”Medlet är din egen hjärna. Syftet är att tänka. Faktiskt ta sig tid att tänka.”

På väg in i fastan

Jag har en liten fin bok i min hand som heter ” Liten fastebok för själen”, Proprius förlag. Förordet börjar: Har du frid i själen? I alla tider har människan längtat efter ett inre lugn. Hur får man det? Hur gör man? Ett sätt är att använda sig av den gyllene regeln och fastetiden.

Boken handlar om hur man kan uppnå en viss balans i själen och förhoppningsvis i livet. Till ditt förfogande finns en utmätt tid- fyrtiodagar under sju veckor. Medlet är din egen hjärna. Syftet är att tänka. Faktiskt ta sig tid att tänka, annars är ju det här att känna det man kanske tänker på, men här är tanken och kontakt med dig själv det stora.

”Du behöver inte prata vitt och brett om dina tankar. Det blir en fasta som sker i det tysta. En fasta där du avstår från att mota bort dig själv. Istället diskuterar du DIG med dig själv. Några stilla minuter, kanske framför badrumsspegeln eller på väg till eller från jobbet.”

Som inspiration finns kortfattade tankar, uppmaningar och bibelcitat för varje fastedag och så det viktigaste anteckningsutrymme för dina egna tankar. Den känns handfast, tydlig och utmanande andas boken. Det är verkligen en möjlighet att ta tillfället som fastan och förberedelsetiden är och vill vara. Den känns genuin och kyrklig i de hållfasta traditionerna.

Den här boken kommer att skickas hem till alla våra gudstjänstideella som en inspiration. Det skall bli spännande att vandra fastevägen. Jag kommer också läsa och ta till mig vandringen på vägen, det skall bli spännande. Vi kanske möts!

Susanne Lindström, församlingspedagog i Lerums församling