Åh en sån dag!

Åh en sån dag det blev!

Det är alltid pirrigt att veta vilka och om människor tar möjligheten att hänga med på ett erbjudande. Så kom lördagen och det var två bussar som tog oss med till Åh stiftsgård i Ljungskile. Ett 70- tal med en blandning av barnfamiljer, några tonåringar och vuxna och många övre åren samt många i personalen. Vilken bra början.

11017679_536748653139537_6909001455499834641_n

Vi kände oss verkligen hjärtligt välkomna till en härlig dag på Åh stiftsgård i vackra   Bohuslän. Dagen bjöd på uppehåll och rätt så stadigt väder, Vi fick vara tillsammans med alla åldrar, vi fick njuta av naturen, äta gott ochnågra tog sig ett dopp i havet!

Vi började med ett gott morgonfika ute i det fria är det måste för att få en bra start! Sedan ställde vi oss i en jättering och välkomnade alla till dagen, såg alla och berättade om dagen. Vi tog varandra i händerna som en levande kedja och skickade en hälsning genom att trycka handen med den som stod bredvid och tryckningarna skickades vidare, först väldigt försiktigt, men det funkade även med en dubbel tryck. Precis som livet som pulserar. På slutet av dagen kom vi tillbaka till den bilden. Att få med alla  på noterna och få en god stämning fortsatte genom att det delades in olika lag och femkamp med skojiga grenar. Det blev mycket skratt och lek så, det var roligt att se! En härlig lunch bjöds  på och tid för paus. Det är viktigt med balansen med rörelse och vila.

12006632_816615845118975_8480697273648728752_o 11999570_816615788452314_2727620429459338567_o

Efter lunchen så erbjöds eftermiddagen på ett antal workshops för alla åldrar och intressen.Var och en fick välja vad man ville göra.

• Bibliodrama
  • Sång och rytmik för alla
  • Promenad med innehåll för barn och vuxna
  • Meditation
  • Skapande verksamhet
  • Föredrag – Värlsvida kyrkan

Vi avslutar dagen med en gudstjänst i stiftsgårdens fina kyrka. Under dagen hade bibelordet varit som ett ” tema” så under gudstjänsten blev det som ett lapptäcke av dagen där alla bidrog på sitt sätt. En blev en härlig mässa med mycket sång, predikan kring dagens bibeltext blev ”Ty likasom kroppen är en och likväl har många lemmar, och likasom kroppens alla lemmar, fastän de äro många, likväl utgöra en enda kropp, likaså är det med Kristus”.

Korinthierbrevet 12 som kom fram i de olika grupperna och gudstjänsten.

12006593_816615628452330_6590120146909365197_o

När vi satt där i kyrkan så kom hällregnet utanför, vilken tur att slippa det under dagen. Innan vi åkte hem smakade det gott med en kvällsmacka i kyrkbänkarna. det var en härlig stämning och alla kändes nöjda när de gick mot bussarna för att åka hem, en liten gåva fick alla genom en ”goodiebag”  till alla när de klev bussen.

Dagen blev en härlig upptakt för hösten, att åka bort för att pröva på vad som erbjuds i vanliga fall i församling och verksamheten.Härligt också att alla åldrar kan göra något tillsammans, det var mycket liv och rörelse.

Det var två gäster som förgyllde dagen tillsammans med oss : Kristina och Anders  Göranzon som just har återvänt från Sydafrika där de arbetat som Svenska kyrkans internationella arbetes utsända. De tog med oss i bibelsamtal, sång, bön, dans och funderingar kring vad kyrkorelationer kan betyda både här och där. Under sammanlagt 7,5 år har dem levt i sammanhang där underhållet av kyrkobyggnaderna är eftersatt, ekonomin krisartad och där planering och administration är satt på undantag. Kyrkbänkarna är dock oftast fyllda. Sång och dans gör att en 3-timmars gudstjänst sällan känns lång.

Eftersmaken är god så dagarna efter,så glada och nöjda vi är!

/Susanne Lindström, församlingspedagog