Malin Berggren, Redaktör

Behövs unga för att förändra världen till det bättre?

Unga behövs inte

Känslan av att unga inte behövs har alla här under Youth Pre-Assembly Days in Uppsala upplevt nångång, indirekt eller direkt. Att vi inte ses som tillräckligt kompetenta, eller har tillräckligt mycket erfarenhet för att kunna bidra. Vår kunskap förminskas och vi får sitta bredvid när beslut fattas och ta anteckningar eller ändra språket i något dokument för att det ska nå fler. Ibland har vi blivit tilldelad Instagram-kontot för att ha hand om sociala medier? För det passar ju en ungdom.

Många gånger har vi fått möjligheten att vara med, men istället för att aktivt få delta i mötet och dela med oss av vår kunskap, sitter vi där för att det ser fint ut och för att sänka medelåldern. Ska vi verkligen vara tacksamma för att sitta på en stol längst bak i rummet?

Du kanske inte känner igen dig i det jag skriver? Då kanske du inte är under 30!

Men under de två senaste dagarna har det varit precis tvärtom, jag inte känt något av detta utan jag har blivit lyssnad på, och jag har lyssnat.

Jag har fått gåshud av berättelser som andra unga delat med sig av under förmötet, någon har  bidragit till att sätt stopp för landets vapenförsäljning.  Någon har lyfts fram av stora internationella organisationer för sitt framgångsrika klimatarbete och någon har nominerats  som en av de främsta ledarna under 30 år på HELA KONTINENTEN.

Och ja… du läste rätt! Det är de här unga som har delat tankar och idéer med mig under två dagar. Det finns så mycket kunskap, kompetens, ödmjukhet och kärlek i det här gänget!

För vi alla har liknande upplevelser i våra ryggsäckar och nu ska vi presentera ett gemensamt uttalande den 29 oktober på ACTs generalförsamling.

Ett uttalande av och för den största generationen unga som denna värld någonsin har haft, Under ACT generalförsamling må vi unga vara få, bara 7% av deltagarna. Men det behöver ni inte oroa er för! Vi har en stark röst för att representera alla unga under 30 år som idag utgör 50% av världens befolkning.

Unga behövs, och vi behövs nu!

Joakim Friberg
Svenska kyrkans internationella arbetes ungdomsdelegat
Utan rösträtt, men med en stark röst!

​Följ Joakim under generalförsamlingen på Agera-bloggen.