Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2014

038Under veckansom gått har juryn för Svenska kyrkans Ungdomsfilmpris arbetat intensivt med vaska fram en vinnare. Beatrice, Linda-Marie, Annika och Peter som ingick i juryn har fastnat för den brittiska filmen Leave to Remain ( 2013) av Bruce Goodison. Det är en fantastisk film om en grupp ensamkommande flyktingbarn i England.

-Den skulle lika gärna kunna ha utspelat sig  i Sverige, sade en yngling från Somalia som varit i vårt land i 2 år, som jag talade med efter filmvisningen. Han kunde känna igen mycket trots att filmen utspelar sig i England och han själv befinner sig i Sverige. En tyngdpunkt i filmen ligger på hur berättelser formar allt; att ha en trovärdig historia utifrån förutfattade meningar och som är i samklang med gällande lagstiftning på något sätt tycks viktigare än sanningen för att få uppehållstillstånd. Goodison har tagit fram manus till filmen tillsammans med asylsökande unga personer som han intervjuat. Ett flertal unga personer, som är med i ett filmprojekt som buff 14 024regissören drivit, har arbetat med filmen. Flera av de ledande rollerna spelas av ensamkommande asylsökande ungdomar, helt utan filmvana. En av dem som medverkar i Leave to Remain, Noof Ousellam som spelade ”Omar”, fanns på plats i det vackra Gamla Rådhuset i Malmö för att ta emot priset ut biskop Antjes hand.

Charlotte Wells

Handläggare för kulturfrågor, Kyrkokansliet