Till innehåll på sidan
Gunnel Axelsson Nycander

FN-konferensen i Sevilla: missad möjlighet eller litet steg på vägen mot rättvisare hantering av skulder

På måndag inleds FN:s fjärde konferens om utvecklingsfinansiering i Spanien. På dagordningen står skulder, bistånd, handel och flera andra frågor som är avgörande för kampen mot fattigdom och klimatkrisen. Gunnel Axelsson Nycander kommenterar här det slutdokument som antogs redan för en vecka sedan.

Den närmaste veckan samlas beslutsfattare, organisationer och aktivister i Sevilla i Spanien för den fjärde konferensen om utvecklingsfinansiering, Financing for Development 4, ofta förkortat till FfD4. Den förra konferensen hölls i Addis Abeba för tio år sedan och fokuserade på finansieringen av de globala målen i Agenda 2030, vilka antogs strax efteråt.

”Utvecklingsfinansiering” är ett långt och färglöst ord. Men det handlar i grund och botten om människor! Det handlar om möjligheterna att hantera de allvarliga kriser som mänskligheten befinner sig i: klimatnödläge, ökad undernäring, accelererande ojämlikhet och fattigdom som inte minskar. Det handlar om den skuldkris som drabbar många låg- och medelinkomstländer idag, men som sällan uppmärksammas i nyheterna. Det handlar om pengar och globala maktrelationer, och framför allt, möjligheterna att steg för steg förbättra världen genom förhandlingar och globala samarbeten.

FfD-agendan är indelad i sju områden: inhemska offentliga resurser (dvs beskattning och nationella utvecklingsbanker), privata investeringar, internationellt bistånd, internationell handel, skuldhantering, reformer av det finansiella systemet, samt forskning, teknik och innovationer. Act Svenska kyrkans arbete har fokuserat på skuld och skatt, och särskilt hur dessa områden påverkar länders möjligheter att finansiera klimatarbete och social trygghet.

Konsensus när USA lämnat

Förhandlingarna inför konferensen har pågått hela våren, och de första utkasten innehöll en rad förslag som skulle ha gjort stor skillnad. Vid tidigare konferenser har förhandlingarna pågått in i det sista, och alla länder har stått bakom slutdokumentet. Den här gången blev det annorlunda. USA lämnade processen i förra veckan, och direkt efteråt antogs slutdokumentet med konsensus. Dokumentet kallas Compromiso de Sevilla (det ska översättas till Åtagandet från Sevilla, snarare än Kompromissen från Sevilla!).

Hur är då slutdokumentet? En missad möjlighet, är det korta svaret. Det är inte vad civilsamhället hade hoppats på eller vad länderna i syd krävt. Det är definitivt inte tillräckligt för att vända de negativa trender vi ser idag eller för att göra globala strukturer mer rättvisa. Under våren har vi sett hur inte minst EU har blockerat en rad konkreta förslag, särskilt i skuldkapitlet. Steg för steg har avgörande förslag försvagats och urvattnats. ”Globala Nord blockerade alla förslag som skulle ha flyttat makt eller pengar till globala Syd” skriver MenaFem i en kommentar.

Eurodad (där Act Svenska kyrkan är medlem) beklagar det svaga resultatet men menar samtidigt att det finns vissa delar att bygga vidare på. För så är det förstås. Sevilla är inte slutet eller början, utan en anhalt på en lång väg. När besvikelsen har lagt sig över att viktiga formuleringar vattnades ur i sista stund är det dags att kavla upp ärmarna och jobba vidare utifrån det som faktiskt står i slutversionen.

Global Policy Forum har gjort en koncis sammanfattning av Sevilla Compromiso här. Nedan följer en kortfattad analys av dokumentet på de områden som Act Svenska kyrkan följt. Det finns förstås mycket att säga om de andra tematiska områdena. Här är exempelvis en intressant artikel i Financial Times som bland annat lyfter hur orealistiska många länder i Nord (inklusive Sverige) är när de hoppas på att privata investeringar ska kunna finansiera en stor del av de åtgärder som är nödvändiga.

Skuldfrågan som EU blockerade

Förslaget om en skuldhanteringsmekanism inom ramen för FN fanns med i ”nollutkastet” (paragraf 50e). Det välkomnades av en rad länder i Syd, och bland andra den afrikanska gruppen förespråkade starkare skrivningar om en konvention om skuldhantering. Detta var kanske det förslag som allra tydligast handlade om att förflytta makt och skapa en bättre balans mellan kreditorer och låntagarländer, och därmed också mest omstritt. EU tillhörde de som kraftigast motverkade skrivningen, något som det europeiska civilsamhället kritiserade kraftigt.

Formuleringen urvattnades rejält i slutskedet. Enligt kollegor i civilsamhället som bevakade förhandlingarna på plats i New York pressades länderna i Syd till att acceptera dessa i utbyte mot att en sedan länge väl etablerad princip i bland annat FN:s klimatkonvention skulle inkluderas i dokumentet (gemensamt men olika ansvar – common but differentiated responsibilites, CBDR).

