Mer faitrade!

Nu är det tätt med rapporter! Här kommer en rapport till, av Ulrika i Sköns församling. Bra initiativ att träffa folk på fotbollsskolan för att prata om fairtrade. Detta hände den 17 juni:

Efter många samtal, diskussioner och mycket förberedelse var vi äntligen redo. Tisdagen den 17 juni packade vi bilarna fulla med bananer, choklad, kaffe och informationsmaterial för att besöka de två av landslagets fotbollsskolor som finns i vår församling.

Ett gäng for till Sundvallen för att träffa barn, föräldrar och ledare som deltog i fotbollsskolan med Sund och ett annat gäng for till Gärde för att träffa deltagarna på Heffnersklubbans fotbollsskola.

Under ungefär en timme träffade vi drygt 200 barn, deras föräldrar och ledare och fick informera om fairtrade, dela ut informationsmaterial och naturligtvis bjuda på bananer, choklad och kaffe.

VI hade också förmånen att få skänka några fairtrademärkta fotbollar till de båda klubbarna. Idén till att göra något runt fairtrade kom ungdomarna på när de funderade på vad de kunde göra runt maj månads tema mat och miljö. Att det blev just fotbollsskolorna som fick besök av oss i Globala Racet berodde mest på att ungdomarna ville göra något utanför kyrkan. De ville möta en annan grupp människor än de som vi vanligtvis möter. Och såg chansen att få möta många människor på samma plats. Båda klubbarna var positiva och glada över vårt besök.

En kommentar

Dorthea säger
25 augusti 2014 – 11:30

We stumbled over here by a different page and thought I
might check things out. I like what I see so i am just following you.
Look forward to looking over your web page for a second time.