Clara Helgesson, Tematisk rådgivare

2020 års handlingsplan ett steg framåt för den feministiska utrikespolitiken

Strategiska samarbeten med religiösa samfund, och nytt fokus på religiös familjelagstiftning. Det är några nyheter i årets handlingsplan för den feministiska utrikespolitiken som ligger i linje med Act Svenska kyrkans förslag.

Utrikesförvaltningens nya handlingsplan för feministisk utrikespolitik 2020 släpptes den 19 februari. Dokumentet har tagits fram i samråd med civilsamhället, däribland Act Svenska kyrkan. Vi välkomnar flera av de nya skrivningarna, vilka går i linje med de rekommendationer vi gett. Bland annat går den nya handlingsplanen längre än den förra i skrivningar under mål 6 Kvinnors och flickors sexuella och reproduktiva hälsa och rättigheter (SRHR). Där står det att Sverige inom ramen för sitt SRHR-arbete ska samarbeta strategiskt i partnerskap med bland annat religiösa samfund, i syfte att skapa nya, starka allianser för SRHR. Dessutom inkluderar handlingsplanen nya starka skrivningar om SRHR i humanitära kontexter.

Handlingsplanen har under mål 5 kvinnors och flickors ekonomiska rättigheter och egenmakt tagit in skrivningar som säger att utrikesförvaltningen ska främja social trygghet under hela livscykeln och med ett jämställdhetsperspektiv. Betoningen av livscykelperspektivet är viktig eftersom det visar att arbetet för social trygghet inte enbart är kopplat till arbetsmarknaden (där frågan sorteras i Policyramverket för Sveriges bistånd) utan i minst lika hög grad handlar om utsatthet för barn och äldre.

Under mål 5 betonas även att utrikesförvaltningen ska arbeta mot lagstiftning som inskränker kvinnor och flickor ekonomiska egenmakt och rättigheter, däribland traditionell och religiös familjelagstiftning. Act Svenska kyrkan har under flera år uppmärksammat den avgörande betydles som religiös familjelagstiftning har för kvinnors möjligheter att äga, ärva och över huvud taget vara myndiga. Vi ser därför mycket positivt på att dessa frågor prioriteras inom ramen för den feministiska utrikespolitiken, och ser fram emot fortsatt samarbete med utrikesförvaltningen för att realisera dessa åtaganden.