Aron Lindblom

Arbetet för fred i Colombia fortsätter i skuggan av coronaviruset

Act Svenska kyrkans partners i Colombia har träffat FN:s säkerhetsråd och uppmanat landets väpnade aktörer att lägga ner vapnen och skydda människorättsförsvarare, men nu drabbar coronaviruset Colombia med nya utmaningar.

Colombianska människorättsförsvarare och stödorganisationer på besök hos FN i New York i februari 2020.
Från vänster: César Grajales (Diakonia), Ricardo Esquivia (Sembrandopaz), Clemencia Carabalí (Asociación de Mujeres Afrodescendientes del Norte del Cauca), Anny Páez Martínez (Asociación Campesina del Valle del Río Cimitarra), Gimena Sánchez Garzoli (WOLA), Marco Romero (CODHES), Andrés Alba (Act Svenska kyrkan).

Varje år är Act Svenska kyrkan med och delar ut ett pris till colombianska människorättsförsvarare som gjort viktiga insatser för fred och rättvisa i Colombia. Förutom erkännandet är priset också ett skydd för människorättsförsvararna som ofta verkar på landsbygden i områden som är hårt utsatta av den väpnade konflikten som ännu pågår trots fredsavtalet från 2016.

Det colombianska människorättspriset inkluderar påverkansarbete för att uppmärksamma situationen kring de pågående brotten mot mänskliga rättigheter i Colombia. I februari 2020 besökte pristagarna Washington och New York för att träffa amerikanska myndigheter, FN-institutioner och olika länders representationer till FN. Att träffa amerikanska myndigheter är viktigt på grund av USA:s stora inflytande på konflikten i Colombia, och lyckad påverkan på amerikanska beslutsfattare kan få positiva konsekvenser för män, kvinnor och barn som lever i de colombianska konfliktområden. Mötena med Storbritanniens och Tysklands representanter i FN:s säkerhetsråd var särskilt viktiga då Storbritannien leder säkerhetsrådets verifikationsinsats i Colombia och Tyskland är tillfällig medlem i säkerhetsrådet.

Act Svenska kyrkans programhandläggare i Colombia, Andrés Alba, är nöjd med besöket:

– Besöket hos FN i New York etablerade en direkt dialog mellan det colombianska civilsamhället och FN:s säkerhetsråd där civilsamhället fick understryka vikten av att FN:s arbete i Colombia fortsätter, inklusive människorättskontoret UNHCHR och säkerhetsrådets verifikationsinsats.

Act Svenska kyrkans programsamordnare Verdiana García i Uppsala lägger till:

-Det är viktigt att beslutsfattare i USA och inom FN på det här sättet får prata direkt med colombianska människorättsförsvarare och lokala ledare som riskerar sina liv för mänskliga rättigheter, så att de får en djupare personlig förståelse för situationer som de kanske annars bara möter genom siffror och rapporter. Även för människorättsförsvararna är dessa samtal viktiga då de känner sig hörda och får tillfälle att besvara och ställa frågor. Detta fyller på dessa modiga kvinnors och mäns drivkraft och hopp att fortsätta kämpa för fred!

Det colombianska människorättspriset och påverkansresan som genomfördes i februari 2020, innan restriktionerna i följderna av coronaviruset, ingår i Act Svenska kyrkans arbete för att stödja en hållbar fred, verka för jämställdhet och bidra till skydd för personer som drabbas av den väpnade konflikten i Colombia. Det är ett livsviktigt arbete, för även om det sedan 2016 finns ett fredsavtal mellan staten och den tidigare gerillan Farc i Colombia så fortsätter våldet på många håll i landet och det finns väpnade grupper som fortsätter vara aktiva och inte inkluderas i avtalet.

Colombia, coronaviruset och den väpnade konflikten

Sedan coronapandemin bröt ut på allvar finns det tecken på ökade attacker mot människorättsförsvarare och lokala ledare i Colombia, särskilt på landsbygden, inklusive ökat våld mot avmobiliserade Farc-medlemmar. Act Svenska kyrkan följer den situationen nära.

Den 18 mars publicerade några av Act Svenska kyrkans partners i Colombia fyra brev där de uppmanar samtliga väpnade aktörer att tillfälligt lägga ner sina vapen för att ge civilbefolkningen i de krigsdrabbade områdena större chans att överleva coronapandemin.

I efterhand, den 23 mars, har samma uppmaning om eldupphör också skickats ut av FN:s generalsekreterare Antonio Guterres i sociala medier.

Brev till aktiva Farc-fronter med uppmaning om eldupphör från Act Svenska kyrkans partner Comisión Intereclesial de Justicia y Paz.

Brev till Colombias president med uppmaning om eldupphör.

Brev till den aktiva paramilitära gruppen AGC med uppmaning om eldupphör.

Brev till den aktiva gerillan ELN med uppmaning om eldupphör.