Fokus Gudar och människor

Fokus Gudar och människor i Göteborg

I årets digra filmprogram ryms en sektion som heter ”Gudar och människor”, där återfinns en rad filmer som anknyter till tro och religion. Hela nitton filmer finns med i sektionen, vilka beskriver, ger perspektiv på eller utmanar olika religioner.

Länk till presentation av filmerna i Fokus: Gudar och människor hittar du HÄR

Tre filmvisningar – tre religioner

I ett samarbete mellan festivalen och Interreligiösa rådet i Göteborg arrangeras visning av tre av filmerna i filmsektionen i respektive i en kyrka, en synagoga och en moské.

Söndag 29/1 kl 15 Göteborgs synagoga, Östra Larmgatan 12

Filmen Harmonia, en prisbelönt samtidstolkning av Första Moseboken i konserthusmiljö. Regissören Ori Sivan finns med för ett samtal efter filmen.

Måndag 30/1 kl 19.00 Göteborgs Domkyrka, Västra Hamngatan/Kyrkogatan

I Domkyrkan visas den franska filmen Son of Joseph, en lekfull biblisk drift med samtiden, regisserad av den Eugene Green. Visningen följs av ett samtal lett av Svenska kyrkans Mikael Ringlander.

Onsdag 1/2 kl. 18:30 Göteborgs moské, Myntgatan 4

I Göteborgs moské visas den amerikanska ”buddy cop”-komedin American Sharia i ett amarbete med Unga muslimer. Filmen är den första som producerats på bolaget Halalywood, startat av filmens regissör Omar Regan, för att verka mot islamofobi i samhället. Regan kommer finnas med för samtal efter filmvisningen.