Jag förväntar mig ansvar, inte tystnad

Jag vill börja med att klargöra att jag inte har beordrat stängningen av twitterkontot @Limhamnskyrka. Malmös kyrkoherde, Per Svensson, meddelade mig i förra veckan att församlingsherden i Limhamn, Jonas Persson, beslutat stänga kontot. Jag uttalade mitt stöd för detta.

Twitterkontot @Limhamnskyrka var från början ett helt anonymt konto som gjorde flera kontroversiella uttalanden under Svenska kyrkans logo och namn. Många tyckte om det okonventionella men det fanns också flera som undrade om det som skrevs var Svenska kyrkans åsikter/tro/lära. Jag upplevde att de som inte kände igen sig i budskapen eller kände sig sårade av dem inte blev tagna på allvar av twittrarna bakom kontot. Många gånger fick de inte svar på sina frågor eller så fick de svar i stil med ”du förstår inte humor”. Att ställa sig över andra och göra sig själv till norm är ett utslag av elitism, även om det är något man egentligen vill bekämpa.

Om man utnämner någon till sin efterträdare får man räkna med att det uppfattas som att man tänker avgå. Därför är det inte konstigt att det finns de som tolkade @Limhamnskyrka’s tweet om att Jesus utsett en efterträdare som att man lämnar Jesus. Vi som känner twittrarna vet att de menar något annat, men de tog inte människors bestörtning på allvar genom att till exempel ta bort/redigera tweeten, be om ursäkt för fel ordval eller ge uppriktiga svar till dem som undrade över innehållet.

När man vigs till präst lovar man ge uttryck för kyrkans tro. Kyrkans tro är att Jesus lider och dör för att uppstå och besegra ondska och död. Detta har han inte lagt på en efterträdare. Kristendomens kärna är vad Gud gör för människan, inte vad människan gör. Återigen, vi som känner twittrarna bakom @Limhamnskyrka förstår vad de menar, men i masskommunikation behöver man ta bättre ansvar för vad man säger. Humor och satir kan vara viktiga redskap i kommunikationen av evangeliet, men det är också en mycket svår balansgång. @Limhamnskyrka har många gånger träffat rätt, men jag anser att de också har sårat utan att ta tillräckligt ansvar.

Jag sa till församlingsherden i våras att jag vill att twittrarna skriver under tweetsen med sina namn för att man ska veta vem man diskuterar med, eller åtminstone uppge en person som ansvarig för kontot. Han höll med om det sistnämnda och så blev det. Nu när kontot @Limhamnskyrka avslutats hoppas jag att twittrarna fortsätter twittra under egna namn. Vi behöver många röster som använder olika språk och tilltal. Det viktiga är att ta ansvar för det man säger.

En kommentar

Ann-Sofi Furegård Sandberg säger
13 december 2018 – 02:03

”Kristendomens kärna är vad Gud gör för människan, inte vad människan gör”.
”....att göra sig själv till norm är ett utslag av elitism”
Tack, biskop Johan!