Formuleringen om skuldhanteringsmekanism är borta, och syftet med processen är inte så tydlig, men skuldkapitlet innehåller ändå ett åtagande om att inleda en ”mellanstatlig process i FN” (paragraf 50f). Det finns alltså en ”tumme” kvar som skulle kunna leda till en bra process i FN-spåret och på sikt ett internationellt regelverk för skuldhantering. Enligt en förhandlare i New York som jag talade med i förra veckan finns det idag en större öppenhet för att hantera skuld och andra ekonomiska frågor i FN än det gjorde för några år sedan. Då hänvisades alla sådana frågor till ”Washington”, dvs Världsbanken och IMF – där utvecklingsländerna har betydligt mindre inflytande.

Just i skuldfrågan har mycket av initiativet de senaste åren legat på G20, som ju inte heller är ett särskilt demokratiskt forum. I år försöker Sydafrika som ordförandeland sätta skuldfrågan i fokus, men det är mycket osäkert om det kommer att ge något konkret resultat. Nästa år är USA ordförande, och det innebär sannolikt att G20 inte kommer göra något alls i skuldfrågan under 2026.  Det kan öka betydelsen av FN som forum för att driva skuldfrågan framåt.

Skuldkapitlet innehåller flera andra positiva bitar som går att bygga vidare på, även om det i hög grad saknas skarpa formuleringar. Några exempel:

  • En arbetsgrupp för att föreslå riktlinjer för ansvarfull ut- och inlåning, samt genomförande av dessa (48 a). (Civilsamhället hade föreslagit att de riktlinjer som redan finns ska implementeras och göras bindande.)
  • Ett gemensamt skuldregister (48c)
  • Möjligheten att via konventionen mot korruption (UNCAC) göra det omöjligt att driva in skulder som tagits på ett korrupt sätt (48 h).

Skatt – arbete pågår

Eftersom ett bindande skattesamarbete förhandlas inom FN nu handlade skattediskussionerna inför FfD4 främst om att stödja och komplettera den processen. Sevilla-dokumentet ”välkomnar” inte de pågående förhandlingarna om en skattekonvention i FN, som civilsamhället och många länder hade hoppats på. Däremot åtar länderna sig att ”engagera sig på ett konstruktivt sätt” i förhandlingarna.

Sverige deltar aktivt idag, och ingår t o m i den grupp länder som leder förhandlingarna. Detta är en process som inte diskuteras mycket i Sverige, förhoppningsvis kommer intresset från såväl politiska partier som civilsamhället att öka. Se några tankar om detta från det rundabordsmöte i frågan som Act Svenska kyrkan arrangerade i början av maj.

I skattekapitlet ingår också åtaganden om att främja progressiv beskattning, adressera skatteundanhållande av extremt rika personer, och att analyser skatters påverkan på jämställdhet mellan män och kvinnor. Det är positiva formuleringar men i sig inga skarpa åtaganden. De skulle däremot kunna få konkret betydelse om de följs upp inom ramen för FN-förhandlingarna om en skattekonvention.

Ing framsteg om klimatfinansiering

Klimatfrågan nämndes i inledningen och flera tematiska kapitel. Tyvärr stärker inte formuleringarna klimatfinansieringen på något nämnvärt sätt.

  • I kapitlet om utvecklingssamarbete nämns åtagandet från COP29 om att skala upp klimatfinansiering till 1,3 biljoner USD.
  • I skuldkapitlet uppmuntras länder att införa särskilda klausuler i låneavtal för att göra skuldlättnader automatiska i katastrofsituationer. Sådana klausuler blir däremot inte obligatoriska, som civilsamhället föreslagit.
  • En formulering om att fasa ut subventioner av fossila bränslen blev inte bara urvattnad, utan ströks helt i slutversionen.

Nätverket Debt for Climate avfärdar dokumentet som helt otillräckligt. De avvisar så kallade debt swaps som falska lösningar. (Debt swaps innebär att en skuld skrivs ned i utbyte mot att landet genomför vissa åtgärder, exempelvis klimatåtgärder.) Dessa löser inte skuldkrisen, hävdar de, utan skapar istället nya problem.

Bra formuleringar om social trygghet

Social trygghet är ett av de viktigaste medlen för att nå de globala målen, och finansiering är förstås avgörande för att sociala trygghetssystem ska kunna byggas ut. Medan frågan för tio år sedan bara nämndes i slutdokumentets inledning finns den idag också med i kapitlen om skatt och internationella systemfrågor.

Länder uppmuntras att integrera sociala trygghetssystem i sina planer och strategier, och internationella samfundet åtar sig att stödja länder som utvidgar sådana system (27 i). Det hänvisas här till ILO:s rekommendationer och internationella standarder på området, vilket är mycket bra. Act Svenska kyrkan hade gärna sett en tydlig referens till betydelsen av allmän social trygghet (universal snarare än poverty targeted), och den betydelse som detta har för möjligheten att finansiera systemen och bygga ett samhällskontrakt.

I paragraf 54 h uppmanas det internationella samfundet att stödja länder så att de kan fortsätta finansiera social trygghet också under kriser. I samma paragraf nämns finansiering av social trygghet som en viktig aspekt att väga in i de analyser som IMF gör om länders skuldbördor. Båda dessa formuleringar bör välkomnas och kan, om de förvaltas väl, visa sig användbara i det fortsatta påverkansarbetet. Formuleringarna om social trygghet har välkomnats av internationella fackföreningsrörelsen ITUC och FN:s specialrapportör för mänskliga rättigheter och extrem fattigdom, Olivier de Schutter. Inom kort publiceras också en kommentar från Global Coalition for Social Protection Floors (GCSPF).

