BUFF i Malmö kommer med våren

kön till Royal

På måndagskvällen ringlade sig kön lång utanför biografen Royal i Malmö. Det var dags för invigning av den internationella barn- och ungdomsfilmfestivalen BUFF och världspremiär för av öppningsfilmen Det borde finnas regler av Linda-Marie Birbeck.

Mette-Ann Scheplern inviger BUFF på RoyalPubliken i den helt fullsatta stora salongen fick i tf festivalchefens Mette-Ann Scheplerns tal höra sig välkomnas till den 32:a BUFF i ordningen, en festival som bjuder på ett digert program med filmer för barn och unga från hela världen. Hon talade om vikten av att i det stora mediabruset, där film finns i närmaste telefon också se och uppleva film i stort format på biograf.

Filmen är en mötesplatsför upplevelser och berättelser, tankar och idéer. Det är också ett vidunderligt fint sätt att få möta andra delar av världen, och få ta del av andras kultur och livsbetingelser för att öka förståelsen och är för många ett viktigt för livstolkning den egna livstolkningen.

Under festivalen tävlar är åtta filmer uttagna till tävlan om Svenska kyrkans ungdomsfilmpris. Filmerna i tävlan är;

Atlandtida (Argentina, Frankrike 2014) regi Martín Shanly

Dessau Dancers (Tyskland 2014) regi Jan Martin Scharf

Det borde finnas regler (Sverige 2015) regi Linda-Marie Birbeck

The Last Hammer Blow ( Frankrike 2014) regi Alix Delaporte

The Road Within ( USA 2104) regi Gren Wells

Waiting for August (Rumänien, Belgien 2014) regi Teodora Ana Mihai

X+Y (UK 2014) regi Margon Matthews

Young Tiger ( Frankrike 2014) regi Cyprien Vial

I årets jury sitter Beatrice Lönnqvist, präst  Svenska kyrkan, Annika Nilsson, pedagog Svenska kyrkan och regissörerna Amanda Adolfsson och Agneta Fagerström Olsson.

L8 december 14Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet