Peter Svensson

Biskopar för fred i Zimbabwe

Alla som som drivs för en befrielsekamp drivs inte av kampen för rättvisa” Frank Chikane, fd generalsekreterare för Sydafrikas kristna råd. Så började han sin föreläsning om kyrkans roll för en fredlig utveckling i Zimbabwe, inför en samlingen av biskopar från Zimbabwe och regionen (se nedan). Han påpekade att kyrkan är en reflektion av samhället och den kontext som den befinner sig i. Det är svårt för många kyrkoledare att befria sig från kontexten och föra kampen mot orättvisorna i samhället.

Frank Chikanes tal var startpunkten för de senaste två dagarna där Zimbabwes kristna råd har hållit överläggningar med biskopar, kyrkoledare och andra högt uppsatta inom olika kyrkoråd i södra Afrika i Johannesburg, Sydafrika. Zimbabwe närmar sig val, vilka riskerar att bli våldsamma. Ett gemensamt fredsbudskap, fredsböner men också att aktivt ställa makthavarna till svars för eventuella våldshandlingar var huvudpunkterna för överläggningarna. Länder i regionen delade med sig av sina erfarenheter, i synnerhet den katolske ärkebiskopen i Lesotho Tlali Lerotholi om hur kyrkan varit aktiv för att förhindra våld och ställa politiker till svars inför valet 2012. Där bla alla partiledare under översikt och på initiativ av kyrkorna undertecknade en försäkring om att respektera valresultatet.

Talare från Zimbabwes advokatsamfund och valnätverk vittnade om ökat våld i Zimbabwe under de senaste månaderna. Attacker från media mot civilsamhället blir allt hätskare och företrädare för civilsamhället utmålas som opatriotiska och köpta av Väst. Zimbabwes valnätverk ZESN har utsatts för flera räder på sitt kontor av säkerhetspolisen.

Budskapet var att kyrkan är där för människorna och måste spela en roll för en fredlig utveckling i Zimbabwe. Kristna rådet har som resultat av överläggningar tagit ansvar för att ta fram en kampanj ”Ecumenical Pledge for Peace”, en fredsbön och ordna möten med politiker, militären och andra viktiga aktörer där kyrkoledare i gemensam trupp bla besöker högkvarteren för de politiska partierna.

Svenska kyrkans mångåriga partner i Zimbabwe den lutherska kyrkan ELCZ deltog med två kvinnliga representanter som förde en framträdande roll under mötet.

Initiativet till mötet kom inifrån Zimbabwe, från de zimbabwiska kyrkorna och det är där en förändring måste komma ifrån. Biskoparna och kyrkoledarna från regionen lovade att stötta och hjälpa till när så behövs.

Peter Svensson,

Koordinator södra Afrika