Sevilla och framåt

Det är lätt att bli nedslagen över att Sevilla-dokumentet inte är starkare, inte minst i skuldfrågan som ju är så akut och där ett snabbt internationellt agerande skulle kunna förhindra en utdragen kris i många länder. Men då tänker jag så här:

  • Mandatet för att inleda en mellanstatlig process i FN är svagt, men om det förvaltas väl kan det tillsammans med andra delar i kapitlet komma att utvecklas till något riktigt bra. För tio år sedan förlorade utvecklingsländerna den stora striden om internationellt skattesamarbete på målsnöret, men den afrikanska gruppen fortsatte driva frågan i FN där det nu pågår förhandlingar om en konvention.
  • Det globala civilsamhällets påverkansarbete har bidragit till att sätta skuldfrågan högre upp på den internationella dagordningen. Act Svenska kyrkan och andra samfund och trosbaserade organisationer fortsätter med det. Under sommaren och hela hösten driver vi kampanjen Vänd skuld till hopp! Skriv under, du också, och sprid vidare!

Dokumentet är klart. Nu kan all energi läggas på sidoinitiativ och planerade såväl som oplanerade möten och diskussioner under konferensen. Jag hoppas att många olika aktörer som inte har kontakt annars kan mötas och dela perspektiv och erfarenheter. Det är genom sådana samtal som konstruktiva vägar framåt kan komma på plats. Jag hoppas att konferensen på så sätt kommer att lägga en bra grund för det fortsatta arbetet framåt.

Till svenska delegationen och alla kollegor i svenska civilsamhället, i ACT-alliansen, Eurodad-nätverket och GCSPF som kommer att svettas i Sevilla säger jag: Lyssna mycket, och lycka till!

Kommentarer

Ett svar till ”FN-konferensen i Sevilla: missad möjlighet eller litet steg på vägen mot rättvisare hantering av skulder”

  1. Profilbild för maria lamm
    maria lamm

    AMEN
    Juli

    Riddarsporre

    Om du är född i juli är din månadsblomma riddarsporren. Denna ståtliga och färgstarka blomma symboliserar öppenhet, positivitet och ett stort hjärta. Personer födda i juli sägs vara generösa, varma och sociala, med en naturlig förmåga att sprida glädje omkring sig. Precis som riddarsporren sträcker de sig mot ljuset och möter livet med både mod och livsglädje.

    God of mercy and justice,
    on this day we thank You
    for the gift of our country,
    for the blessings of freedom,
    and for all who have worked, fought, and prayed
    to build a more just and peaceful nation.

    Grant wisdom to our leaders,
    integrity to our institutions,
    and courage to every citizen,
    that we may seek the common good
    and protect the dignity of every human life,
    from conception to natural death.

    Inspire us to be peacemakers in a divided world,
    builders of bridges, not walls,
    and servants of Your Kingdom
    within our homes, our communities, and our land.

    Bless America, Lord—not for greatness alone,
    but for goodness,
    for generosity,
    and for a heart always open to the stranger,
    the poor, and the forgotten.

    We entrust this nation to the Immaculate Heart of Mary,
    and to the guidance of the Holy Spirit,
    so that, walking in Your truth,
    we may become a people of hope.

    Through Christ our Lord.
    Amen.

    Today in Jewish History
    • Purim Ostroh (1792)
    The Jewish community of Ostroh (in what is now western Ukraine) was miraculously spared when a Russian army led by General Suvorov attempted to breach its walls, claiming Polish insurgents were present inside. To commemorate the miracle, the day of 7 Tammuz was established as a local day of rejoicing, and a special scrollin which the story was inscribed was read each year on this date.

    According to legend, two cannons that struck the great Maharsha synagogue caused no harm. The two cannons were thereupon displayed in the synagogue for all to see. (Yalkut Volhynia,issues 2–3)

    Link: Other Purims

    Daily Quote
    The Torah commands: ”Six days shall you labor, and do all your work.” Is it then possible for a person to do ”all his work” in six days? But rest on Shabbat as if all your work is done

    — Mechilta
    Daily Torah Study

    Webbplatsens bildlogga Pedher´s blogg
    Utstakad väg

    Av pedherskoog den 3 juli, 2025

    Jag vet inte om du håller med mig om att att Gud leder våra steg och leder oss in i det han har ämnat oss för.

    Jag var på Järsö igår och gick en naturstig. Den ledde mig ut till skärgården på Åland. Ja, nu är ju hela Åland nästan en skärgård men i alla fall.

    För att ta mig ut till vattnet fick jag följa en utmärkt (!)led. Det var bara att följa de vita kryssen ….

    I fanns det röda och blå också. Dom ledde möjligen till en annan plats men dit skulle jag ju inte.

