Valet

Röstdeltagandet var högt insåg jag när jag satt som valförrättare igår under kyrkovalet. Det kanske vissa upplever som positivt men jag vet inte det jag. Speciellt när de är partipolitiska nomineringsgrupper som får en massa röstningar och de ska styra riktningen i kyrkan.

Det gör mig ont att inte människor funderar mer på varför de röstar och vad de röstar på. Vill människor verkligen ha en kyrka där människosynen är snedvriden. Där det blir mer valfrågor inför nästa år som står i fokus. Där det enda som gäller är att få en annan riktning med flyktingfrågan. Var är frågan om vår kristna tro? Om en kärleksfull Gud som finns för alla människor? Om vårt uppdrag att finnas här i världen och sprida godhet? Att varje människa har ett värde. Att vi får dela skapelsen och se andra människor, finnas en stund på jorden och göra sitt bästa.

Martin Luther King fångade det bättre än någon annan när jag ser vilka som röstat: ”Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad”. De goda människorna saknades igår i valet, de var tysta som så ofta annars. Ni kunde också kommit och röstat! Fler av er iallafall! För vad är det för värld ni vill ha? Vad är det för kyrka och kristen tro ni är ute efter?

Kan vi inte ta bort partipolitiska nomineringsgrupper? Vad har de i kyrkan att göra? Kyrkan och staten är skilda från varandra så det borde kanske inte vara några bekymmer att skilja på det också? En bekant till mig reagerade med dessa orden på FB: Hur kan det komma sig att politiska partier finns som kandidater i kyrkovalet i ett sekulariserat samhälle. Motsägelsefullt.

Jag är benägen att hålla med. Det ska vara så väldigt sekulariserat i andra sammanhang men inte nu. Varför är det så?

Temat för söndagen var ”Enheten i Kristus”. Det kanske hade varit något för partipolitiska nomineringsgrupper att fundera på. Hur förhåller de sig till Kristus? Och vad är det Jesus skulle gjort?