Kort om Peeteli – vår vänförsamling i Tallinn

IMG_5696

Jörlanda församling stöttar Peeteli församling i Tallinn, Estland, och deras arbete för utsatta människor. Peeteli är en evangelisk luthersk församling som bedriver ett fantastiskt socialt arbete med bland annat barnhem och dagcenter för framför allt den rysktalande befolkningen i Tallinn. Församlingen är helt beroende av gåvor för att kunna bedriva sitt arbete.

Den rysktalande befolkningen är en utsatt minoritet i Estland som tidigare bodde i slumområdet Kopli i Tallinn. Enkelt kan man förklara det så här: När den sovjetiska ockupationen av Estland upphörde 1991 ville många av dess ryska befolkning flytta tillbaka till Sovjet. Detta hindrades de från att göra, eftersom de av Sovjet ansågs vara ester. I Estland ville man inte heller ha något med dem att göra, eftersom man i Estland ansåg att de var ryssar. De hamnade alltså i ett slags ingenmansland.

För att få bli estnisk medborgare måste man kunna tala estniska. Detta är svårt för de med rysk påbrå eftersom föräldrarna oftast inte talar språket. I skolan har barnen svårt att hänga med och den sista rysktalande skolan i Estland stängdes våren 2012. De som växer upp nu (drygt 20 år efter ockupationens slut) har alltså väldigt dåliga förutsättningar för att lära sig språket, skaffa sig en utbildning och integreras i samhället. Dessutom är missbruk utbrett bland både unga och vuxna vilket förvärrar situationen avsevärt. Men det håller sakta på att bli bättre. Till exempel är slumområdet Kopli idag nästan helt borta, mycket tack vare Peetelis insatser.