    För mig blir det en påminnelse om vår livsvandring. Att det finns en utstakad väg. Jag tänker mig att målet är givet när vi tror på Jesus. Men under resan kan det vara en föränderlig väg. Beroende på hur jag hanterar den. Kan bero på mina val. Det kan bero på omständigheter. Förr kanske jag var mer svart och vit. Men idag ser jag det mer pragmatiskt. Gud är fantastisk på att skapa en farled för oss.

    Vid varje vägskäl så ligger ansvaret hos oss att välja väg. Att välja en väg som följer den markerade leden.

    Du som kanske läser bibeln kan ana vilken bibelvers jag tänker på….

    ”Jesus sade till honom: ”Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.”
    ‭‭Johannesevangeliet‬ ‭14‬:‭6‬ ‭SFB15‬‬

    Jesus är vår vägvisare. Han är märket på leden. Han är den som vet den bästa vägen

    När jag vandrade på naturstigen kom jag till rätt plats. Hade jag börjat improviserat och gått lite si och så hade det inte blivit bra. Man säger att det typiska när man går vilse i tex skogen är att man går i cirklar. Man kommer alltså inte framåt. Bara runt runt. Kan vara bra att veta när man försöker skapa sin egen livsväg efter sitt eget förstånd.

    Webbplatsens bildlogga Pedher´s blogg
    Dagens mellanrum – 3 juli – ’Välsignelse’

    Av pedherskoog den 3 juli, 2025

    ’Välsignelse’

    Psalm 67:2
    ”Må Gud vara nådig mot oss och välsigna oss, må han låta sitt ansikte lysa över oss. Sela”

    Kärnbibeln skriver: Föregående psalm avslutades med frasen ”välsigna Gud”. Psalm 67 tar vid med en önskan om Herrens välsignelse. I den prästerliga välsignelsen i 4 Mos 6:24-25 var det prästen som välsignade folket, här är det folket som ber denna bön. Önskan är att Guds välsignelse ska bli känd i hela världen genom Israels folk, se 1 Mos 12:3.

    Att få Guds ansiktes ljus över sitt liv är välsignat. Att ständigt få del av det ljuset gör oss mycket gott. I välsignelsen som jag alltid avslutar dessa bloggar med finns detta ljus med. Tänk att Guds ansikte lyser. Han är som solen. I himlen finns ingen sol. Gud är det ljuset. Behövs ingen sol där.

    Psalmen har en önskan. Att Guds välsignelse skall komma jorden och människorna till del. Varför? För att an skall på så vis lära känna Gud och hans vägar.

    Vad tänker Gud om oss? Vad har han för väg för oss? Vad vill han oss? Frågor väl värda att fundera kring. Vad vill han dig? Ytterst vill han ha en relation med dig. En relation som till slut mynnar ut i en evighet tillsammans i den boning han berett för oss efter det vi kallar för död. Himlen brukar vi kalla den plasten. Var den är, hur den ser ut, vad den kommer att innebära har vi sparsam kunskap om. Ja, rätt mycket står det om den, men jag tänker att himlen och evigheten är så mycket mer än så. Vilken bok, ja eller hela världens böcker, kan rymma allt om evigheten?Egentligen?

    Må Gud välsigna oss – så avslutas psalmen. Fruktan i detta sammanhang är inte rädsla. Det ä respekt. Inför hans helighet. Må Gud välsigna dig. Så ta emot Herrens välsignelse :

    Herren välsigne dig och bevare dig.Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid

    I Faderns Sonens och den Helige Andens namn

    Amen

    Amen

    ’Herrens välsignelse’

    Herren välsigne dig och bevare dig.
    Herren låte sitt ansikte lysa över dig och vare dig nådig.
    Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid
    I Faderns Sonens och den Helige Andens namn

    Amen

    Cardinal Zen: God is ‘disgusted’ by homosexual behavior
    The emeritus bishop of Hong Kong said homosexuality ‘undermines God’s plan’ and causes societal harm, calling on the Church to speak truth in charity and not yield to worldly pressure.
    Featured Image
    Cardinal Joseph Zen celebrates Mass at the Holy Cross Church on May 24, 2022, in Hong Kong, China
    Louise Delmotte/Getty Images

    Michael
    Haynes,
    Snr.
    Vatican
    Correspondent
    28
    Wed Jul 2, 2025 – 11:23 am EDT

    Listen to this article
    5 min
    VATICAN CITY (LifeSiteNews) — Cardinal Joseph Zen has issued a strong critique against homosexual activity and also warned against rushing to analyze “every action or word ” of Pope Leo XIV.

    In a short commentary posted online, Zen urged Catholics to be patient in attempting to produce analyses and opinions on Pope Leo, encouraging them to instead support him by prayers:

    Let us continue to pray for the Pope, without rushing or putting pressure on him, without creating fake news, and without overanalyzing his every action or word. Let us help him successfully dispel confusion and restore unity, not only within the Church, but also among Christians, so that the unity of Christians may soon become a reality.

    Zen, the 93-year-old emeritus bishop of Hong Kong, was a participant of the general congregations prior to the conclave which elected Leo, being himself too old to participate in the voting itself. He has been a consistent voice highlighting Catholic teaching, particularly in light of concerns regarding Fiducia Supplicans and same-sex “blessings,” Latin Mass restrictions, and the Synod on Synodality.

