Henrik Fröjmark

Den internationella dagen för humanitärt arbete är också din dag

Den 19:e augusti 2021 är de humanitära behoven i världen större än på mycket länge. Samtidigt räddar vi människor livet på varandra hela tiden, varje dag. I dag, på internationella dagen för humanitärt arbete, skriver Henrik Fröjmark om hur den humanitära kedjan kan skapa hopp i en värld full av katastrofer.

Idag den 19:e augusti är det den internationella dagen för humanitärt bistånd. I år inträffar den bara dagar efter att Afghanistan fallit i talibanernas händer och efter att Haiti drabbats av en ny jordbävning. Den inträffar ett år då de humanitära behoven redan är extrema på grund av torka, översvämningar och orkaner i klimatförändringarnas spår, på grund av konflikter som fortsätter rasa och på grund av en pandemi vars vågor fortsätter slå hårt mot länder där vaccin saknas. Det är lätt att drabbas av vanmakt inför de ofattbara grymheter som människor utsätts för och de enorma utmaningar vi har framför oss. Men glöm inte att den här dagen också handlar om hopp. Vi människor räddar livet på varandra hela tiden.

Bild på människor på flykt
Humanitärt bistånd sker ofta i många led, från grannars hjälp till insamlade gåvor. Bild: Simon Stanford/Ikon

Den första hjälpen kommer ofta från en granne

Just nu gömmer sig tusentals afghaner undan talibanerna med hjälp av grannar, vänner och andra medmänniskor. Just nu grävs någon fram ur rasmassorna efter jordbävningen på Haiti. Just nu får en människa som förlorat allt i kriget i Tigray både mat och skydd i ett flyktingläger. Ofta är det just grannen eller någon annan helt vanlig människa i närheten som gör de första avgörande livräddande insatserna när katastrofen inträffar. Samtidigt är denna någon ofta själv drabbad. Ändå är det tydligt att det finns något djupt mänskligt som gör att vi så ofta är beredda att göra vad vi kan för en medmänniska som behöver vår hjälp.

Men när katastrofer inträffar i länder där resurserna redan är knappa innan jordbävningen inträffar, där ingen ambulans kommer fram till den som sårats av bomber eller där torkan slagit ut skörden för alla är det humanitära biståndet livsviktigt. Flera hundra miljoner människor överlever idag tack vare de pengar som vi över hela världen avsätter via skattesedeln eller genom att swisha gåvor för att stödja dessa livräddande insatser. Är du månadsgivare till Act Svenska kyrkan eller någon annan humanitär biståndsorganisation är du med och räddar liv och lindrar nöd varje dag. Så därför är den internationella dagen för humanitärt arbete också din dag. Du är en del av den humanitära kedjan.

Din gåva gör redan skillnad

Den afghanska kvinnorättsaktivist som gömdes och hjälptes att fly först av sina grannar får kanske sedan hjälp ut ur landet av en lokal grupp aktivister som i sin tur får stöd av en biståndsorganisation för att sedan få humanitär hjälp som flykting finansierad av biståndspengar. De lokala volontärgrupper som just nu hjälper människor i Haiti att överleva efter jordbävningen och stormen stöds genom dina gåvor till Act Svenska kyrkan. Din gåva gjorde skillnad redan långt innan de första internationella hjälpinsatserna flögs in, och den kommer fortsätta göra skillnad när de flesta andra lämnat. Som en del av en global allians – ACT-alliansen – av lokalt verksamma humanitära organisationer kan Act Svenska kyrkan med din hjälp stödja just de där insatserna som görs av grannar över hela världen, av de som finns på plats före, under och efter en kris.

Den 19:e augusti 2021 är de humanitära behoven större än på mycket länge. Och om en månad har med all sannolikhet nya kriser lagts till de gamla. Nog är det som Stig Dagerman skrev att ensam kan ingen göra om jorden. Men en sak kan vi alla försöka göra, så ofta vi bara kan – en annan människa väl!

Och redan det är så mycket, att själva stjärnorna ler. En hungrande människa mindre betyder en broder mer.

Stig Dagerman
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan