Frågor…Massor av frågor…

Vi har utarbetat och utarbetar lektioner för alla årskurser. Ett spännande arbete där kvalité och syfte stöts och blöts. Vad kan vi i Svenska kyrkan komma med och hur lägger vi upp det så det fungerar med läroplanen. Vi har blivit väl mottagna med de ’program’ vi har och befinner oss rätt ofta ute i de olika skolorna.

I måndags hade vi en sjua där vi samtalade kring åskådarrollen. Hur vi kan välja att agera eller blir vi passiva i situationer som händer. Att det ibland blir ett väldigt dilemma i hur man ska göra. Det kan ju hända att jag själv blir utsatt om jag lägger mig i. Men att hjälpa en medmänniska, det är något vi vill ha civilkurage till.

Under onsdagen hade jag kyrkdetektiver i Eslövs kyrka och i torsdags hade jag och min kollega en gymnasielektion kring naturvetenskap och religion. Det får nog bli ett eget inlägg. Men spännande och väldigt nervöst var det! Den lektionen gör jag som ett case då jag går en utbildning i ’Att prata tro och vetande i skolan’. Fast det var inte det jag funderade på just nu.

Det jag funderade på efter måndagslektionen är hur otroligt många frågor elever har. När vi kommer ut till skolor och prästen har sin prästskjorta och jag min Svenska kyrkan tröja är det något som öppnar för kommentarer eller frågor. Direkt i måndags när vi kom till sjunde klassen startade det. Vad är satanism? Jag är ateist, tror du på Gud? Vad gör en präst? Kommer ni från kyrkan? Vad ska ni göra här?

Var har vi forum för alla ungdomars frågor? Jag tror säkert att flera av dem skulle vilja ställa just de frågorna de bär på. Och jag tror det finns väldigt många frågor… Och visst! Konfirmandtiden finns ju, men dit är det inte alla som kommer. och där kanske inte alltid alla ungdomar känner sig helt trygga att slänga ur sig frågor. Hur och var ska forumet vara? Jag vet att det sitter massor med ungdomar som har frågor men inte har någonstans att ställa dem? De vågar kanske inte gå över tröskeln till kyrkan men jag hoppas genom vår närvaro ute i samhället de tar steget… och vågar fråga!

Jag grunnar vidare på var och hur forumet ska se ut… Och hur ska de hitta dit?