    Citing one of these, Zen noted that “chaos and divisions within the Church in recent years (especially caused by Fiducia Supplicans, make us feel like Jesus is asleep. Fortunately, we of the ‘little faith’ still woke Him up.”

    “He woke up and gave us a Pope who could calm the storm,” Zen said of Leo.

    Addressing the general congregations prior to the recent papal conclave, Zen warned that the much-touted concept of “reform” in the Church needed to be rooted in the Church’s founding elements, otherwise it was “not true reform.”

    Lamenting the handling of abuse and the rebukes of “clericalism,” Zen opined that in the Church “we cannot help but see a misguided effort to adapt to the spirit of the world rather than firmly opposing it.”

    In his latest commentary, Zen touched on the Church’s teaching on homosexuality.

    Commenting on the Mass readings for the Novus Ordo rite of the liturgy for Tuesday, Zen noted the biblical condemnation of homosexual activity.

    “The most merciful God is so disgusted with same-sex sexual behavior because this crime is too far away from God’s plan for man,” he wrote. “His plan is for a man and a woman to unite into one body with one and everlasting love and cooperate with God. New life can be born and grow in the warmth of the family.”

    2025-07-03T00:00:00.000Z
    subscribe to our daily headlines

    US
    Canada
    Catholic
    Reiterating Catholic teaching that homosexual tendencies are not sinful while the acts themselves are, Zen remarked how “same-sex behavior not only undermines God’s plan, but also clearly harms society and is more likely to cause personal tragedy.”

    “The Church, of course, loves all people and welcomes all, regardless of their current state of understanding, but it cannot leave them in ignorance,” he commented. “It must give them the opportunity to come to know God’s plan within the Church, to find strength through prayer and the sacraments to overcome temptation, to walk the path of chastity, and to strive toward eternal life.”

    Zen’s commentary echoes the Catholic Church’s teaching on the issue of homosexuality. The Congregation for the Doctrine of the Faith’s (CDF) 1986 document “On the pastoral care of homosexual persons,” states that a “truly pastoral approach will appreciate the need for homosexual persons to avoid the near occasions of sin.”

    The CDF – now known as the Dicastery for the Doctrine of the Faith – added that Church teaching must not be sacrificed for the sake of being “pastoral,” since true pastoral motives have the soul’s benefit in mind:

    But we wish to make it clear that departure from the Church’s teaching, or silence about it, in an effort to provide pastoral care is neither caring nor pastoral. Only what is true can ultimately be pastoral. The neglect of the Church’s position prevents homosexual men and women from receiving the care they need and deserve.

    Therefore special concern and pastoral attention should be directed toward those who have this condition, lest they be led to believe that the living out of this orientation in homosexual activity is a morally acceptable option. It is not.

    The Catechism of the Catholic Church #2357 teaches: “‘[H]omosexual acts are intrinsically disordered.’ They are contrary to the natural law. They close the sexual act to the gift of life. They do not proceed from a genuine affective and sexual complementarity. Under no circumstances can they be approved.”

    Undaunted by age, Zen has kept up a steady flow of activity, both with his writings online and with his local ministry offering talks.

    Most recently he offered a traditional Mass for the feast of Corpus Christi and led a procession through the streets of Hong Kong.

    Kardinal Zen: Gud är ”äcklad” av homosexuellt beteende
    Biskopen emeritus i Hongkong sa att homosexualitet ”underminerar Guds plan” och orsakar samhällsskada, och uppmanade kyrkan att tala sanning i kärlek och inte ge efter för världsliga påtryckningar.
    Utvald bild
    Kardinal Joseph Zen firar mässa i Heliga korsets kyrka den 24 maj 2022 i Hongkong, Kina
    Louise Delmotte/Getty Images

    Michael
    Haynes,
    korrespondent i Vatikanen

    28
    Slå vad 2 jul, 2025 – 11:23 CEST

    Lyssna på den här artikeln
    5 minuter
    Kardinal Joseph Zen har utfärdat en stark kritik mot homosexuell aktivitet och också varnat för att skynda sig att analysera ”varje handling eller ord” av påven Leo XIV.

    I en kort kommentar på nätet uppmanade Zen katoliker att vara tålmodiga i sina försök att producera analyser och åsikter om påven Leo, och uppmuntrade dem att i stället stödja honom genom böner:

    Låt oss fortsätta att be för påven, utan att skynda på eller sätta press på honom, utan att skapa falska nyheter och utan att överanalysera varje handling eller ord. Låt oss hjälpa honom att skingra förvirringen och återupprätta enheten, inte bara inom kyrkan utan också bland de kristna, så att de kristnas enhet snart kan bli verklighet.

    Zen, den 93-årige emeritusbiskopen av Hongkong, var en av deltagarna i de allmänna församlingarna före konklaven som valde Leo, eftersom han själv var för gammal för att delta i själva omröstningen. Han har varit en konsekvent röst som lyft fram den katolska läran, särskilt i ljuset av oron över Fiducia Supplicans och samkönade ”välsignelser”, restriktioner för latinska mässor och synoden om synodalitet.

    Zen citerade en av dessa och noterade att ”kaos och splittring inom kyrkan under de senaste åren (särskilt orsakade av Fiducia Supplicans) får oss att känna som om Jesus sover. Som tur var var det vi som hade ’den lilla tron’ som ändå väckte honom.”

