Laskiaissunnuntai (lat. Esto mihi)

Rakkauden tie

Kirkollisessa mielessä laskiainen on seitsemän viikkoa ennen pääsiäistä vietettävä kevätpaaston alkajaisjuhla. Laskiaisen jälkeen alkaa paastonaika, joka loppuu pääsiäisenä. Sekä katolisissa että luterilaisissa maissa laskiaiseen on kuulunut runsas ruokatarjoilu ja riehakas ilonpito, joka huipentuu laskiaistiistaina. Paastonajalle sen sijaan on ollut oleellista jättää liharuoat pois ruokavaliosta.

Esimerkiksi karnevaalit-nimityksen on arveltu tulevan sanoista carne vale ”jäähyväiset lihalle”. Toinen maailmanlaajuisesti tunnettu juhlan nimitys on laskiaistiistain ranskalaisperäinen nimitys Mardi Gras. Venäjällä juhlan nimi on maslenitsa. Sekä ranskalainen nimi ”rasvatiistai”, että venäläinen voihin viittava nimi ovat saaneet nimensä siitä että tänä päivänä syötiin rasvaista ruokaa, kun valmistauduttiin paastoon. Koska myös ruotsiksi laskiainen on fettisdag, yksi mahdollinen selitys suomalaiselle laskiaisen nimitykselle on yksinkertaisesti ”läskitiistai” (Wikipedia).

Sunnuntain latinankielinen nimi esto mihi (= ole minulle) on puolestaan saatu päivän vanhan antifonin alkusanoista (Ps. 31: 3). Jeesuksen julkinen toiminta saavuttaa käännekohtansa. Vaellus Jerusalemiin, kohti kärsimystä ja kuolemaa, alkaa. Mutta juuri tällä tiellä Ihmisen Poika kirkastetaan. Jumalallinen rakkaus voittaa antaessaan itsensä alttiiksi kuolemaan asti (Evl.fi).

Varsinainen paastoaika, puolestaan, alkaa tuhkakeskiviikkona.

[media-credit name=”Lähde: Evl.fi” align=”aligncenter” width=”300″]laskiainen[/media-credit]

Laskiaissunnuntaina vietetään messua Matteuksen kirkossa, klo. 13.30. Tervetuloa!

1. vuosikerran lukukappaleet:

VT: Laul. l. 8:8 – 7

EP: 2. Kor. 5:14 – 21

EV: Mark. 10:32 – 45

Päivän virret:

135 – 137 – 714 – 28

Rukous:

Jumala,

sinä olet Kristuksessa tehnyt sovinnon maailman kanssa.

Näytä meille hyvä tahtosi.

Anna meille voimaa vaeltaa kärsimyksen ja rakkauden teitä.

Jeesuksen nimessä.

Aamen.