Två personer håller upp skyltar.
Fotograf: Albert Hillert, LWF
Act Svenska kyrkan

Act Svenska kyrkan deltar på COP28

FN:s klimattoppmöte COP28 startade den 30 november i Dubai. Representanter från Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkan är på plats, med på mötet finns bland andra biskop Marika Markovits, Linköpings stift. Vi deltar som en del av den globala ekumeniska rörelsen för att lyfta vikten av klimaträttvisa.

Två personer håller upp skyltar.
Act Svenska kyrkan medverkade i ACT-alliansens aktion ”No climate justice without gender justice!” för att uppmärksamma att ett jämställdhetsperspektiv är centralt i diskussioner om klimaträttvisa. Foto: Simon Chambers

Act Svenska kyrkan anser att det är viktigt att civilsamhället, kvinno- och ungdomsorganisationer och urfolk, tillsammans med trosbaserade aktörer, har en given plats för att utkräva ansvar från beslutsfattare för ökade klimatambitioner. Vi delar kritiken om att klimatmötena blir en marknadsplats för lobbyister för fossilindustrin. Vi tror dock att vi kan göra mer nytta på plats för att påverka de beslut som fattas. Vi följer och kommenterar förhandlingarna och ställer beslutsfattare till svars för bristande klimatambitioner.

Civilsamhället måste kunna driva frågor om klimaträttvisa på olika fronter. Den sämsta metoden för att bedriva påverkan för hållbara och rättvisa klimatlösningar är att inte göra något.

Margareta Koltai, Act Svenska kyrkans policyrådgivare för klimaträttvisa

Act Svenska kyrkan har tillsammans med våra partner i globala Syd länge arbetat för att stärka det civila samhällets roll i förhandlingarna. Vi bidrar genom att stödja företrädare från lokala samhällen i globala Syd, inte minst unga, kvinnor och urfolks deltagande. Vi ser det också som en viktig uppgift att lyssna in och ställa våra egna nationella förhandlingsföreträdare till svars för deras bidrag och efterlevnad av Parisavtalets mål.

Act Svenska kyrkan vill att sju åtagande ska uppfyllas under COP28

• Att allt görs för att uppfylla 1,5-gradersmålet
  • Se beslut om att fossila energilösningar fasas ut
  • Att världens rika utsläppländer lever upp till åtagandet om klimatfinansiering på 100 miljarder dollar per år till de länder som drabbas värst av klimatförändringar
  • Att rika utsläppsländer bidrar till en fond och finansiering för att kompensera människor och samhällen som drabbas av förluster och skador
  • Se ett ökat stöd till utsatta grupper och samhällen, med klimatfinansiering och kapacitet, för lokalt ledda anpassningsinsatser
  • Se ett ökat och jämställt inflytande för unga, kvinnor, urfolk och de länder som drabbas, i de klimatbeslut som fattas och de åtgärder som genomförs
  • Se ett ökat skydd för klimatmigranter och klimatförsvarare
Fyra personer som leende tittar in i kameran.
Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkans delegation på plats under första veckan av COP28 i Dubai: Sofie Ohlsson, Julia Rensberg, Hanna Soldal och Tewaney Seifesellassie. Foto: Sofie Ohlsson

Deltagare från Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkan

Svenska kyrkan har observatörsstatus under COP28. Det innebär att Svenska kyrkan har delegater på plats för att följa förhandlingarna. Delegaterna representerar både Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkan.

Vecka 1, 30 november – 6 december

• Hanna Soldal, opinionsbildare i klimatfrågor, Act Svenska kyrkan
  • Sofie Ohlsson, Klimatambassadör, Ageravolontär, Svenska Kyrkans Unga och Act Svenska kyrkan
  • Tewaney Seifesellassie, ortodoxa kyrkan i Etiopien
  • Julia Rensberg, Kyrkornas världsråd

Tewaney Seifesellassie och Julia Rensberg har tagit del av Svenska kyrkans ackrediteringar och finns på plats som delar av den globala ekumeniska delegationen.

Vecka 2, 6 december – 12 december

• Biskop Marika Markovits, Linköpings stift
  • Michael Nausner, Teol Dr, forskare Svenska kyrkan nationell nivå
  • Bassem Maher, regional representant Mellanösternregionen, Act Svenska kyrkan
  • Margareta Koltai, policyrådgivare klimaträttvisa, Act Svenska kyrkan (delegationsledare på COP28 för Svenska kyrkan)

Vi finns på plats som en del av den ekumeniska delegationen med kollegor från Kyrkornas världsråd, ACT-alliansen och Lutherska världsförbundet.