    ”Han vaknade upp och gav oss en påve som kunde lugna stormen”, sa Zen om Leo.

    I ett tal till de allmänna kongregationerna före den senaste påvliga konklaven varnade Zen för att det mycket omtalade begreppet ”reform” i kyrkan måste vara rotat i kyrkans grundläggande element, annars var det ”inte sann reform”.

    Zen beklagade hanteringen av övergrepp och tillrättavisningarna av ”klerikalism” och menade att vi i kyrkan ”inte kan undgå att se en missriktad ansträngning att anpassa sig till världens ande snarare än att bestämt motsätta oss den”.

    I sin senaste kommentar berörde Zen kyrkans lära om homosexualitet.

    I en kommentar till mässläsningen för Novus Ordo-riten i liturgin för tisdagen, noterade Zen det bibliska fördömandet av homosexuell aktivitet.

    ”Den mest barmhärtige Guden är så äcklad av samkönat sexuellt beteende eftersom detta brott är för långt borta från Guds plan för människan”, skrev han. Hans plan är att en man och en kvinna ska förenas till en kropp med en och evig kärlek och samarbeta med Gud. Nytt liv kan födas och växa i värmen i familjen.”

    2025-07-03T00:00:00.000Z
    Prenumerera på våra dagliga rubriker

    OSS
    Kanada
    Katolik
    Zen upprepade den katolska läran att homosexuella tendenser inte är syndiga, även om själva handlingarna är det, och påpekade hur ”samkönat beteende inte bara underminerar Guds plan, utan också tydligt skadar samhället och är mer sannolikt att orsaka personlig tragedi”.

    ”Kyrkan älskar naturligtvis alla människor och välkomnar alla, oavsett deras nuvarande kunskapsnivå, men den kan inte lämna dem i okunnighet”, kommenterade han. ”Den måste ge dem möjlighet att lära känna Guds plan i kyrkan, att finna styrka genom bön och sakramenten att övervinna frestelser, att vandra kyskhetens stig och att sträva mot evigt liv.”

    Zens kommentar är ett eko av den katolska kyrkans undervisning i frågan om homosexualitet. I Troskongregationens (CDF) dokument från 1986 ”Om den pastorala omvårdnaden av homosexuella personer” sägs det att ”ett sant pastoralt tillvägagångssätt kommer att inse behovet för homosexuella personer att undvika de nära tillfällen då de syndar begås”.

    Troskongregationen – nu känd som Dikasteriet för trosläran – tillade att kyrkans lära inte får offras för att vara ”pastoral”, eftersom sanna pastorala motiv har själens bästa i åtanke:

    Men vi vill klargöra att det varken är omsorgsfullt eller pastoralt att avvika från Kyrkans lära, eller tiga om den, i ett försök att ge själavård. Bara det som är sant kan i slutändan vara pastoralt. Försummelsen av kyrkans ställning hindrar homosexuella män och kvinnor från att få den vård de behöver och förtjänar.

    Därför bör särskild omsorg och pastoral uppmärksamhet riktas mot dem som har detta tillstånd, så att de inte förleds att tro att det är ett moraliskt acceptabelt alternativ att leva ut denna läggning i homosexuell aktivitet. Det är det inte.

    Katolska kyrkans katekes #2357 lär: ”’Hemosexuella handlingar är i sig själva störda.’ De strider mot naturlagen. De stänger den sexuella akten till livets gåva. De utgår inte från en genuin affektiv och sexuell komplementaritet. De kan under inga omständigheter godkännas.”

    Utan att låta sig skrämmas av ålder har Zen hållit igång ett stadigt flöde av aktivitet, både med sina skrifter på nätet och med sin lokala tjänst som erbjuder föredrag.

    Nyligen höll han en traditionell mässa för Corpus Christi-festen och ledde en procession genom Hongkongs gator.

    UN delegation makes surprise visit to Catholic parish in Gaza
    Holy Family Gaza
    People gather at the Roman Catholic Church of the Holy Family on Palm Sunday in al-Zaitoun neighborhood of Gaza City on March 24, 2024, amid the ongoing conflict between Israel and the Palestinian Hamas movement. | Credit: AFP via Getty Images
    Junno Arocho Esteves
    By Junno Arocho Esteves

    Stockholm, Sweden, Jul 2, 2025 / 18:17 pm

    A United Nations delegation made a surprise visit on Tuesday to Holy Family Parish, the only Latin-rite Catholic Church in Gaza, which hosts hundreds of people displaced by the war.

    According to Servizio Informazione Religiosa (SIR), the news agency of the Italian bishops’ conference, representatives from the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) visited the parish on July 1 to survey the current situation there.

    “It was their first visit here to the parish,” Argentine Father Gabriel Romanelli, pastor of Holy Family Parish, told SIR. “The delegation wanted to check on our conditions, greeted our displaced people, and gathered their testimonies of distress.”

    Romanelli noted that the delegation members greeted displaced persons and “gathered their testimonies of distress.”

    “Despite the critical situation, the U.N. representatives visited the parish facilities, toured the compound, and also dedicated time to the severely disabled children — all from Muslim families — who are lovingly cared for by the Missionaries of Charity,” Romanelli told SIR.

