Anna Enarsson

Global kampanj för jämställd familjerätt

Familjerätten har stort inflytande över kvinnors och flickors rättigheter, inte minst när det gäller möjligheten till ekonomisk egenmakt. I många länder ligger makten över familjerätten hos religiösa aktörer. Act Svenska kyrkan arbetar för reform av diskriminerande familjelagstiftning. Därför är vi med och drar igång en internationell familjerättskampanj.

Familjerätten är en viktig jämställdhetsfråga då den ofta styr alltifrån åldersgräns för äktenskap, kvinnors möjlighet att arbeta, äga och ärva land eller egendom, samt kvinnors och flickors juridiska status och tillgång till medborgerliga rättigheter. I många länder, framförallt i Asien och Mellanöstern/Nordafrika, är familjerätten religiös. Det finns i dessa länder parallell religiös lagstiftning beroende på vilken religion eller religiös gruppering du tillhör, och lagstiftningarna ger oftast kvinnor och män olika rättigheter. Denna typ av diskriminerande lagstiftning har i många fall varken granskats eller ifrågasatts.

Act Svenska kyrkan har sedan 2018 fokuserat på familjerätt och familjenormer inom ramen för det globala påverkansarbetet för jämställdhet och genusrättvisa. Skälet till detta är att familjelagstiftning spelar en central roll när det gäller kvinnors och flickors åtnjutande av mänskliga rättigheter. Som en del av detta arbete lanserar nu Act Svenska kyrkan tillsammans med en koalition* av religiösa och sekulära aktörer Global Campaign for Equality in Family Law.

Genom denna kampanj försöker vi skapa uppmärksamhet kring diskriminerande familjelagstiftning och mobilisera internationellt för reformer av familjerätten.

Joanna Lilja, policyrådgivare vid Act Svenska kyrkan.

Familjerättskampanjen skulle egentligen ha lanserats i samband med den 64:e Kvinnokommissionen i New York, men då den ställdes in på grund av Covid-19 skedde lanseringen istället i ett webbinarium 25 mars. Runt 100 åhörare från civilsamhället, internationella organisationer och statliga myndigheter fick lyssna på ett spännande panelsamtal med experter från bland annat Act Svenska kyrkan, Equality Now, Musawah och UN Women. Experterna lyfte fram exempel på diskriminerande familjerätt i Afrika, Asien, Latinamerika och Mellanöstern och dess konsekvenser för kvinnors egenmakt och frihet, men även redogörelser om framgångar.

Act Svenska kyrkans expert, Joanna Lilja, berättade bland annat om hur det gick till när vår partner Evangeliska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet antog en jämställd familjelagstiftning. Flera års hårt arbete resulterade till sist i en lagstiftning som ger kvinnor och män samma rättigheter i frågor som rör äktenskap, skilsmässa och arvsrätt.

Detta gjorde att vi på allvar fick upp ögonen för kristen familjelagstiftning. Vi kände visserligen till religiös familjerätt sedan tidigare, men framförallt muslimsk. Nu har vi initierat egen research för att få en bättre bild av kristen familjerätt i olika delar av världen och den visar att det hittills gjorts väldigt lite forskning inom området.

Joanna Lilja, policyrådgivare vid Act Svenska kyrkan.

Samarbete med religiösa ledare och aktörer är särskilt viktigt då de har stort inflytande över sociala och religiösa normer och beteenden, men också rättigheter och lagstiftning. Därmed är de nyckelaktörer i arbetet för att åstadkomma förändring. I dialog med beslutsfattare vill Act Svenska kyrkan även stärka den religiösa läskunnigheten för att skapa en bättre förståelse kring religiös mångfald när det gäller traditioner och tolkningar.

Den globala familjerättskampanjen förväntas pågå till 2023.

Lyssna gärna på inspelningen från lanseringen och läs konceptpapperet för mer information om familjerättskampanjen.

* CLADEM, Equality Now, Musawah, Muslims for Progressive Values, UN Women, Women’s Learning Partnership och Solidaity for African Women’s Rights (SOAWR). SOAWR representeras av FEMNET.