Växjö stift: Utbildning på turné

Tidningen Östra Småland rapporterar om den satsning på utbildning av förtroendevalda som nu drar igång i Växjö stift: - Vi vill rusta våra förtroendevalda genom att ge en fördjupad förståelse för uppdraget och kunskap som är värdefull i deras roll. Det blir också ett tillfälle att lära av andra och utbyta erfarenheter, säger Ing-Marie Rundwall till tidningen.

”Förtroendevalda i Växjö stift ska i en stor utbildningssatsning få lära sig mer om Svenska kyrkan, om uppdraget, regelverk, offentlighet och sekretess med mera. Utbildningen kommer att turnera runt i stiftet, med start nu lördag den 13 januari. Kampanjen vänder sig både till ny- och omvalda i Svenska kyrkan, som en del i stiftets långsiktiga framtidsarbete.”

Östra Småland redovisar rätt så ingående om att stiftskansliet  tagit fram ett utbildningspaket för alla förtroendevalda. Tre utbildningsdagar för kyrkorådens och församlingsrådens ledamöter med kyrkoherdar kommer blir det kontraktsvis under våren och hösten 2018. Redan under våren innebär det sammanlagt 17 utbildningsdagar.

”Vi vill rusta våra förtroendevalda genom att ge en fördjupad förståelse för uppdraget och kunskap som är värdefull i deras roll. Det blir också ett tillfälle att lära av andra och utbyta erfarenheter” säger Ing-Marie Rundwall. Hon är samordnare för organisations- och ledningsutveckling på Växjö stiftskansli

Sju ämnesområden ska rymmas i den här utbildningen för förtroendevalda: Att vara förtroendevald i Svenska kyrkan, församlingens grundläggande uppgift, strategi och utveckling, arbetsgivaransvar, styrning, ledning och resurser, förvaltningsansvar och begravningsverksamhet.

Läs mer om utbildningarna i Växjö stift