    “We also had a prayer for peace in the church,” he said. “When they said goodbye, they thanked us for the work of solidarity and hospitality we carry out for the Christian community and the many Muslim families in need who live here in our neighborhood.”

    Since the start of the war, the parish in Gaza has been aiding the local population since Israel began its war following the Oct. 7, 2023, attack by Hamas militants. Since then, thousands of Palestinians in the enclave have been killed, wounded, or displaced.

    In a separate interview with SIR, Romanelli said the international community’s silence to the humanitarian crisis Palestinians are facing was “as deadly as the weapons in Gaza.”

    Trending
    1
    Dominican Father Ambrose Little appointed new director of Thomistic Institute
    2
    Young European Catholics release manifesto: ‘The revolution has begun’
    3
    Pope Leo XIV’s hometown votes to purchase his childhood home
    4
    Vatican grants exemption from Traditional Latin Mass restrictions to Texas parish
    5
    UN delegation makes surprise visit to Catholic parish in Gaza
    The Israeli Defense Force (IDF) was criticized after soldiers allegedly fired on unarmed refugees awaiting humanitarian relief trucks. Furthermore, a recent exposé by the Israeli newspaper Haaretz reported that soldiers were ordered to fire on unarmed civilians, prompting an inquiry into possible war crimes.

    Nevertheless, Romanelli said those living in Gaza don’t know what to expect, as often they are told “that a truce is imminent” only to receive evacuation orders “in anticipation of military operations” the following day.

    “One day, humanitarian aid is announced; the next, Israel blocks its entry. Everyone is under severe psychological strain,” the priest said. “All we know here is that the death toll is rising. People wander from one part of the [Gaza] Strip to another, dragging behind them whatever possessions they have left.”

    As the only Latin-rite Catholic parish in the enclave, Holy Family Parish received particular attention from the late Pope Francis, who called Romanelli every day. Pope Francis made his final call to the parish two days before his death on April 21.

    Tags: Catholic News, United Nations, Humanitarian work, Israel-Hamas war, Holy Family parish in Gaza, Christians in Gaza
    Junno Arocho Esteves
    Junno Arocho Esteves is a freelance journalist based in Malmö, Sweden. Born and raised in the United States, he covered the Vatican as a correspondent for 12 years for several news outlets, including ZENIT, Vatican News, and Catholic News Service. He has also served as a communications officer for the Institute of Anthropology at Rome’s Pontifical Gregorian University and communications consultant for the Pontifical Commission for the Protection of Minors.

    And while we are still, as it were, on the porch of St Gregory’s on Sunday 5 Nov. I saw the most touching sight there. Leaning against the wall as we came out of church was an old tramp in rags, something like sandals tied on his feet with string, an old tin can on one wrist, and in his other hand a rough staff. He had a brown beard, and a curiously ‘clean’ face, with blue eyes, and he was gazing into the distance in some rapt thought not heeding any of the people, cert. not begging. I could not resist the impulse of offering him a small alms, and he took it with grave kindliness, and thanked me courteously, and then went back to his contemplation. Just for once I rather took Fr. C. aback by saying to him that I thought the old man looked a great deal more like St Joseph than the statue in the church – at any rate St Joseph on the way to Egypt. He seems to be (and what a happy thought in these shabby days, where poverty seems only to bring sin and misery) a holy tramp!

    J.R.R. Tolkien (letter 89)

    Forwarded this email? Subscribe here for more

    Gospel Reflection For The 3rd day of July in the year of Our Lord, 2025
    Feast of Saint Thomas, Apostle
    Judson Carroll
    Jul 3

    READ IN APP

    John 20:24-29

    Missio Dei is a reader-supported publication. To receive new posts and support my work, consider becoming a free or paid subscriber.

    Upgrade to paid
    24 Now Thomas, one of the twelve, who is called Didymus, was not with them when Jesus came. 25 The other disciples therefore said to him: We have seen the Lord. But he said to them: Except I shall see in his hands the print of the nails, and put my finger into the place of the nails, and put my hand into his side, I will not believe.

    26 And after eight days again his disciples were within, and Thomas with them. Jesus cometh, the doors being shut, and stood in the midst, and said: Peace be to you. 27 Then he saith to Thomas: Put in thy finger hither, and see my hands; and bring hither thy hand, and put it into my side; and be not faithless, but believing. 28 Thomas answered, and said to him: My Lord, and my God. 29 Jesus saith to him: Because thou hast seen me, Thomas, thou hast believed: blessed are they that have not seen, and have believed.

    Saint Thomas’ reaction to the news of the resurrection was very reasonable. Thomas seems to have been a logical man, and has even been called the father of forensic science. To the human mind, the resurrection is impossible. The other Apostles were telling Thomas something that was physically impossible. We may wonder why, after witnessing the many miracles of Jesus, Saint Thomas had difficulty believing. But, he had just witnessed the same Jesus crucified, terribly tortured and killed. Surely, if Jesus was God, He could have helped Himself as the Jews said. Thomas did not yet understand our Lord’s willing sacrifice. Very likely, he was overwhelmed with grief and feeling as if the Savior he had followed and believed in was false. Even if he reacted angrily to news of the resurrection, that would be understandable – he had every reason to believe that his friends had lied to him.

