Peter Svensson

Hoten mot MR-försvarare i Sydsudan ökar

Fem dödshot inom loppet av några timmar; Edmund Yakani, chef för Act Svenska kyrkans partner CEPO, blir återigen hotad till livet. Tillsammans med andra enskilda organisationer i Sydsudan undertecknade han ett upprop för att regeringen ska godkänna att antalet provinser dras ner från 32 till 10, en fråga som varit politiskt känslig och en utestående stridsfråga mellan ledarna Kiir och Machar Efter det kom dödshoten.

Edmund Yakani är inte ensam utan alla tongivande röster inom civilsamhället hotas i Sydsudan och pressfriheten är starkt inskränkt. Sedan över ett år befinner sig Edmunds familj i exil i Kigali för att undgå repressalier och han själv ser till att hela tiden byta ort och ställe för att undvika att dödas. Han har just gått igenom en säkerhetskurs anordnad av Civil Right Defenders och fått ett nytt alertsystem installerat för att snabbare kunna få stöd vid direkta hot.

Nu har regeringen och oppositionen slutligen enats om en samlingsregering, samt tio provinser och tre regioner administrerade av centralregeringen i Juba, även om de inte är överens om alla detaljer. Men varken regeringen eller den väpnade oppositionen är välvilligt inställd till civilsamhället, och även med en samlingsregering ser framtiden dyster ut för civilsamhället i Sydsudan när samma ledare som sedan 2013 varit ledande parter i landets inbördeskrig får sitt kvar vid makten.

Act Svenska kyrkan ingår i ett svenskt nätverk för att lyfta Sydsudan på agendan. Dagligen förvärras situationen i landet och aktörer som hotar civilsamhället kommer från olika grupper i samhället även privatsektorn som vill exploatera naturresurser utan större insyn.

En ny FN-rapport https://news.un.org/en/story/2020/02/1057751 pekar ut hur både regeringen och den väpnade oppositionen använder hungersnöd som medveten taktik för att fördriva människor från hus och hem. Rapporten beskriver också det systematiska sexuella våldet, samt att straffriheten är ett hot mot stabil fred: “Entrenched impunity and lack of accountability, characterized by failure to address past and ongoing violations, has been the key driver of violence in South Sudan,” Professor Clapham

De unga under 30 år utgör över 60% av befolkningen i Sydsudan och ACT Svenska Kyrkans partner på plats vittnar om allt större frustration och vrede hos de unga.  Vrede över att den äldre generationen har misskött självständigheten, inte satsat på att bygga det nya landet utan istället valt att fylla sina egna fickor med pengar. Och fastna i gamla maktkonflikter De litar varken på regering eller opposition. En ny risk för våld hotar i ett instabilt Sydsudan.

Samtidigt är de unga engagerade civilsamhället en möjlighet och en chans för landet, kanske den enda chansen till reell förändring. Det är därför av yttersta vikt att det internationella stödet till civilsamhället i Sydsudan ökar och stärks för att möjliggöra hållbar rättvis fred och en demokratisk utveckling.

Peter Svensson

Regional Representant Östafrika och Sydsudan