Intensivkonfa på en vecka!

Så var det dags igen! Konfirmationsgudstjänst för de som har haft sin konfirmationstid på en vecka, lördag till lördag – undervisning och konfirmationsgudstjänsten på söndag. Nu, idag, om en stund. Snart konfirmeras dom! Kl. 14.00 i Eslövs kyrka!

Sitter på mitt kontor och förbereder mitt tal. Tänker tillbaka på veckan som varit och vilken härlig grupp vi haft. Känns så gott att fått möta dessa ungdomar, trevliga, roliga, underfundiga. Funderar på vad jag ska säga om en stund, där i gudstjänsten, så de förstår hur viktiga och betydelsefulla de är. Jag vill inte att det ska vara slut nu! Vi har ju precis börjat. Jag får hoppas vi får ha dem kvar i andra sammanhang.

När man har konfirmander såhär under en veckas tid får vi tänka till vad vi vill skicka med dem. Vad vill vi att de ska få ut av sin konfirmationstid? Jag kommer ta upp det i mitt tal om en stund… Hur jag vill att de ska få reda på att tron bär. Att Gud är med – alltid! Både i medgång och motgång eller när livet bara rullar på sådär slentrianmässigt som det gör ibland. Jag har en önskan för alla ungdomar vi möter att de ska känna att tron blir viktig för dem och kyrkan får vara den plats där vi får utforska och fundera över den tro vi har. Det är i kyrkan, i gudstjänst, i andakt, på läger, i verksamheter vi får passa på att vända och vrida på bibelställen och tankegångar. Vi får tillsammans känna att Gud finns med oss och vi får lära av varandra.

I fredags gav vi vår konfirmandledare en utmaning. Hon fick under vår egen mässa hålla i ”predikan”. Maja var själv konfirmand i förra årets intensivkonfa och fick nu berätta om hennes väg till konfirmation och hennes tro. Det är fantastiskt att höra personliga berättelser där någon är beredd att dela med sig av sitt innersta, av sina tankar och funderingar. Det skulle jag vilja se mer av i kyrkan. Berättelser som visar på hur Gud bär!

Underbara goa ungdomar! Allt gott till er idag! Vi ses om en stund… till en fantastisk konfirmationsgudstjänst där Axwell/Ingrossos låt ”Something new” får ljuda…

I see the dawn of a new beginning. This time, this time we can´t go home. I hear the streets of tomorrow calling. I go, I go where you go. Cause we belong to something, we belong to something new….

Hopp poster 2