    Surely, we have all been in a similar position. We believe in God and all of His promises. With absolute faith we pray for something very important. Often we pray for the healing of a loved one or perhaps something of equal or greater magnitude. Seemingly, our prayers go unanswered and our natural human reaction is that our faith is shaken. Many walk away from the Church and stop praying when this happens. But, we must remember that God will only answer our prayers if they are accord with His will. God knows what is best, especially when our limited human understanding prevents us from seeing it. We do not know why God calls home His loved ones when He does. We do know that He who suffered so for us also says that personal suffering is necessary for our salvation. Many times we wonder why God does not intervene to prevent wars and other horrors, but to do so would be to interfere with the free will of man. Much is beyond our understanding.

    Is the Eucharist harder to believe than the resurrection? Surely, the God who made all and who could rise from the dead may allow physical bread and wine to be transformed into His spiritual body and blood if he chooses so to do. Yet, many Catholics and all Protestants deny the true presence of Christ in the Eucharist. These Christians, by definition, believe in the resurrection of Jesus but limit His power by their own lack of understanding. The consecrated Eucharist is truly God. We know this because God said it, and God being the author of truth cannot lie. But, we cannot understand it any more than Saint Thomas could understand the resurrection. We must believe it because we have faith in our Lord who said, “blessed are they that have not seen, and have believed.”

    Forwarded this email? Subscribe here for more

    A Homily about Frassati
    The Death and Funeral of Frassati
    Fr. Luke Daghir
    Jul 3

    READ IN APP

    This was a homily given during the To The Heights retreat (June 20th).

    ”Where your treasure is, there will your heart be also.”

    Much of this retreat has focused on the life of Blessed Pier Giorgio Frassati, when his heart was beating. I would like us to focus on the moment his heart stopped beating and his funeral.

    An image of the hikers descending a mountain.
    Frassati contracted polio, likely from someone impoverished in the city of Turin. Remember, Frassati frequently served the poor and marginalized.

    Thanks for reading One Thing, Jesus Christ! Subscribe for free to receive new posts and support my work.

    Subscribed
    Rapidly, within days, Frassati became ill and bedridden.

    Even in his final days, Frassati’s focus remained on the poor and marginalized, as he requested specific items to be given to particular individuals whom he intended to visit but was unable to.

    Frassati’s mother withheld numerous visitors since the illness was highly contagious. Just days before Frassati died, his grandmother died in the same home. Frassati mustered up the strength to go to her room and pray for her, although he was declining rapidly.

    As his illness progressed, a priest visited Frassati and administered the sacraments to him.

    The one who was often serving the poor in good health was now bedridden and dying.

    Frassati died on July 4, 1925, in his home in a bed.

    Numerous people came to the Frassati home begging to visit the corpse of Frassati and to pay their respects. Frassati’s sister, Luciana, recalls the magnitude of people who mourned the loss of her brother. It was overwhelming.

    A few of the participants in the campsite.
    At the funeral, the city of Turin saw something amazing. Thousands showed up.

    Blessed Pier Giorgio Frassati – The Dominican Friars in Britain
    Photo of Frassati’s casket being carried through the large crowds. Photo from Google.
    Remember, Frassati’s family was of high social standing. His father owned La Stampa, an influential newspaper in Italy. Also, his father served as a senator and an ambassador to Germany.

    At Frassati’s funeral, two social classes encountered each other. The poor and marginalized came to know that Frassati was from a powerful family and social group.

    Biography | Canonization Committee Blessed Pier Giorgio Frassati
    A photo of the joy of Frassati. Photo from Google.
    The upper class observed the poor and marginalized present and realized that Frassati had been serving them with exceptional fervor.

    Both classes of the city were beginning to realize that they each knew Frassati, yet they were learning more and more about him.

    Frassati’s funeral united the city of Turin. That is what the saints do: they unite, or bring people together, like Jesus did.

    Here with us today, we have a second-class relic of Blessed Pier Giorgio Frassati. This relic is a piece of the bed on which Frassati died.

    Second-class relic of Pier Giorgio Frassati. Special thank you to Fr. Jason Feigh.
    Following the homily, these Frassati medals will be blessed, and each person here will have the opportunity to take their blessed Frassati medal and place it upon the relic, the piece of Frassati’s bed, in which he died.

    Frassati medals. Photo from Google.
    ”Where your treasure is, there will your heart be also.”

    Fr. Luke is shown shortly before the blessing of the Frassati medals.
    All of our hearts will eventually stop beating like Frassati’s heart stopped beating. However, we must determine where our treasure is, for there will our hearts be also.

    Is our treasure in serving God or not?

    For Blessed Pier Giorgio Frassati, his treasure was in serving God.

    ”Where your treasure is, there will your heart be also.”

    Two hikers are shown hiking through the mountain laurel.
    stunning-photos-of-mountain-climbing-saint-blessed-pier-giorgio-frassati -6912
    Frassati shown climbing a mountain. Photo from Google.
    Share

    Fr. Luke Daghir

Lämna ett svar

Uppge inga personuppgifter i kommentaren. Håll en god ton och skriv inget som kan upplevas kränkande.

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.