Magdalena Wernefeldt

Biståndsfinansierad skola demolerad utanför Jerusalem

Abu Nuwar, ett beduinsamhälle på toppen av en kulle i utkanten av Jerusalem, bestående av plåtskjul och tält. Den välmående israeliska bosättningen Ma’ale Adumim utgör kuliss och kryper allt närmre för varje gång jag besöker byn. Jag kan nästan inte tänka mig en plats där storpolitik och folkrättsliga konventioner får mer verklig bäring. Det är den perfekta illustrationen – i all sin tragik.

I Abu Nuwar har man byggt en skola för de yngre barnen så att de inte ska behöva ta sig från sin svårtillgängliga kulle till något av de kringliggande samhällena. I söndags revs skolan som finansierats med EU-medel för sjätte gången.

Hot om tvångsförflyttning

Abu Nuwar är ett samhälle med drygt 600 invånare och ligger i en korridor mellan de två stora israeliska bosättningarna Ma’ale Adumin och Kedar. Det är ett kontroversiellt område som kallas för E1 – ett område som Israel vill binda samman med annekterade östra Jerusalem för att skapa ett israeliskt Stor-Jerusalem.

Beduinerna i Abu Nuwar, och i flera andra samhällen, lever under hot om tvångsförflyttning, något som skulle drabba den redan mycket utsatta och marginaliserade gruppen hårt.

Under januari månad, i kölvattnet av President Trumps Jerusalem-utspel, har antalet husrivningar och rivningsordrar som Israel utfärdat för palestinska byggnationer på Västbanken (inklusive östra Jerusalem) eskalerat. Det finns idag 55 skolor på ockuperat område som har rivningsordrar hängande över sig. Många av dem är finansierade med EU-medel.

Israel lever inte upp till skyldigheter

EU:s position är tydlig: Enligt Fjärde Genèvekonventionen är Israel som ockupationsmakt skyldigt att sörja för den ockuperade befolkningens grundläggande behov och barns rätt till utbildning är ett av dem. När ockupationsmakten inte lever upp till de skyldigheterna är det internationella samfundets ansvar att förse civilbefolkningen med humanitärt stöd.

Israel å sin sida hävdar att skolbyggnader är utvecklingsbistånd och sådana aktiviteter ska koordineras med israeliska myndigheter (som konsekvent nekar tillstånd till i princip all palestinsk byggnation i Område C).

Det var två klassrum som förstördes tidigt i söndags morse, innan veckans första skoldag skulle börja för de 26 eleverna i årskurs 4 och 5. Skolan har byggts, och återuppbyggts, med medel från EU, däribland Sverige.

”… desecration of God’s name”

I höstas gick Sverige och ytterligare sju av EU:s medlemsländer, samman och krävde för första gången att Israel lämnar tillbaka konfiskerad humanitär infrastruktur eller kompenserar medlemsstaterna för kostnaderna för det förstörda biståndet. Summan på 35 000 USD är naturligtvis symbolisk, den politiska signalen desto viktigare. Hittills har det officiella svaret från Israel uteblivit. Söndagens rivning av skolan för sjätte gången är dock ett svar i sig.

Några av dem som var på plats i Abu Nuwar i söndags morse var de två israeliska rabbinerna Yehiel Grenimann and Jeremy Milgrom. De företräder båda organisationen Rabbis for Human Rights, en av Svenska kyrkans samarbetspartner i Israel och Palestina. Rabbinerna har sett många palestinska hem, skolor och odlingsmarker förstöras och deras slutsats är tydlig:

” (…) Our Jewish tradition obliges us to treat non-Jews equally and with empathy. Given the Israeli Army’s demolition of this school and its ongoing threats of other demolitions in the Jahalin community, I cannot see how Israel’s current policy is even close to our moral aspiration.

The principle of equality before the law, is grounded in the verses from Genesis in the creation story and again in the story of the flood in which we are taught that all human beings were created in God’s image. Destruction of schools of one ethnic group while the other has highly subsidized education and standing illegal structures in the same area is a desecration of God’s name (Hillul HaShem), against both peoples common interest in coexistence in this Holy Land and against international humanitarian law.”

Johanna Wassholm, policyhandläggare Mellanöstern

Svenska kyrkan arbetar för dialog mellan kristna, judar och muslimer. Vi arbetar för en rättvis fred mellan parterna, ger långsiktigt stöd och i perioder katastrofhjälp. Läs mer om vårt stöd till Israel och Palestina >>