig över den där koppen kaffe och kanelbullen man saknat, ja då finns vi också här.

Men vi är inte ensamma, vi är en liten del av det som kan göra att svenskar utomlands känner sig lite mer trygga och får lite mer bukt med sin hemlängtan. Och just detta hjälper till exemplel IKEA till med, även om det nog inte är deras huvudsakliga mål. För när jag går där inne på varuhuset, som är exakt likadant uppbyggt som det där hemma i Malmö eller andra städer i Sverige, så stillas lite av min hemlängtan. Det är inte utan att jag stolt går omkring och tänker ”jag kan minsann uttala Risatorp, Hemnes och Vittsjö” och när jag går förbi barstolen Glenn kommer jag på mig själv nynnandes på den berömda läktarsången. För en liten stund, mitt i ett varmt Dubai, får jag en del av Sverige.

Det lilla, men ack så viktiga. Som visar att vi är en del av en tradition, och att den är viktig att ha med sig för att kunna öppna sig för andra kulturer, människor och deras traditioner. Ibland behövs det inte mer än den där skylten med svenska ord på som hänger på IKEA-möbeln, kanelbullsdoften eller någon som välkomnar en på svenska i kyrkan för att påminnas om detta. Som hemma fast utomlands. IKEA