Maria Bard

Aktivism skapar förändring globalt

Några månader innan Greta håller sitt tal och tar emot Amnestys pris befinner jag mig i ett ljust och luftigt kontor som trots värmen utanför är behagligt svalt. Den Gröna byggnaden, som huset kallas, är beläget i utkanten av Kapstaden och utgör huvudkontor för det trosbaserade nätverket Southern African Faith Communities’ Environment Institute (SAFCEI). Det är min första resa som regional representant i södra Afrika för Act Svenska kyrkan och turen har nu kommit till vår partner SAFCEI. Organisationen stödjer religiösa ledare från olika trosinriktningar i att öka medvetenheten och kunskapen om hur man arbetar för ökad klimaträttvisa och en hållbar livsstil för alla.

Under den långa presentationsrundan blir det sakta uppenbart vilken oerhörd erfarenhet och kunskap som finns i rummet. Men det är inte enbart kunskapen om vad som ska göras utan också hur det ska ske.

Stoppade massiv utbyggnad av kärnkraft

Det är just organisationens strategiska arbetssätt som gjort dem så erkända och efterfrågade i södra Afrika. Sedan de grundades 2005 har de tagit sig an en rad klimat, miljö- och djurrättsfrågor. 2018 vann medarbetaren Liz McDaid tillsammans med Makoma Lekalakala ett av världens mest prestigefyllda miljöpris, Goldman Environmental Prize. Tillsammans med en bred koalition av aktörer stoppade de en massiv utbyggnad av kärnkraften i Sydafrika genom att stämma landets regering. Om en utbyggnaden hade blivit av hade det fått långtgående och allvarliga konsekvenser för hälsa, miljö och även landets ekonomiska situation.

Tillförlitliga energikällor till de som står utan

Så när den stora konferensen, för att skifta investeringar i fossila bränslen till klimatvänliga lösningar, Financing for the Future, gick av stapeln den 10-11 september var SAFCEI där. Målsättningen med detta skifte är även att säkra rena, prisvärda och tillförlitliga energikällor till de 850 miljoner människor världen över som idag står helt utan. För att det ska vara möjligt behövs den politiska viljan stärkas globalt.

SAFCEI lyfter vikten av att engagera religiösa ledare i arbetet för en hållbar omställning. Organisationens direktor, Franscesca de Gasparis menar att tro i sig är en viktig faktor för att motivera människor till att förändra sitt beteende och även verka för en samhällsförändring.

Stor ökning av investeringar i förnyelsebara lösningar

Liksom många andra menade hon att konferensen var viktig och gav belägg för hur framgångsrikt det regionala och globala kampanjarbetet faktiskt varit i kampen för omställningen till förnyelsebar energi. Organisationen 350.org släppte i samband med konferensen en rapport som visar hur åtagande av internationella aktörer inom olika sektorer att föra pengar ur investering i fossila bränslen till förnyelsebara lösningar ökat avsevärt de senaste fem åren. Från 52 miljarder USD till 11 biljoner, vilket motsvarar en ökning på 22 000 procent.

Synligt kampanjarbete avgörande

Greta Thunberg och #FridaysForFutur ser ett aktivt och synligt kampanjarbete som avgörande för att tvinga fram den politiska vilja som behövs för att en faktisk samhällsförändring ska bli möjlig. Samma vision hör jag den varma eftermiddagen på SAFCEI:s kontor. Vi ses på gatorna var de avslutande orden i Gretas tal.

Den 20 september uppmanade SAFCEI personer av olika tro att delta i den globala klimatstrejken tillsammans med miljontals människor runt om vår glob. En strejk för att tvinga fram ett politiskt ledarskap som tar ansvar för vår världs utveckling. De gjorde det för de tror och vet att de måste. För att vi alla står inför samma vägval. Ett beslut med konsekvenser för generationer framåt.

Maria Bard, Regional representant Södra Afrika