Anna Enarsson

MR-dagen är fortfarande viktig att uppmärksamma

Den 10 december, den internationella dagen för mänskliga rättigheter med utdelning av Nobels fredspris, är en dag då vi måste uppmärksamma upprätthållandet och stärkandet av de mänskliga rättigheterna, demokratiska värderingar och principer. Värden som är utgångspunkt i Act Svenska kyrkans arbete och något vi aldrig får ta för givet.

På den internationella dagen för mänskliga rättigheter hyllar vi FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna som antogs av FN:s generalförsamling den 10 december 1948. Det är också en dag att påminna oss om att dessa fri- och rättigheter är universella och odelbara och därmed gäller för alla människor oavsett land, kultur eller sammanhang.

I en samtid som präglas av upprepade bakslag för demokratin globalt sett och en ökad polarisering går det inte längre att ta FN:s deklaration för given. Vi ser hur människors rättigheter inskränks dagligen på grund av exempelvis deras kön, sexuella läggning eller religion. Människor hindras från att göra sina röster hörda genom hot om våld eller genom orättvisa strukturer. Därtill har coronapandemin bidragit till att stoppa eller till och med trycka tillbaka tidigare globala framsteg inom demokrati och mänskliga rättigheter.

Årets fredspris delas ut

Den 10 december är som bekant även ett datum som uppmärksammas av ett annat skäl, nämligen att Nobels fredspris delas ut. Årets fredspristagare är modiga representanter för civilsamhället och dessutom symboler för kampen mot den pågående demokratiska tillbakagången: människorättsförsvaren Ales Bialiatski från Belarus, den ukrainska människorättsorganisationen Center for Liberties samt den ryska människorättsorganisationen Memorial. Pristagarna har oförskräckt protesterat mot förtryckarregimer, vars främsta målsättningar är att befästa och utöka sin makt, splittra grupper genom att sprida hat och lögner, samt skapa en otryggare värld.

I denna sköra tidsålder är det viktigare än någonsin att, likt fredspristagarna samt i FN:s anda, försvara och stärka de mänskliga rättigheterna och demokratiska värderingar och principer. Detta är också själva utgångspunkten i Act Svenska kyrkans arbete. Gemensamt för många av våra samarbetsorganisationer runtom i världen är att de är satta under hård press av repressiva krafter i de samhällen där de verkar. Trots det arbetar de oförtrutet vidare.

Act Svenska kyrkan fortsätter att arbeta för mänskliga rättigheter

I Sydsudan har vi partners som genom samverkan med andra delar av civilsamhället arbetar med att utveckla en dialog för fred i ett land svårt härjat av krig. I Colombia, präglat av en mångårig konflikt, har vi partner som bidrar till att bygga fred genom att främja kvinnligt deltagande i samhället och beslutandeprocesser. På Filippinerna samarbetar vi med kyrkor som trots upprepade hot om våld mot dess företrädare fortsätter sitt engagemang för att kämpa mot systematiska orättvisor och stå upp för människor i nöd.

Detta är bara några av många goda exempel från Act Svenska kyrkans arbete som visar på den enorma betydelse civilsamhället kan ha för att skapa tryggare samhällen och stärka människors grundläggande rättigheter. Den 10 december är en dag för att uppmuntra och hedra alla de civilsamhällesorganisationer och människorättsförsvarare som outtröttligt kämpar för en bättre värld och alla människors lika värde.