Eva Palmqvist

Eskalerande våld i Sydsudan

Från världens nyaste land, Sydsudan, kommer alarmerande nyheter och med stark oro följer vi de eskalerande interna stridigheter som blossat upp mellan olika etniska grupper. I Jonglei föddes det nya året i konflikt och lidande. Jonglei är en av Sydsudans tio delstater, med enorma vidder och boskapshjordar, men ytterst begränsad infrastruktur. Under en två veckor lång attack i Pibor county miste mer än 3000 människor livet, tiotusentals drevs på flykt, 1500 kvinnor och barn kidnappades och 89 000 kor stals.  Attacken skapade en våldsspiral av hämndaktioner. Våld föder våld. Senast i måndags, den 16 januari, dödades minst 80 människor i en hämndaktion i Duk county. Sydsudans regering har förklarat Jonglei som ett katastrofområde och bett om  internationell hjälp.

Svenska kyrkan samarbetar nära sina lokala partners i Sydsudan, som finns på plats i Jonglei. Nu utökas stödet. Tillsammans med andra ACT-medlemmar, inklusive Lutherska Världsförbundet och Sudans kristna råd, genomför Svenska kyrkan en humanitär insats i dessa svårtillgängliga områden. Svenska kyrkan kommer också inom kort att skicka två personer till Jonglei med uppdrag att ge psykosocialt stöd till människor, så att de, utifrån sin situation och sina erfarenheter, kan få redskap att hantera den kris de genomgår.

Konflikter om boskap, vatten och betesmarker mellan pastoralister har en lång historia i Sydsudan. Men i och med inbördeskriget och den stora mängd vapen det förde med sig, vapen som ännu finns kvar i hushållen, har dessa konflikter fått fatala konsekvenser. Bara i Jonglei finns mer än 20 000 vapen i omlopp, enligt den militära talespersonen Philip Aguer.

Sydsudan utropade sin självständighet den 9 juli 2011. Efter att ha genomlevt Afrikas längsta inbördeskrig har den unga nationen och dess regering enorma utmaningar att ta sig an, samhällsbygge, fattigdomsbekämpning och utveckling, och inte minst att hitta vägar till fredlig samexistens. Dessa olika aspekter är tätt länkade. De interna konflikterna utgör ett allvarligt hot mot en gynnsam utveckling, samtidigt som bristen på utveckling, tillgång till resurser och social service, som skola och sjukvård, påverkar konflikterna.

Därför är det långsiktiga utvecklingssamarbetet så viktigt. Lutherska Världsförbundet arbetar i Sydsudan med frågor kring vatten och sanitet, matsäkerhet och utbildning, men också konfliktförebyggande tillsammans med lokala fredskommittéer.  Våra systerkyrkor i Sydsudan har en central roll i arbetet med fred och försoning. Med djup sorg ser Sudans kristna råd på händelseutvecklingen i Jonglei, men säger också att fredsprocessen inte brutit samman. Freden är helt enkelt för viktig för att tillåtas att misslyckas.

Eva Palmqvist

Handläggare för fred och mänskliga rättigheter